KAZALIŠTE
„Inkluzija? Nije li to ironičan pojam? Često, na spomen inkluzivnog teatra ili inkluzivne škole, pitam tko me to isključio kada me imate potrebu ponovno uključivati“, govori mi u telefonskom razgovoru glumac i umjetnički voditelj Kazališta slijepih i slabovidnih Novi život, Vojin Perić. Pandemijske su okolnosti oblikovale novi okvir pa je i nekoliko dana ranije održanu premijeru predstave Podmornica postavljenu, u režiji Ivana Planinića, prema Držićem nagrađenom tekstu Marine Vujčić, vidjelo tek dvadeset i devetero uzvanika, a ono što smo poznavali kao neposredne, izravne kontakte pretvoreno je u telefonske razgovore ili Zoom sastanke. Nije ni važno, uvjeren je Perić, sve što trebamo, možemo reći i putem telefona. Tako ćemo, udaljeni, ali neopterećeni pojavnostima, bolje vidjeti ono važno. Jer ogromna je, ističe, razlika između viđenja i gledanja. Gledanje je samo robovanje vanjskom, pojavnom, oslanjanje na ono što se osjetilom vida usvaja instinktivno, prvi podražaj, dok viđenje zahtijeva aktivnost i traži provlačenje pogledom uhvaćenog kroz vlastitu imaginaciju. Moglo bi se ovdje, izlišno i pomalo patetično, citirati misao najčvršće utkanu u narativ Malog princa, no bilo bi to nepošteno i pomalo obezvređujuće prema ovoj velikoj i važnoj priči.
Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život premijerno je u Zagrebu uprizorilo novu predstavu Podmornica/ Snimio Jasenko Rasol
„Mi jesmo kazalište slijepih i slabovidnih, ali nismo kazalište za slijepe i slabovidne. Odnosno, nismo kazalište samo za slijepe i slabovidne. Radimo projekte za sve dobi i uzraste, trenutačno na repertoaru imamo predstave namijenjene vrtićkoj djeci, kao i djeci osnovnoškolske dobi, a opet imamo i predstave namijenjene mladim ljudima i odraslima“, objašnjava umjetnički voditelj koji je Novom životu posvetio posljednja četiri desetljeća svojeg života.
Zbog udivljenosti kazalištem je, prisjeća se, najprije zapostavio, a potom i posve napustio studij komparativne književnosti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, no ne osvrće se na to sažaljivim pogledom. „Morao sam, kao student, raditi jer me moji nisu mogli pratiti i na četvrtoj sam godini odustao od studija. Želja za bavljenjem glumom bila je, očito, jača, što i nije neobično jer je oduvijek prisutna u meni.“ Prisjeća se kako je još za osnovnoškolskih, a kasnije i srednjoškolskih dana bio dijelom literarnih i dramskih sekcija i svi su porivi za umjetničkim stvaralaštvom s njime sazrijevali dok nije saznao za kazalište slijepih i priključio mu se. Danas je, kaže, sretan što može stvarati, oživljavati umjetnost i, usto, pomalo pisati.
Imaginacija mu je iznimno važna. Na njoj, i iluzornosti pojavnog svijeta, i počivaju zasade svake, a posebno izvedbene umjetnosti i u tom je smislu predstava Podmornica iznimno važna. U njoj ispričana priča o prijateljstvu i najkrhkijom nježnošću obavijenom odnosu koji se razvija između studentice Eme i nekadašnjeg skladatelja, Emila Lahotskog, čiji se vid s godinama potrošio, istinita je priča iz života autorice. Vođena zanimanjem za neobične oglase, kao studentica je u Plavom oglasniku pronašla crticu kojom se „tražila djevojka za čitanje slijepcu“. Bila je, prisjeća se, studentica književnosti zaljubljena u fikcijske svjetove, a napisani su se reci doimali kao početak kakve priče. I stvarni je gospodin Lahotski bio slijep, i u stvarnom je životu oglas postavio skrbnik nespreman, valjda, dragocjenost vlastitog vremena potratiti na zamorna druženja, i u stvarnom su životu postojali kvadrati za čiju se sudbinu skrbnik uplašio pa grubo otjerao čitačicu. No prije toga, prisjeća se Marina Vujčić, njezin ju je slušatelj, kao prva osoba u njezinu životu, ohrabrio da piše i željno iščekivao komadićke vlastite umjetnosti koje je na njihove sastanke donosila u svojoj torbi. Usto, iako će važnost stečenog znanja osvijestiti tek u godinama koje dolaze, naučio ju je vidjeti. „Dio teksta o predstavi u kojem Vojin Perić piše kako je on slijep, a vidi dok ona gleda i ne vidi. I u drami je mnogo takvih mjesta, dijaloga koji jasno pokazuju što zapravo vidimo, iznosi se razlika između gledanja golim okom i viđenja puno dubljeg od onoga što je vidljivo. Način na koji slijepi promatraju ljude i stvari mnogo je dublji, nedostupan videćim osobama. U mraku sljepila moraju drugim osjetilima vidjeti što i videći vide, a ta se druga osjetila svode na osjećaje“, zaključuje dodajući kako je predstava, po njezinom sudu, u tom smislu uspjela, no ne zavarava se opsjenom objektivnosti. „Vidjevši Vojina Perića i Suzanu Bliznac na pozornici, kao da sam ponovno vidjela nas i imam osjećaj da sam tako vratila dug star više desetljeća, ispravila jednu nepravdu.“
Podmornica je predstava nastala po stvarnim događajima/ Snimio: Jasenko Rasol
