Inkluzija 9

Inkluzija

KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE

Protiv medijskih klišeja o siromaštvu

Boris Beck

Radionica Nedjeljka Markovića održana u Matici hrvatskoj u Zagrebu pokazale ja da se ranjivim skupinama u medijima često pristupa neobazrivo

„Kažu: ‘Ne izgledate siromašno’. Pa si mislim, kako bi netko tko je siromašan trebao izgledati?!“ – to je samo jedan od primjera iz prakse medijskog izvješt­a­v­a­nja o isključenim osobama s radioni­ce održane u Matici hrvatskoj u Zagrebu 27. veljače. Radionica je bila namijenjena novinarima i medijskim djelatnicima u sklopu projekta Uključiva kultura – potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca, a vodio ju je Nedjeljko Marković, predsjednik udruge Pragma. U uvodu radionice, nazvane Fenomen siromaštva i socijalne isključenosti s posebnim naglaskom na neke ranjive skupine u hrvatskom društvu, govorio je o konceptima i mjerenju si­romaštva i socijalne isključenosti.

Na temelju navoda iz knjige Siromaš­tvo: teorije, koncepti i pokazatelji Zorana Šu­­­ćura, profesora na Pravnom fakultetu u Zagrebu, Marković je razložio če­ti­­ri tradicionalna objašnjenja zbog če­ga su neke osobe siromašne. Prva teorija pret­postavlja određenu kulturu siromaštva, pre­ma kojoj se način života siromaš­nih bitno razlikuje od života drugih pri­padnika društva. Budući da, smatra se, siromašni imaju sličan način ponaša­nja, ži­votne vrijednosti i strategije preživlja­va­nja, oni se ne mogu izdići iz svojeg lo­šeg statusa ako ne promijene čitavu svoju kulturu. Druga teorija, njoj slična, go­­vori o začaranom krugu te smatra da si­ro­maštvo rađa siromaštvo i prenosi ga s jednog naraštaja na drugi, s pokolje­nja na pokoljenje. Životno iskustvo, kao i broj­na istraživanja, pokazuju da nijedna od tih dviju teorija nije apsolutna. Iako siromašnoj djeci zasigurno prijeti ve­ća opasnost od budućeg siromaštva – zbog slabije ishranjenosti, ograničenih mo­­guć­nosti obrazovanja, nedovoljne po­mo­ći obi­telji ili obveze da se već kao vrlo mladi brinu za obitelj – očito je da po­veća­nje do­hot­ka omogućuje izlazak iz siro­maštva, kao i da njegov pad može značiti ulazak u siromaštvo.

Stručnjaci za siromaštvo

S tim je u vezi značajna teorija o situa­cijskoj prisili koja tumači da je siromašt­vo odgovor na postojeće okolnosti u ko­jima siromašni ne mogu ostvariti vrijed­nosti i norme uobičajene u društvu. Siromašni nisu ništa amoralniji ili neodgovor­niji od imućnih – primjerice, da napuštaju obi­telj ili se odaju alkoholu – već ih na takvo ponašanje sili bijeda i neimaština. Valja dodati da postoji i koncept potklase koji je temeljen na vjerovanju da postoji skupina ljudi koja se strukturno odvaja i kulturno razlikuje od uobičajeno zaposlene radničke klase. Sam je koncept trebao ukazati na probleme ponašanja i na­silja među rasnim manjinama u velikim američkim gradovima, kojih je broj povećan pošto je manjinska elita poput crnih liječnika ili odvjetnika sredinom 20. stoljeća napustila geta u kojima je ranije živjela i preselila se u otmjenije grad­ske četvrti.

Siromaštvo je, vidjelo se iz rečenoga, teško shvatiti, iako nam je prilično jasno što siromaštvo jest: oskudica materijalnih ili novčanih sredstava. Smatra se da ljudi žive u siromaštvu ako njihovi pri­hodi i resursi nisu dostatni za životni standard koji se u društvu u kojem žive smatra prihvatljivim. Siromaštvo može biti apsolutno ako se odnosi te temeljne životne potrebe ili relativno, ako se sagle­davaju i socijalne potrebe; međutim, zna­čajno je i subjektivno siromaštvo, od­nosno naše osobno mišljenje o tome jesmo li siromašni ili ne. Siromaštvo je svakako vrlo povezano i sa socijalnom isključenošću, jer ono može dovesti do prekida društvenih veza, manjka moći ili nedostatnog sudjelovanja u društve­nom, političkom i kulturnom životu. U našoj svakodnevici sve više svjedočimo i novom siromaštvu, odnosno životnim situacijama u kojima obitelji ili kućanst­va nisu sposobni održati dosadašnju ra­zi­­­nu životnog standarda pa prelaze iz raz­mjerno sigurna života u neizvjesnost s kojom se do tada nisu susretali.

Sa sugovornicima novinari se trebaju odnositi s poštovanjem

Siromaštvo, i općenito društvena is­klju­čenost, pojavljuju se i kao medij­ske te­me. Kao rizične faktore za ubraja­nje u siro­mašne, Marković je spomenuo, osim visine dohotka, pojavu nasilja i traumat­skih događaja u djetinjstvu, gubitak posla i nemogućnost pronalaska no­vog, fi­nancijske probleme i dugove, loše zdrav­lje i raspad obiteljskih veza nakon razvoda, smrt supružnika i zatoče­nje, ali i druge, poput bijega od nasilja ili pogrešne ži­vot­­ne izbore. Uz siromaštvo usko je ve­za­no beskućništvo, koje dodatno potiču izosta­nak adekvatnih medicinskih usluga, nezaposlenost i manjak nov­ca, osobna inertnost i ma­njak podrš­ke obitelji ili prijatelja. Marković nagla­ša­va da je umjesto brojeva potrebno vidjeti ljude, te da je ključno slušanje i di­jalog s osobama koje imaju iskustvo života u siromaštvu ili trenutačno žive u siromaštvu. Tako se može doprinijeti širim društvenim promjenama, jača­nju svijesti o političkom zaokretu i promicanju jednakih prilika za sve.

Medijski prikazi ključni su za to sve, ali sa sugovornicima – osobama u siromaštvu – potrebno je odnositi se s po­što­­vanjem, a vizualni prikaz i fotografije moraju biti primjerene. Medijski prikaz ne smije biti dramatičan i senzaciona­listički, već mora prikazivati problem siromaštva jasno i real­no. U medijskom praćenju osoba s isku­stvom siromaštva bitno je ono što Mar­ković naziva partnerskim pristu­pom, to jest valja ih inter­vjuirati kao stručnjake za područje si­romaštva; treba prenositi njihove prepo­ruke i mišljenja o toj temi te izbjega­vati prikazivati ih u pasivnoj ulozi. Njihovu situaciju – siromaštvo, invali­ditet ili koji drugi problem – javnosti se treba prenijeti onako kako je doživljavaju same osobe i pri tome svakako izbjega­vati termine koji opte­re­ćuju čitavu osobu te sugovornike nazivati invalidima ili siromašnima.

Prije medijskog događaja, kada se intervjuira osoba u delikatnoj situaciji, Marković predlaže niz važnih postupaka: svakako valja napomenuti mogućnost da se ostane anoniman; treba postići do­govor oko toga o čemu intervjuirani ne želi razgovarati; ako se gostuje u kakvoj emisiji, valja gosta upoznati s tijekom i konceptom emisije, ima li javljanja uživo, glazbenih predaha i slično. Nužno je osvijestiti osobi da je ona kompetentna govoriti o temi kao stručnjak iz iskust­va te ravnopravno sudjelovati u raspravi s drugim stručnjacima, ako ih ima. Novinari bi također trebali biti svjesni da oprezno rabe riječi poput, primjerice, siromašan: osobe nisu nikad samo siromašne nego je to samo jedan od vidova njihovog života; ako bi se moglo potaknuti novinare da koriste alternativne ter­mine, kao što se uspješno postiglo s ri­ječima invalid i invalidna osoba, učinio bi se korak prema boljem razumijevanju i prikazivanju problema. Iskustvo je pokazalo da osobe kojih se prilozi tiču, kaže Marković, ne vole da ih se previše žali; i oni sami cijene priloge koji im daju nadu u bolju budućnost, čak i kada im je jako teško. Žele osjećati da ih drugi razumiju i podržavaju, ali i da nisu ostavljeni sa svojim problemom, već da će se netko – usta­nove, građani, udruge civilnog društva – angažirati i pomoći im izaći iz problema.

Odsutnost glasa ranjivih

„Odsutnost glasa ranjivih skupina u medijima podsjeća na njihov nepovo­ljan položaj u društvu. Ranjive skupine već su dugo u nepovoljnom položaju u oba aspekta – socijalnih resursa i prava koja uživaju. Odsutnost njihovog glasa u medijima dovela je do toga da se njihov glas uopće ne čuje“, kaže kineski autor Fu Xiangjing u svojem istraživanju iz 2006, koje je ob­jav­ljeno 2010. kao dio istraživanja potreba ranjivih skupina i zaštite njihovih prava u sklopu Europsko-kineskog foruma. A kako se u hrvat­skim medijima prikazuju osobe u životnim poteškoćama, pita retorički Marković, i odmah odgovara: klišejiziranim pričama i klišejiziranim ka­­drovi. Često se podržavaju stereotipi i predrasude prema osobama u siroma­štvu – pa se krivi njihovo nisko obrazova­nje, ovisnost ili lijenost – i ne uvažava se to da svaka osoba ima vlastitu priču, po­vi­jest, obitelj i osobnost. Ako se izvještava o žrtvama određenih situacija, mediji se postavljaju tako da oni žrtvama pružaju priliku kako bi predstavile svoju situa­ciju – što im u medijima daje pasivnu ulogu; pasivna im je uloga dana i kada se isključeni intervjuiraju kako bi drugi analizirali njihovu situaciju. Uopće, tipičnije je da su isključeni u medijima svedeni na primjerke za prikazivanje, a to se vidi i po tome što kadrovi osvjet­ljavaju njihovu situaciju u najvećoj bijedi, što ne pomaže njihovu emancipira­nju jer su diskrimi­nacija i sram ionako već popratne poja­ve siromaštva. Marko­vić je naveo i jedan potresan primjer medij­ske nekorektno­sti iz Austrije. Osoba s is­kustvom siroma­štva ispričala je sljedeće ružno iskustvo: „Novinarka je inzistirala da me fotografira s mojim štakama u pozadini, dok sam ja baš htjela bez njih. No, kako je rekla da joj je tako odredila urednica i da ako ne napravi kako joj je rečeno – riskira svoj posao, pristala sam.”

Možemo zato za kraj podsjetiti da se u Hrvatskoj svake godine dodjeljuju novinarske nagrade za dostojno izvještavanje o siromaštvu – nagrada se zove Svjeti­onik, a dodjeljuje ju Hrvatska mreža pro­tiv siromaštva. Žiri je sastavljen isključi­vo od osoba s iskustvom siromaštva – neza­poslenih mladih, samohranih roditelja, beskućnika i korisnika socijalnih usluga. Nagrada promiče izvještavanje o siromašt­vu koje se temelji na poštivanju ljudskih prava i dostojanstva osoba s iskustvom siromaštva – što je jedan od mogu­ćih putova k in­kluzivnijem novinarstvu.

Inkluzija 9

9 - 11. ožujka 2021. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak