SUBVERZIVNOST
obraćam ti se
kao Maestru;
tek sada shvaćam
u dvije
paralelne stvarnosti
možemo li se zagrcnuti
istim gutljajem
a zapravo i ne želim
da geometrija nadmaši
sebe samu
i ukriži
dvije
paralelne plohe
jer subverzivnost je moje
trajanje
i moja je glad neizmjerna
/i puštam pramenove svjetlosti
neka rastu – kosa je oduvijek
moj zaštitni znak/
odjednom:
riječi dovrhunile
/i pisanje se hrani čitanjem/
sve ostalo
osrednji je rasplet
i dekadencija
ošišat ću se na ćelavo,
Maestro
SINKRONICITET
sasvim iznenada
na zavijutku ulice:
neprozirna svjetlost
/poznato je odavno –
u pozadini svake ljepote
nešto je neljudsko/
a ljude prepoznajem
po riječima
i načinu na koji mi
preplivavaju život
(ipak, malo je delfina
koje sanjam)
u izlogu s ružičastim lutkama:
novo lice providnosti
(o, draga vivijano)
/ili samo nešto
kao flash/
i sve je u svemu:
rukav karirane košulje
upaljena cigareta
fluidna krošnja
sladoled na pločniku
torba od devine kože
dječja kolica
jumbo-plakat
veliki crni madež
sunce u ušnoj školjci
miris pizze
psovka
smijeh
usne
plač
ruke
bore
riječi
dijete
nebo bez imalo originalnosti
trivijalan stih
zjenica
starac na uglu
nalik je na Junga
/a ne vjerujem u sinkronicitet
i algoritme smisla/
trenutak iskrenosti
(ili kratko objašnjenje zašto me nema):
prižmirujem namjerno
varam svakodnevno
i igru ignoriram
(nježno
i s osmijehom)
a znam
svaka je misao
čovjekolika
JER NISAM EURIDIKA
od noge stola u kafiću
do vjetra u uhu
svaka stvar
ima svoju istinu
a najljepše je
da mogu misliti
više misli odjednom
/provocirati linearnost:
u sebi
tiho
miješati boje/
glazba i slika
ponekad su isto
i svejedno je
je li dan blistav
ili bijedan
/ponekad
nijedan stisak ruke
ne ostavlja traga/
i baš ću okrenuti lice
jer nisam Euridika
pa da vidim
hoće li išta
doći u dvojbu
znam
suludo je zahtijevati prozirnost
/ali barem znam da se može živjeti
bez poticaja/
i baš ću
................
jer nisam Euridika
a igram se apsurdom
OBLICI
budi spokojna
to je samo život
normalan život
uobičajen poredak stvari
i ova oblost mora
koju želiš
uliti u srce
da zaklopoće tu i tamo
ubrza disanje
nekim danima bez oblika
koji su ispred
uvijek ispred.
i ovo kamenje
kojemu se diviš
samo je tiha slikarija
rezbarija
u arabeski dolazaka i odlazaka
neparnih susreta
koji traju
uporni
tako luparasto
ustrajni.
a ignorirala bi ih rado
ostrugala
svojim vrtložastim satima
počesto
ali ne ide
ipak ne ide
kad ne ide.
pjenušaš svoj rub
svoj bezbojan
proziran rub
koji je kao i sve drugo
što te čini
ništa posebno
ni drugačije
ali ga ipak u čipku pretvaraš
i sebe pretvaraš
ništa
tako vješto oplemenjuješ
uporno.
pišeš
da izmjeriš trajanje
vrijeme odmora i neodmora
zelenu vodu prijateljstva
sa svim stvarima
koje te dotiču.
nešto šuška za leđima
i okrećeš glavu
uvijek
iako znaš
da ti ta zmija-grana
grana-zmija
ništa zapravo ne može
ništa:
njezin je siktaj
u tvojoj šutnji već uhvaćen
u tvojoj olovci
zarobljen
i kamenje se ljeska ponekad
uz naše korake položeno
još u danima svoje mladosti:
jer i klokot je samo tišina
crni povez
na očima protočnosti.
neka kažeš
neka
na rubu se
obala izdubljuje
na rubu se
obljubljuje
s onim što možda
i nije birala
živost je
priskrbila
ljepotu je
rodila
iz dodira
prije nego se u šupljinu
u škrapu
predala
BEZRUKOST
udaljeni
kao dvije hridi bezruke
svoj prostor skrbimo
strepimo svoj drhtavi krug
samoću pothranjujemo
korijenjem
samo kamenje sadimo
u našem prozoru
krošnja je siva
od nepomičnosti
kuda sam to prolazila
kuda
sve vitice raspršila
i bez dlanova ostala:
u maloj
crnoj
besmrtnosti
između kazaljki
BJELINE
imenujem te cestom
imenujem te bijelom prugom
orlom te imenujem
protjecanje –
neki nedostižni ljudi
neki kotači
oguglali od brzine
od vrtnje
i zjenice potamnjele
imenujem te prozorom
oblakom te imenujem:
večer utiskuje
crvene krugove
na tvoje tjeme
(toplinom krajolika
usklađenost nam mjeri)
imenujem te budilicom
zovem te
natrpan put
i ponikva te zovem
i praznina
kad se potroše bjeline
samo još
jednokratnost ostaje:
bijelom olovkom
crno lice izbrazdati
pažljivo i singularno
kad se potroše bjeline
PAUCI
između jutra i podneva
dana i nedana
osluškujem riječi
prozračne pucketave
padobrane
sobne
po kutovima skutrene
zapaučene
zacrnjene u se
u kojem kutu
iz koje dijagonale
tihuje pjesma
MLADOST TI CVATE NA RUKAMA
kažeš, ne postoji konflikt
vremena i prostora
jer sve je jutro
i dan obireš kao voćku
kažeš, godine čine svoje
i rane nisu kao kapi
da kisnu i ispare
čim listove osvijetle;
kažeš,
a mladost ti cvate na rukama
i još dalje,
i još bliže,
i još sve
...........
i da ne postoje uvijek razlozi,
i ne postoje superlativi,
i da sve, baš sve je motiv:
samo ne misli puno,
nego uhvati taj dudov svilac
i pusti ga tkati...
i tako,
i tako,
i baš,
ti ja druga
ja peta i sedma
kojoj na sjenu nikada neću stati:
ti vrutku u vodenom snu,
bolna rupo u praznini
znaš li da je pjesnikinja Ana C.
umrla u trideset i prvoj
prestavši jednog dana
na sedmom katu
crtam ti njezin zračni korak,
taj posljednji stih
urezan na grudi grada:
ne kao sjećanje
ili opomenu,
već kao najdraži
narančasti kišobran
ostavljen
negdje
u
Neznamgdjeskoj
još prošlog ljeta
i tako
te male odgođenosti svemira,
oduvijek
UPRAVO
/the time is out of joint/
Shakesperare i Camus: epifanija dijaloga
danas me iznenadila
geometrija:
preklopili smo kvadrat
i krug
i ništa nije bilo suvišno
(vidjeh u tvom hodu)
ponekad se vrijeme
stisne
u točku
i ona zadrhće
snažno
u mom oku
/ptiče bivanja:
radost vjeđa
i vodoskok u kljunu/
jedina sloboda
koju poznajem
sloboda je
mog duha i akcije
(rekao je Musca)
the time is out of joint
/upravo sam sretna, Hamlete,
upravo!/
LICEM U LICE
/utjeha ponavljanja/
Mit o Sizifu i B. J. Štulić
izgladiti glas
znači pustiti pticu –
zamahom
visinu da osvijetli
prihvaćam:
čovjek je
svoj vlastiti cilj
i sve druge istine
ništa ne mogu
tom vjetru
ali iskliznućima i dalje
gledam u lice
licem
/plavozorim gnijezdima
zadivljena
na vrhu najviše ruke/
licem:
glumac
putnik
i ja
(osmijehe razapesmo
na istim jedrima,
mi stranci)
i premda je
kontekst banalan
dojmu ne oduzima
ništa:
crpsti život
iz neprogutane koštice
i dalje je izazov,
moj pukovniče
(moj pokojniče)
ponavljanje me
ispunjava utjehom
/ponavljanje
je mlijeko
odabranih/
ponavljanje
licem u lice
žudim
/i zadnjim pogledom
prije pada
vezicu na cipeli
pomisliti/
znam
tuga ne mora biti banalna
ni radost raskriljena
ponavljanje me
ispunjava utjehom
NEKOLIKO
R. Marinković: Traktat o ruci
u hipu
prislanjam papir
na koricu
na tvrdu prazninu
i pišem
i pišem
jer zatrčale se tako odjednom
da imam osjećaj
da će me na komadiće
rasperjiti
i prosuti s vrha zgrade:
u njihova topla popodneva
u ručkove
u dječje pjesmice
u tepanja
u milovanja rutine
u lastin niski let
imam osjećaj
da će se rascvasti
sve dozrele riječi
iskliznuti sva značenja
oljepotnuti u ništa
da će
dok još nisam
uzrnjena
dok još nisam
kao šipak
prepunjena sobom
kako pišeš
pitala me danas D.
i premda mrzim
takve razgovore
stadoh govoriti
o vjetru misli i brzini ruke
i sporosti tipki
i u isti mah
sjetih se Ranka
i u isti mah
osjetih se
poniženom
/da, baš kao da me čitaš
u tom trenu/
tvoje su oči
jutros
bile tople
te me i sad griju po rukama
griju na stranici
kao dva sasvim mala
sunca
u papiru
u bekonačnom
razmaku
slova
zar sam lagala
kad sam rekla
da su mi forme
sada kraće
zar sam lagala
ili sam to samo ja
opet
duža
ja
tuđa
stat ću
zbog tebe
zbog
jer imam još nekoliko života
još nekoliko
znam
MARGARITA
Što je Bulgakov prišapnuo Mihaliću?
kad bih mogla birati ime
zvala bih se margarita;
bila bih beskrajno strpljiva
i voljela bih
beskrajno
nisam margarita,
haljina mi nije
istkana od praštanja,
ni ruke mi nisu ljekovite
ponekad
ipak
tu i tamo
(kad noć poljubi
modrim poljupcem u čelo)
zajašim metlu
najnježnije što znam
i poletim
i pronebesim
daleko
poluglasom
potiho
dozivam tada majstora
potiho
da mu misao
ne prekinem
sobom
da ne prekinem
nepovratno
tada
i samo tada
zovem se margarita
samo tada sam
margarita
samo tada
nebeska
i
slovna
samo tada sam
ja
do bezdana
/majstore,
ugasi svijeću
jer nastupilo je
vrijeme bezglasja!/
DOBRO ĘST
/šapćem a trajem/
Jasna Horvat: Az
u koštici dana
večer se vrpolji
gdje da raspletem pram
čijom rukom da nadrobim čas
/tu pogaču začvorenog čekanja/
tren
sjenu
sebe ili se
u kojoj boji da se ispišem
u sebe ili se
u vas
az
može li svijet
potvrditi dvosmjernost
vas
az
može li
želim
znam
ne znam
začvorena
u sebe ili se
mislim
šapćem
sričem
a trajem
pišem
napokon
dobro ęst
TEODORA
(...) ona koja je išla
natrag prema rijeci
i korak pretvorila u tijek.J. H.: Desetice carice Teodore
u utrobi koncentrični krugovi
raskriljeni od riječi
preplašeni od snova
zavihoreni
ostrahoreni
premoreni –
spiralne bobulje duše
sanjala – oslikati led
/ne prokockati tu bijelost
u međurječju/
a iluziju strepila
kao pahulju na usni
...............
doticati
doticati
docvjetati u sumrak
raspupati:
točkasti trenuci svemira
ples u sebi
a iz sebe pogled
i dah:
premoštena
sjaj
obasjaj
u isti trenutak:
premoštena
daj čelo, filozofe
umiri se, dijete
umiri me ti kojeg nisam rodila
a budim te
svakim novim čitanjem
daj čelo, filozofe
logika slova
logika boje
logika sna:
prošaptajmo rijeku zajedno
a tada
natrag u korake
u desetice i izblijedjele abecede
u hladne, neispružene ruke,
teklo
jer pet je žena
i pet monahinja
pet žena
a deset sjena
pet žena
nijedna pjesnikinja,
i izbockano lice
lubenice:
tu su psalmi i epigrami
lijepa, stihovita kasijo
jer stih je prije sebe
a noga prije života
IZMEĐU »DA« I »DA«
M.P: Roman-Rječnik
u pukotini između dva pogleda
da, baš u onoj
u kojoj je umrla princeza Ateh
prezireš svaku virtualnost
i nije to pjesma
što šapće u nakovanj
samo neki glas dalek i prašan
klopoće:
mali pohabani bunar
želiš da ti pokažem točku
koju bi nazvala umjerenost
a vani je bor zelen do vječnosti
i u hodnicima tvoje mirnoće
odjekuju rečenice
posijane negdje daleko u prostoru
prosijane
slova kojih se ne sjećaju
čak ni mudra usta koja su ih rodila,
ptice klepetuše
umjerenost
ma, molim te
nasmijavaš me tim svojim cjedilom od duše
pa zašto onda napokon
i taj kameni slap
taj otok »biti prisutan«
već jednom
ne prokapaš
prezirem virtualnost
i radije bih
....
radije:
pčela na zidu,
stolom razbacane boje,
ruka koju možeš okrznuti
u pukotini između dva pogleda
između da i da
teče jedan svemir koji nas ne sanja
i o kome ne znaš ništa
osim onog što ti ponudim
kao preokrenutu
i suzdržanu
čašu od riječi
DVA PROSTORA: SAVRŠEN DAN
Adriana Lunardi: Minet-Chéri
dva prostora
u jedan sklopljena
/pustinja pješčanih dina
i Adria/:
sunce,
kosina nadlaktice,
sandale –
savršen dan
dok čitam Adrianu Lunardi,
beskrajni vez cvrčka
prede spiralu glazbe
u točku gdje ne postoji
bio sam i bit ću:
pa hoćemo li se ikada sresti
ja i ja
/ili je moguće samo ovako,
modelom žarulje:
sjećanja na sva protekla ljeta
u jednom
odjednom/
rečenice
crno-bijele klavijature
dodirujem
jednu
po jednu:
iverje duše
sa šešira ljeta
čupkam
.............
ču-ču-ču
.............
ću ću ću
............
dobro je rekla C.
postoje trenuci
kada smrt nije drugo
doli mala
neugodna prepreka
žuljavi nos cipele,
pijesak pod noktom,
druga polovica kolovoza
.........................
ta bestežinska odanost minuta
GEOMETRIJA VODE
Vidjeti sebe u drugom
znači približiti se obojici.
Marija Paprašarovska: Blue Note
zlatan zrak
/polja u odbljesku
na žlici dana/
i kotači što se vrte linearno
i bez zvukova
igraju
prigušeno
u svojoj čistoj drami –
licu nužnosti
vidjeti sebe u pokretu
sebe u bio si,
trebao si,
zašto si:
i nije to model koji se slijedi,
tek ruka uz ruku,
blizina,
glupost,
isti kôd
............
napor da se otkine
čim veći komad jutra
u grlo
u njedra:
ta vječna, bajkovita šuma
u kojoj smo
kad je stopalo kretanje
i kad se prostor pretvara u glazbu,
kad se staro gorenje osjeća kao crveni dim
i kao vruća, tek porođena suza
tada te čujem
tamo gdje zvukovi uzimaju ulogu riječi
i gdje prošlost nije ploha
već linija kojom vješta ruka
ozbiljuje skicu sretnog lica:
pravac što propupava u nebo
jer lišavam te uloge modela:
budi
nepripitomljen otisak,
fotografija koja se ne gleda
a utiskuje se kao tetovirani znak
lišavam te svjetioništva,
prosvjetioništva,
budnosti,
budi lik izvan kruga:
geometrija vode
laka i bezbrižna
naplavljena energijom kapi
bez odgovornosti
da drugoga traže u svojoj ocaklini
odbaci težinu oka
što u slučaju vidi prasak
kojom sudbina lomi zid predodređenosti,
procijep u kojem trajanje
čeka na udah
odbijam govor o neizgovorivom
ne želim da budeš citat
na koji se mogu pozvati
lišavam
lišavam
lišavam
a ti kao more utječeš u krug
i lik u ikonu pretvaraš
i sunce u kvadrat ulijevaš
i ostaješ:
vreli dogođeni pečat
što lijepi tu sanovitu tvar
a znam,
nekako ipak znam
da samo si igra
u crno-bijelim parovima dana:
vitraj u snu,
i krhki verbalni pustolov
u prolaznosti
lišavam te
budi lik izvan kruga:
geometrija vode.
2-3, 2011.
Klikni za povratak