A takvih je, u inicijalnoj prestrašenosti mrakom sljepila ili „samo“ nemoći koju sa sobom nosi starost, mnogo. Osobna se autoričina priča, naime, isprepliće s pričom o zakonom reguliranoj i od društva toleriranoj nepravdi doživotnog uzdržavanja koje počesto za svoje korisnike označava početak silazne putanje kvalitete života. „Točno, to je komorna i snažna predstava, a ne nešto za opuštanje. No mora li uvijek biti? Jedan mi je čovjek iz publike kazao da je predstava fenomenalna, ali da on na kraju nije mogao pljeskati. Nije ga vuklo na pljeskanje, nego na razmišljanje. Nekad je to i važnije jer danas je malo takvih predstava. Kazalište smo pretvorili u zabavište, a ne bi tako trebalo biti.“
Nije to, uostalom, niti bila misija kad je 1948, samo dvije godine po utemeljenju Udruženja slijepih Hrvatske, na inicijativu profesora Antuna Lastrića osnovano Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život. Jedan od ondašnjih ciljeva bilo je učenje svakodnevnih vještina kroz uključivanje slijepih i slabovidnih u svijet glume. Kazalište je za to bilo izvanredan poligon jer, kao što značenje iza naziva radnje razotkriva, glumci se na sceni igraju, a igra u sebi, za razliku od teretne svakodnevice, nosi mnogo lakoće. Počelo je kao, fabrijevski rečeno, vježbanje života, a danas se članovi ansambla vode i osnažuju spoznajom o postojanju publike. Teže, naime, tome da publika uživa u predstavi, a „slijepo i slabovidno“ prihvati tek kao činjenicu, ne i okvir za promatranje njihovog svijeta. „To i jest inkluzivnost o kojoj govorimo. Nje neće biti sve dok o Homeru govorimo kao o slijepom pjesniku ili o Rayu Charlesu kao slijepom glazbeniku. Oni to nisu. Prvi je pjesnik, drugi glazbenik, a tek su potom slijepi. Sljepoća, gluhoća ili neki drugi nedostatak ne mogu biti primarni atributi neke osobe. To su njegovo ime ili ono čime se bavi, sve ostalo je sekundarno,“ uvjeren je Perić. Iskreno priznaje kako mu je i samom, nakon što je s 11 godina izgubio vid uslijed fizičke ozljede, trebalo neko vrijeme da činjenicu prihvati, potom da stane na kazališne daske i odvaži se pisati, ali sve dok je na njima prisutan, želi biti viđen, doživljen i vrednovan kao glumac, kao redatelj, kao autor.
U predstavi najstarijeg kazališta za slijepe na svijetu glume Suzana Bliznac, Damir Mizdrak i Vojin Perić/ Snimio: Jasenko Raso
Mnogi bi, zaslijepljeni snagom pozitivne diskriminacije, njegovu priču proglasili odvažnom, a njegov život spomenikom hrabrosti. No istina je da Vojin Perić, kao i još barem 17.340 slijepih i slabovidnih osoba koliko ih bilježi nacionalni Registar osoba s invaliditetom, jednostavno živi. Izlišno je i pomalo banalizirajuće glorificirati tu činjenicu, čin je štetan možda koliko i isključivanje pojedinca iz društva, a ukazuje i na jednu važnu, često prešućivanu istinu – hendikep, ta omražena riječ i sve što kao pojam predstavlja mnogo se češće skriva u kolektivitetu nego u njime označenoj individui. „Točno tako, našem društvu trebaju slijepi, trebaju slabovidni, trebaju sve vrste ‘hendikepiranih’ jer kroz njihove ‘nedostatke’ društvo se razvija, uči nešto novo, stvara nove poglede na svijet. To je ekologija duha i prijeko nam je potrebna. Kao i naše kazalište. Još uvijek moramo govoriti da ono nije za slijepe i da mu je misija simbioza socijalne i kulturne politike.
Podmornica je priča o starcu, djevojci i nekom trećem, koju je napisala Marina Vujčić/ Snimio: Jasenko Rasol
Životi osoba s invaliditetom uokvireni su predrasudama, kao da sama sljepoća proizvodi i to da manje vrijedite. Mi se bavimo razbijanjem tih predrasuda“, pojašnjava. I sam se, kaže, u mladosti često osjećao isključenim, doživljavao je da mu se djevojke obraćaju i tretiraju ga poput predmeta, kao da je „dio klupe na kojoj sjedi, gitare koju svira, kao drvo“. Sve mu je to pomoglo da naraste. A u ovih je 40 zajednički podijeljenih godina naraslo i njegovo kazalište. Danas se može pohvaliti titulom najstarijeg kazališta za slijepe na svijetu, a na inicijativu Vojina Perića 1999. je postalo i domaćinom bienalnog festivala BIT – Blind in theater, bienalne smotre na svjetskoj razini. „Mnogo se toga promijenilo, mi smo postali vidljiviji i naše su aktivnosti mnogo bolje medijski popraćene. Organiziramo i radionice scenskog govora i pokreta za naše glumce jer oni ne mogu pohađati Akademiju.“
No koliko je još posla pred nama kao društvom? „Nama u svemu što radimo nedostaje sustavan pristup. Za prilagođavanje kulturnog sadržaja bitna je audiodeskripcija i Grad je mnogo nabavio omogućivši kazalištima da nabave opremu, no sada je na svakoj ustanovi da zaposle osobe i opremu postave u funkciju. I nakon toga nam treba sustavna primjena, kontinuitet. Također, govori se o inkluzivnom obrazovanju. Molim odgovorne da bez dobro izgrađene i promišljene infrastrukture u taj projekt ne ulaze. Nitko ne želi da ga se sažalijeva, no još više, nitko ne želi biti eksperiment.“
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak