Inkluzija 7

Inkluzija

NAŠA TEMA

Mentorski rad s ranjivim skupinama

Marija Granić

Mentorski program udruge Pragma povezuje mlade sa starijim, zrelijim osobama u odnosu jedan-na-jedan, koji je neformalan, poticajan i podržavajući

Mentorstvo ima široko značenje u soci­ jalnim i profesionalnim odnosima te op­ćenito podrazumijeva aktivnosti poput nadzora, prenošenja iskustva, znanja i vještina, usmjeravanja, uvođenja u neki posao i slično. Obično se radi o odnosu iskusnije, redovito – ali ne i nužno – stari­je osobe koja prati manje iskusnu osobu dok nije spremna samostalno obavljati za­datke ili dok ne završi određenu formaciju, pripravništvo i slično. Mentorstvo može biti stručno, pod vodstvom osobe koja do­bro poznaje određeno područje unutar kojeg se odvija odnos s mentoriranim ili neformalno – tada je obično na dobrovolj­noj osnovi – u kojem mentor pruža osobnu podršku mentoriranome. U svakom sluča­ju, mentorstvo je u svojem idealnom obli­ku odnos povjerenja koji ljudima pomaže u osobnom rastu i razvoju

Mentorstvo je idealan način da se iskustvo starijih prenese na mlađe i tako im olakša odrastanje/ Izvor: Pixnio

Dobro američko iskustvo

Posebni oblik, tzv. socijalno mentorstvo, usmjereno je na pojedince koji su u opas­nosti da postanu ili već jesu u socijalno marginaliziranom položaju. Tada mentor­stvo označava pomoć zrelije, iskusnije, emotivno stabilne osobe drugoj, manje iskusnoj, zrelijoj ili osobi u potrebi; može označavati i pomoć stručnjaka koji pri­ je svega pomaže korisniku u ostvarivanju svojih prava, ali i osobnih ciljeva, te mu pruža podršku koja mu često nedostaje u okolini. I ovdje mentorski odnos podrazu­mijeva razmjenu znanja, iskustva i razmi­šljanja, uz empatičan pristup i podršku mentora. U tom odnosu nema osuđivanja, a da bi se postigli određeni rezultati, često je potrebno duže vrijeme rada te angaž­man obiju strana u odnosu. Mentorski od­nos nije ni prijateljski ni skrbnički, već partnerski, ali i asimetričan odnos – mora postojati autoritet mentora, s elementima prijateljskog pristupa.

Programi mentorstva, kada su pozorno dizajnirani i dobro vođeni, pozitivno utje­ču na ranjive skupine, odnosno na osobe koje katkad trebaju više pozornosti svoje okoline ili koje nemaju dobar sustav po­ drške na raspolaganju. Primjerice, mla­da osoba koja je nedavno izgubila roditelja ili člana uže obitelji, dijete koje je iskusilo zanemarivanje ili zlostavljanje, beskućnik ili osoba koja prima socijalnu pomoć, ko­ja se osjeća usamljenom i sl., može imati koristi od podrške, pozornosti i ljubazno­sti mentora. Ciljevi mentorskog odnosa su višestruki: ranjivim osobama pružiti osjećaj da nisu sami; pomoći im u ostva­rivanju njihovih prava i potencijala; razvi­jati njihovo samopouzdanje, samostalnost i proaktivnost te općenito, podići njihovu kvalitetu života; razvijati kvalitetan odnos i odnos povjerenja u kojem se obje strane obogaćuju: mentor se osjeća aktivnim su­dionikom u izgradnji zdravijeg i odgovornog društva, a mentorirani stječe osobu i odnos od povjerenja kroz prihvaćanje po­ drške, savjeta, znanja, iskustva te kroz povećani vlastiti angažman.

