KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE
„Kažu: ‘Ne izgledate siromašno’. Pa si mislim, kako bi netko tko je siromašan trebao izgledati?!“ – to je samo jedan od primjera iz prakse medijskog izvještavanja o isključenim osobama s radionice održane u Matici hrvatskoj u Zagrebu 27. veljače. Radionica je bila namijenjena novinarima i medijskim djelatnicima u sklopu projekta Uključiva kultura – potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca, a vodio ju je Nedjeljko Marković, predsjednik udruge Pragma. U uvodu radionice, nazvane Fenomen siromaštva i socijalne isključenosti s posebnim naglaskom na neke ranjive skupine u hrvatskom društvu, govorio je o konceptima i mjerenju siromaštva i socijalne isključenosti.
Na temelju navoda iz knjige Siromaštvo: teorije, koncepti i pokazatelji Zorana Šućura, profesora na Pravnom fakultetu u Zagrebu, Marković je razložio četiri tradicionalna objašnjenja zbog čega su neke osobe siromašne. Prva teorija pretpostavlja određenu kulturu siromaštva, prema kojoj se način života siromašnih bitno razlikuje od života drugih pripadnika društva. Budući da, smatra se, siromašni imaju sličan način ponašanja, životne vrijednosti i strategije preživljavanja, oni se ne mogu izdići iz svojeg lošeg statusa ako ne promijene čitavu svoju kulturu. Druga teorija, njoj slična, govori o začaranom krugu te smatra da siromaštvo rađa siromaštvo i prenosi ga s jednog naraštaja na drugi, s pokoljenja na pokoljenje. Životno iskustvo, kao i brojna istraživanja, pokazuju da nijedna od tih dviju teorija nije apsolutna. Iako siromašnoj djeci zasigurno prijeti veća opasnost od budućeg siromaštva – zbog slabije ishranjenosti, ograničenih mogućnosti obrazovanja, nedovoljne pomoći obitelji ili obveze da se već kao vrlo mladi brinu za obitelj – očito je da povećanje dohotka omogućuje izlazak iz siromaštva, kao i da njegov pad može značiti ulazak u siromaštvo.
S tim je u vezi značajna teorija o situacijskoj prisili koja tumači da je siromaštvo odgovor na postojeće okolnosti u kojima siromašni ne mogu ostvariti vrijednosti i norme uobičajene u društvu. Siromašni nisu ništa amoralniji ili neodgovorniji od imućnih – primjerice, da napuštaju obitelj ili se odaju alkoholu – već ih na takvo ponašanje sili bijeda i neimaština. Valja dodati da postoji i koncept potklase koji je temeljen na vjerovanju da postoji skupina ljudi koja se strukturno odvaja i kulturno razlikuje od uobičajeno zaposlene radničke klase. Sam je koncept trebao ukazati na probleme ponašanja i nasilja među rasnim manjinama u velikim američkim gradovima, kojih je broj povećan pošto je manjinska elita poput crnih liječnika ili odvjetnika sredinom 20. stoljeća napustila geta u kojima je ranije živjela i preselila se u otmjenije gradske četvrti.
Siromaštvo je, vidjelo se iz rečenoga, teško shvatiti, iako nam je prilično jasno što siromaštvo jest: oskudica materijalnih ili novčanih sredstava. Smatra se da ljudi žive u siromaštvu ako njihovi prihodi i resursi nisu dostatni za životni standard koji se u društvu u kojem žive smatra prihvatljivim. Siromaštvo može biti apsolutno ako se odnosi te temeljne životne potrebe ili relativno, ako se sagledavaju i socijalne potrebe; međutim, značajno je i subjektivno siromaštvo, odnosno naše osobno mišljenje o tome jesmo li siromašni ili ne. Siromaštvo je svakako vrlo povezano i sa socijalnom isključenošću, jer ono može dovesti do prekida društvenih veza, manjka moći ili nedostatnog sudjelovanja u društvenom, političkom i kulturnom životu. U našoj svakodnevici sve više svjedočimo i novom siromaštvu, odnosno životnim situacijama u kojima obitelji ili kućanstva nisu sposobni održati dosadašnju razinu životnog standarda pa prelaze iz razmjerno sigurna života u neizvjesnost s kojom se do tada nisu susretali.
Siromaštvo, i općenito društvena isključenost, pojavljuju se i kao medijske teme. Kao rizične faktore za ubrajanje u siromašne, Marković je spomenuo, osim visine dohotka, pojavu nasilja i traumatskih događaja u djetinjstvu, gubitak posla i nemogućnost pronalaska novog, financijske probleme i dugove, loše zdravlje i raspad obiteljskih veza nakon razvoda, smrt supružnika i zatočenje, ali i druge, poput bijega od nasilja ili pogrešne životne izbore. Uz siromaštvo usko je vezano beskućništvo, koje dodatno potiču izostanak adekvatnih medicinskih usluga, nezaposlenost i manjak novca, osobna inertnost i manjak podrške obitelji ili prijatelja. Marković naglašava da je umjesto brojeva potrebno vidjeti ljude, te da je ključno slušanje i dijalog s osobama koje imaju iskustvo života u siromaštvu ili trenutačno žive u siromaštvu. Tako se može doprinijeti širim društvenim promjenama, jačanju svijesti o političkom zaokretu i promicanju jednakih prilika za sve.
