Crna mjesečina
Privikla sam se da postojim
ekskluzivno, za Pogibelj
čak se i vrijeme mjerilo noću
kao žena
čak su me sa zmijom uspoređivali
s falusom i aždajom
usavršila sam tehniku
pomračivanja, preljuba
nemam se razloga natjecati
s ljudima, ne obožavam ideje i predmete
kao njih, ali i mene plaši
Divljina, Erote, životinjska strana
Žudnje, nezasitnosti, želje
i bjesovi me čine nemirnom, mijene
Vraže, stalno želim nešto mlado
Novinu, Polovicu, Punjenje
usta mi zapjeni od podizanja udova
jezik od grickanja, čini činiti
od nadahnuća i praznovjerja
i mene plaši zora sutona
kockanje sa svjetlošću
za samo tri dana lažan
tri dana lud
tri dana trokrak, troglav živ-otac
i mene uznemirava što dugo
već jako dugo nema natrag
istonoćje, bijela noć
mojem mjesečevom, tvom životinjskom pojasu
zvrku svemirski, muška anatemo
Sunce moje.
Divlja misao
»Mi muškarci prvo idemo u lov
zatim po pećinama
tajni izazov svjetlosti –
crtamo odabrane lovačke scene
sa strijelama i jelenima
s kopljima i bizonima.
Neki od nas sanjaju
neobične životinje
s grivama polegnutim uz vrat
s napetim i za kas spremnim bedrima
kao mlade gizdave djevojke
s kopitima za duga kopkanja
stvorenja što ržu i pjene se
od miline što se tope
stvorenja na javi još neviđena
neuzjahana, u lov što još nisu odvedena
rekao bih i neobuzdana, neosedlana
neoždrebljena
a ne znam odakle mi naviru ove riječi
nepoznate poput životinja
i bistrooke.
Možda sam ja jedan od onih
što slikaju prema snovima
što odbijaju loviti, znači ubijati
s poluotvorenim ustima strijele
da bi napunili svoja
i ona svojih žena
žitorodne plodove što beru
i za nas se mole
da bude ulova više no što nam treba
(žene koje misle drugačije
šalju svoje duše
srnama da im budu štitnikom, a
strijelama urok)
za doček nam prinose
bogat ogrjev
bog grijeha nam ga lože prije spavanja
da bismo zaboravili vrisak žrtava
oštriji od oštrica u njih zabodenih
da ginemo iz noći u noć
nepošteđeni grozomore lažne smrti
jalni onima koji su vrisnuli
jednom zauvijek!«
Mrtav jezik
Nismo mi, narod je odbio jezik
godinama što smo ga radili
u ime vlasti i prevlasti
ne bi li se razlučilo prosto od učenoga
sočno od suhoparnoga
da nastane nepremostiv jaz
između Dvora i puka
između riječi i života.
Uostalom i nije bilo neopravdano
da se obraćamo podčinjenima
jezikom koji ne razumiju
jezikom bez hrskavice
bez srca, bez pupka
u svakojakim prilikama
u kojima smo uzimali istu nulu
isti obruč
rastezali ga kao suhu koru stvarnosti
i dok je pucao, uvijek hrapavo
grozili smo se i jedni i drugi:
narod, jer je bio osjetljiv
mi, jer nas je obuzimao strah i
pretjerana volja da bude po našem.
Stakleno nebo jezika se razlomilo
i pokudilo sve: kad bi nas rasparalo
u svakome bi našlo srčiku neizrečenoga.
Shvatite, upozorava jedan od nas
kada narod naslućuje
govor kvaran, nemoćan
nesumnjivo naslućuje neslobodu -
studen, tamo gdje bi trebalo pripeći
sloboda riječi i misli
slast grla dok ispušta
milozvučan glas
ništa dublje ne prodire u čovjeka od jezika
u njemu je sve ono što je po tko zna koji put bilo
ne samo ovdje i ne samo u nama.
Čini se, toliko smo se otuđili jedni od drugih
da nas je sve počelo dijeliti:
i ideologija, i religija, i književnost...
Jer, dok su nas podilazili srsi
od ubacivanja vulgarnih izraza u besjede
– svečane, sudbinske, velikodostojničke –
dok smo se protivili oblicima
raskalašene, sladostrasne i
kićene rječitosti
naš je jezik neodgodivo umirao
a njihov je nastajao, rajski!
O, savršenstvo podjele
Svršeno je s nama!
Mi ne vjerujemo u novo
oni su se izljubili od promjene
nas je obuhvatio očaj vječnosti
a njih čudotvornost žive riječi.
Nismo čak ni stigli
kraj objaviti
na svom jeziku!
IZMEĐU DVA ZLA
Što ako ti je život dan
da biraš između dva zla
da bi uvijek izabirao
– veće?
Što ako uspije alkemija
pretvorbe
Nečega u Ništa
žigosanje na živo?
Vidi se jasno kako se jedno
raspada, čudno bez para
i polutka je daleki san pred njim
pa tabu
pa tajna žudnja
pa opsjednutost
pa nov razlog pa selidbe
pusta želja, utopija
topi se u svijesti
kao grudica šerbeta
slatka smrt!
O, malo morfija
anesteziju
dok ti režu domovinu
na živo
po tko zna koji put
ovog puta doma
– pomračeni um reže
zaslijepljen bjelinom
svjetlosti
svoje, Bože
umišljenost je klopka
osujeti posljednji čin
makedonske
melodrame
promijeni joj žanr
napravi nešto!
Sva je prošlost
djelo nevidljivoga golim okom
vidi se samo unutra, neobičan
preljev između nekadašnjeg i sadašnjeg
budućnost je još manja
puf, nema je
iš, neka nestane!
BORGESOVI IZMIŠLJAJI
Da bi bilo fantastike
u književnosti, Borges kaže
neophodna su četiri uvjeta:
da se prijeđe iz stvarnosti u neki san
da se putuje kroz vrijeme
da postoji priča u priči
da ima neizvjestan identitet, Dvojnik.
Makedonija je školski primjer za fantastiku
– za prijelaz s jednog nivoa
postojanja na drugi
– za prijelaz iz realnog u izmišljeni svijet
– za gubljenje granica
– za udvostručavanje do neprepoznatljivosti.
Čista metafizika!
Umjetnost iščezavanja
vještina uskrsavanja -
igre i ironije
– agonije. Progoni je!
S makedonskog prepjevala:
Maja Mastnak-Car
1, 2011.
Klikni za povratak