Mentorski program zahtjeva posredni­ka – koordinatora mentorskog odnosa – što je obično zadatak organizacije ili struč­njaka koji provode mentorski program. Oni imaju ulogu odabira mentoriranih osoba i mentora kroz inicijalne intervjue, uparivanja mentorskog para te izrade in­dividualnog plana mentorskog odnosa, održavanja edukacije za mentore, monito­ringa i evaluacije programa i mentorskog odnosa, održavanja susreta, to jest super­vizije mentora, posredovanja između mentora, mentoriranih osoba, škola, obi­telji i drugih institucija, osiguravanja to­ ga da svi sudionici imaju jasnu predodžbu o ulogama i očekivanjima u programu itd. Ovakav strukturirani pristup omoguću­je visoku profesionalnost i učinkovitost mentorskih programa.

Mentorski su programi vrlo razvijeni i prisutni u lokalnim zajednicama u SAD­u, a brojne se osobe odluče volontirati i kroz podršku ranjivim skupinama dati dopri­nos svojoj zajednici. U Hrvatskoj se takvi programi provode povremeno, najčešće uz projekte organizacija civilnog društva, dok, nažalost, socijalno mentorstvo nije zaživjelo u sustavu socijalne skrbi, gdje bi se provodio na sustavnijoj razini iako se prije desetak godina provodila edukacija stručnjaka.

Izazovi rada

 Primjer socijalnog mentorstva u Hrvat­ skoj jest Mentorski program za mlade koji provodi udruga Pragma. Program povezu­je mlade (adolescente), mentorirane oso­be, sa starijim, zrelijim osobama (studen­ti, zaposlene osobe), mentorima, u odnosu jedan-na-jedan, koji je neformalan, poti­cajan i podržavajući. Mentor u tom odno­su predstavlja izvor podrške te pozitivan model ponašanja za mlade. Mentor i men­torirani redovito se druže tijekom jedne školske ili kalendarske godine, zajedno provode kvalitetno vrijeme u slobodnim aktivnostima i u razgovoru, s dugoročnim ciljem motiviranja mlade osobe na ostva­renje osobnih, obrazovnih i/ili poslovnih ciljeva. To mogu biti ciljevi uspješnog za­vršetka ili nastavka obrazovanja, kvalitet­nog zaposlenja, povećanja samopouzdanja, razvoja interesa, poboljšanja komunikacij­skih i socijalnih vještina, razvoja radnih navika te usvajanja društveno poželjnih vrijednosti i ponašanja.

Naše mlade sugovornice potvrdile su da im je bilo najvažnije da ih netko može saslušati/ Izvor: PxHere

Mentorski program u Pragmi namije­njen je učenicima završnih razreda os­novne škole, učenicima srednjih škola, posebno onima koji imaju teškoća sa škol­skim uspjehom ili su u riziku od ispadanja iz sustava redovnog obrazovanja te mlađim punoljetnicima koji se nalaze pred izazovom nastavka obrazovanja i/ili zaposlenja. Iza­zovi s kojima se suočavaju mladi uključeni u mentorski program uglavnom su vezani uz školu (problemi učenja, problemi prila­godbe, usamljenost, teškoće koncentraci­je, gubitak motivacije, rizik od napuštanja školovanja...), društveni položaj (teža fi­nancijska situacija, problem loših uzora ponašanja iz okoline, vršnjački pritisak prema nepoželjnom ponašanju...), obitelj (rastavljeni roditelji, loša i neadekvatna komunikacija s roditeljima, osjećaj nedo­statne podrške od obitelji...), sliku o sebi i emocije (nisko samopouzdanje, pitanje identiteta i osobnih ciljeva, nedostatak asertivnosti, loša kontrola emocija...) te druge tipične teškoće odrastanja.