Medijski prikazi ključni su za to sve, ali sa sugovornicima – osobama u siromaštvu – potrebno je odnositi se s poštovanjem, a vizualni prikaz i fotografije moraju biti primjerene. Medijski prikaz ne smije biti dramatičan i senzacionalistički, već mora prikazivati problem siromaštva jasno i realno. U medijskom praćenju osoba s iskustvom siromaštva bitno je ono što Marković naziva partnerskim pristupom, to jest valja ih intervjuirati kao stručnjake za područje siromaštva; treba prenositi njihove preporuke i mišljenja o toj temi te izbjegavati prikazivati ih u pasivnoj ulozi. Njihovu situaciju – siromaštvo, invaliditet ili koji drugi problem – javnosti se treba prenijeti onako kako je doživljavaju same osobe i pri tome svakako izbjegavati termine koji opterećuju čitavu osobu te sugovornike nazivati invalidima ili siromašnima.
Prije medijskog događaja, kada se intervjuira osoba u delikatnoj situaciji, Marković predlaže niz važnih postupaka: svakako valja napomenuti mogućnost da se ostane anoniman; treba postići dogovor oko toga o čemu intervjuirani ne želi razgovarati; ako se gostuje u kakvoj emisiji, valja gosta upoznati s tijekom i konceptom emisije, ima li javljanja uživo, glazbenih predaha i slično. Nužno je osvijestiti osobi da je ona kompetentna govoriti o temi kao stručnjak iz iskustva te ravnopravno sudjelovati u raspravi s drugim stručnjacima, ako ih ima. Novinari bi također trebali biti svjesni da oprezno rabe riječi poput, primjerice, siromašan: osobe nisu nikad samo siromašne nego je to samo jedan od vidova njihovog života; ako bi se moglo potaknuti novinare da koriste alternativne termine, kao što se uspješno postiglo s riječima invalid i invalidna osoba, učinio bi se korak prema boljem razumijevanju i prikazivanju problema. Iskustvo je pokazalo da osobe kojih se prilozi tiču, kaže Marković, ne vole da ih se previše žali; i oni sami cijene priloge koji im daju nadu u bolju budućnost, čak i kada im je jako teško. Žele osjećati da ih drugi razumiju i podržavaju, ali i da nisu ostavljeni sa svojim problemom, već da će se netko – ustanove, građani, udruge civilnog društva – angažirati i pomoći im izaći iz problema.
„Odsutnost glasa ranjivih skupina u medijima podsjeća na njihov nepovoljan položaj u društvu. Ranjive skupine već su dugo u nepovoljnom položaju u oba aspekta – socijalnih resursa i prava koja uživaju. Odsutnost njihovog glasa u medijima dovela je do toga da se njihov glas uopće ne čuje“, kaže kineski autor Fu Xiangjing u svojem istraživanju iz 2006, koje je objavljeno 2010. kao dio istraživanja potreba ranjivih skupina i zaštite njihovih prava u sklopu Europsko-kineskog foruma. A kako se u hrvatskim medijima prikazuju osobe u životnim poteškoćama, pita retorički Marković, i odmah odgovara: klišejiziranim pričama i klišejiziranim kadrovi. Često se podržavaju stereotipi i predrasude prema osobama u siromaštvu – pa se krivi njihovo nisko obrazovanje, ovisnost ili lijenost – i ne uvažava se to da svaka osoba ima vlastitu priču, povijest, obitelj i osobnost. Ako se izvještava o žrtvama određenih situacija, mediji se postavljaju tako da oni žrtvama pružaju priliku kako bi predstavile svoju situaciju – što im u medijima daje pasivnu ulogu; pasivna im je uloga dana i kada se isključeni intervjuiraju kako bi drugi analizirali njihovu situaciju. Uopće, tipičnije je da su isključeni u medijima svedeni na primjerke za prikazivanje, a to se vidi i po tome što kadrovi osvjetljavaju njihovu situaciju u najvećoj bijedi, što ne pomaže njihovu emancipiranju jer su diskriminacija i sram ionako već popratne pojave siromaštva. Marković je naveo i jedan potresan primjer medijske nekorektnosti iz Austrije. Osoba s iskustvom siromaštva ispričala je sljedeće ružno iskustvo: „Novinarka je inzistirala da me fotografira s mojim štakama u pozadini, dok sam ja baš htjela bez njih. No, kako je rekla da joj je tako odredila urednica i da ako ne napravi kako joj je rečeno – riskira svoj posao, pristala sam.”
Možemo zato za kraj podsjetiti da se u Hrvatskoj svake godine dodjeljuju novinarske nagrade za dostojno izvještavanje o siromaštvu – nagrada se zove Svjetionik, a dodjeljuje ju Hrvatska mreža protiv siromaštva. Žiri je sastavljen isključivo od osoba s iskustvom siromaštva – nezaposlenih mladih, samohranih roditelja, beskućnika i korisnika socijalnih usluga. Nagrada promiče izvještavanje o siromaštvu koje se temelji na poštivanju ljudskih prava i dostojanstva osoba s iskustvom siromaštva – što je jedan od mogućih putova k inkluzivnijem novinarstvu.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak