Vijenac 199

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

MESS — šaren i zanimljiv

Započeo je još jedan MESS, jedan od najpoznatijih kazališnih festivala na ovom prostoru, koji će potrajati do 27. listopada.

KAZALIŠNI GLOBUS

MESS — šaren i zanimljiv

slika

Sarajevo Započeo je još jedan MESS, jedan od najpoznatijih kazališnih festivala na ovom prostoru, koji će potrajati do 27. listopada. MESS i ove godine pod vodstvom ravnatelja i selektora Dina Mustafića okuplja niz predstava poznatih europskih i svjetskih autora, ne isključivo sklonih eksperimentalnom kazalištu, ili kazalištu malih scena, što je festivalska kratica prvobitno označavala. Od važnijih predstava na festivalu izdvajam Shakespeareovu Oluju u izvedbi bugarske nacionalne kuće i režiji Aleksandra Morfova, Majstora i Margaritu Oskarasa Koršunovasa, Othella Eimuntasa Nekrošiusa, rumunjske Kostime Dana Purica, Bilo što koreografa Luca Dunberryja u produkciji berlinske Schaubuhne Am Lehniner Platz i poljsku predstavu Ferdydurke (pobjednicu riječkoga Festivala malih scena). Manje zanimljivi nisu ni Revizor francuskoga kazališta Footsbarn, skandinavske predstave Moonwalker — I know this boy i Guilts, predstavljaju se i američka Dayton Contemporary Dance Company, Tiya Borisa Bouetoumoussa iz Konga, Zen Zone bugarskog teatra Sfumato i Terrible Fish Boruta Šeparovića. Jugoslaviju (prvi put na MESS-u nakon rata) predstavlja Jugoslavensko dramsko pozorište s Buretom baruta Dejana Dukovskog, a dolaze i Crnogorci s Ibsenovom Norom u režiji Branislava Mićunovića Crnogorskog narodnog pozorišta, slovenska predstava je Jovanovičev Čekajući Godota SNG-a, a iz Hrvatske na MESS idu Freyove Sluškinje u produkciji Gavelle. Bosanskohercegovačku kazališnu reprezentaciju čine Lessingov Nathan mudri Narodnog pozorišta iz Sarajeva u režiji Ozrena Prohića i Veličkovićev kabaretski Košmar o Bosni sarajevskog Pozorišta mladih u režiji mladog Faruka Lončarevića. U sklopu festivala odigrat će se i dvije premijere, Freyova vizija Harrowerovih Noževa u kokošima i Hamlet Dubravka Bibanovića.

Manekenke na sceni

slika

London U bogatoj londonskoj ponudi, sa svakodnevnim premijerama i bogatim atraktivnim produkcijama, zbog terorističkih napada u teškim kazališnim vremenima, producenti se bore i poznatim imenima, čak kad ona nisu glumačka. Najnovija koja će zakoračiti na londonsku scenu od 23. listopada bit će poznata Sophie Dahl, manekenka i model, u predstavi Eve Ensler Vaginini monolozi. Dahlova će u predstavi koja od svibnja puni New Ambassadors Theatre, a sad seli u Arts Theatre, također na West Endu zamijeniti Jerry Hall, još jednu bivšu ženu Micka Jaggera. Vaginini monolozi, koji bi se u ovoj sezoni trebali konačno pojaviti i u hrvatskoj produkciji, i dalje su veliki kazališni hit, od Rio de Janeira, preko Pariza, pa sve do američkih kazališta. Iako je kritika bila podijeljena oko londonske produkcije, publika očigledno voli gledati predstavu nastalu na osnovi razgovora koje je Enslerova obavila s dvjesto žena, od uspješne njujorške poslovne žene pa do bosanske izbjeglice. Londonski producenti ne biraju sredstva: ako manekenke dovode publiku u kazalište — onda će publika dobiti manekenke. No business like show business.

Poljske kreativne konfrontacije

slika

Lublin Jedan od najzanimljivijih manjih poljskih festivala, lublinske Konfrontacije, počinje 24. listopada i u četiri dana trajanja umjetnički će konfrontirati šesnaest poljskih predstava s pet međunarodnih. Litvu (koja je lani bila zastupljena predstavama Korsunovasa) ove godine zastupa Nekrošius s Hamletom, predstavom koja je obišla mnoge najvažnije svjetske festivale. Uz Talijane (Aroama Theatre) Amerikance (Margo Lee Sherman) irsko kazalište PAN PAN i Merkuševa iz Rusije nastupit će brojne uglavnom izvaninstitucionalne poljske grupe i kazališta. Uz međunarodno afirmirane grupe Biuro Podrozy, Scena Plastyczna, Porywacze Cial, Cogitatur, Teatr Provisorium&Kompania, Teatr Tetar NN svoje će produkcije pokazati uvijek brojnoj publici i inozemnim festivalskim gostima možda u inozemstvu manje poznati, ali ništa manje zanimljiviji poljski scenski umjetnici. A kako je Poljska zemlja s iznimno mnogo neovisnih grupa i zanimljiva kazališnog izričaja, svako odmjeravanje te vrste — pogotovu kad je riječ o festivalu koji svake godine izbaci neko novo zanimljivo ime — uvijek je scenski provokativno i izaziva veliku pozornost.

Američka katarza

slika

New York Iako je njujorški teroristički napad imao katastrofalne posljedice po američko kazalište posebno ono na Broadwayu, od kazališta ne odustaju ni publika ni producenti. Ovih se dana još potresene američke javnosti osobito dotaknula produkcija Ovidijevih Metamorfoza na sceni Second Stage Theatera u režiji Mary Zimmerman. Predstava koja naglašava važnost osobne mitologije što uvodi red u kaos patnje dojmila se publike, dok je kritika upravo zadivljena koincidencijama između onoga što nude Ovidije i Zimmermanova i onoga što se dogodilo prije mjesec dana. Ako je nešto Amerikancima u ovom trenutku potrebno, onda je to utjeha u tragediji koja je potresla svijet. Na neki čudan način, o kojem nisu mogli ni maštati oni koji su predstavu započeli raditi, Ovidije je pružio američkoj publici toliko željenu utjehu. Ako u suvremenom kazalištu može doći do katarze, čini se da je ono što prolazi publika Metamorfoza jako blizu najpoznatijem Aristotelovu pojmu.

Jasen Boko

Vijenac 199

199

Klikni za povratak