Mentorstvo razvija kvalitetan odnos pun povjerenja u kojem se obje strane obogaćuju

Očekivani rezultati za mentorirane oso­be u Pragminom mentorskom programu su: uspješno završavanje obrazovanja, ak­tivno traženjezaposlenja; povećanje samo­pouzdanja, otkrivanje vlastitih talenata i potencijala; poboljšanje komunikacijskih i socijalnih vještina; preuzimanje odgo­vornosti i izvršavanje obveza te razvoj rad­nih navika; usvajanje društveno poželjnih vrijednosti i ponašanja. Mladi koji su do sada sudjelovali u programu redovito iz­ javljuju kako su im mentori bili značajan izvor podrške i oslonca te primjećuju da su ostvarili određene promjene u svojem životu. Primjećuje se kako je program po­mogao mladima da bolje organiziraju svoje svakodnevne aktivnosti, osobito učenje, da budu uspješniji u obrazovanju, da se upu­te u način na koji funkcioniraju fakulteti (za one koji su htjeli nastaviti obrazova­nje nakon srednje škole), pomogao im je u razvoju samopouzdanja, u većem otvaranju socijalnim odnosima (s vršnjacima), emocionalnom rasterećenju zbog teškoća koje su osjećali, na primjer vršnjačko nasilje.

Ući u svijet mlade osobe

Ovako jedna mentorica-­volonterka Pragme opisuje svoje iskustvo: „Mogu reći da sam pri samom uključivanju u mentorski program bila motivirana i zapravo vođena željom da upoznam ovakve mlade osobe, osobe koje ima­ ju poteškoća u obrazovanju, koje se ne uspijevaju uspješno nositi s uče­njem i ostalim obvezama vezanih uz školu… Željela sam nekoj od tih oso­ba pružiti razumijevanje, savjet i po­dršku: podržati ju u promjeni i cilje­vima koje želi ostvariti... Tako da sam naučila kako joj pristupiti na njoj bliski način, kako joj približiti neke vrijednosti koje se smatraju poželjni­ma u životu… Kao mentor toj sam oso­bi bila netko kome može reći ono što ju možda muči u školi, zašto ne može učiti, s kakvim se poteškoćama suoča­va tijekom obrazovanja i, na kraju kra­jeva, zašto ne postiže dobre rezultate. No, mentorski odnos, budući da on nije ograničen na pružanje pomoći u području škole i učenja, pomaže men­ toriranome i u poboljšanju odnosa s vršnjacima, obitelji, boljem provođen­ju slobodnog vremena, planiranju bu­dućnosti… Mentor može s mentorira­nim razgovarati o bilo čemu što muči mladu osobu, a ona to ne može podi­jeliti s prijateljima ili s obitelji. Nekad mlada osoba čak odbija govoriti o ško­li jer ju drugi svakodnevno podsjećaju na obveze kojih je i sama dobro svjes­na. Tada mentor može biti osoba koja će kroz razgovor, sportsku, kulturnu ili neku drugu aktivnost pokušati ući u svijet mlade osobe kako bi ju jača­ la, ohrabrivala, poticala, pomogla joj otkriti njezine vrline, talente i poten­cijale. Razvijanjem dobre slike o sebi i samopouzdanja, koji su često pozadina školskog uspjeha, mlada će se oso­ba lakše suočavati i sa školskim obvezama.“

Mogla sam s nekim razgovarati

Ovo su neki od odgovora mladih na pitanje što im se u mentorskom pro­gramu najviše svidjelo:

–  To što imam osobu koja mi daje savjete kako dalje i usmjerava me. 

–  Što sam uvijek imala nekoga ko­me se mogu obratiti u vezi bilo čega i uvijek sam dobila dobar savjet.

–  To što postoji takva udruga za po­moć mladima.

–    Cijela ta ideja mentorstva, mi­slim da je odlično što mi netko stariji može podijeliti svoja iskustva i savje­ te. Mogla sam s nekim razgovarati o školi bez da me osuđuje, naučila sam bolje organizirati vrijeme.

–  Najviše mi se svidjelo što su svi bili jako divni prema meni i to što se sada,za razliku od početka programa, osjećam jako zadovoljno i dobro u svojoj koži

Inkluzija 7

7 - 11. veljače 2021. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak