KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE
Potaknuto javnom ispoviješću jedne hrvatske glumice o tome da je u mladosti bila silovana, i da to nikada nikome ni je rekla, otvorio se javni prostor brojnim drugim ženama i djevojkama da progovore o onome što su mučno skrivale: da su bile žrtve spolnog nasilja. Mnoge te sudbine povezuje to da se napastovanje odvijalo u školama i na fakultetima, da su učitelji, profesori, treneri i instruktori zloupotrebljavali svoj položaj kako bi, u blažim slučajevima, dobacivali neugodne i uvredljive riječi, a u težim fizički nasrtali na djevojčice i djevojke koje su im bile povjerene.
Svi su ti slučajevi sada u nekoj sivoj zoni: zločin je imenovan, ali ne i počinitelj; priča je ispričana, ali za nju je teško dati dokaze jer se sve odvilo u četiri oka, u profesorovu kabinetu. Privatne odnose učenika s drugim učenicima, studentica sa studentima, profesora sa studenticama institucije ne reguliraju. A baš se na institucijama ljudi susreću na mnoge načine, pa i intimne, i u toj institucionalnoj sjeni može doći i do nasilja. Kontekst svake ustanove predstavlja dinamičnu i zamršenu mrežu odnosa. A koliko će i kako odnosi u odgojnim i obrazovnim ustanovama biti na korist djeci i mladima ovisi najviše o kulturi te ustanove i njezinih profesora. Nažalost, neke odgojne i obrazovne ustanove u Hrvatskoj nisu bile, i još uvijek nisu, mjesta inkluzije, gdje će učenice i studentice biti podrža ne u istraživanju, učenju i napredovanju. Marija Montessori, pionirka nove pedagogije u Italiji, zamišljala je idealnu školu kao prostor mekoće koji ispunjava poštovanje prema drugima, slušanje i pozornost – školu koja je vedro, ljubazno i ugodno mjesto za život. Svjedočenja o spolnom nasilju pokazuju da su neke naše škole, gimnazije i sveučilišta mjesta tvrdoće, mjesta bez poštovanja, neljubazna, ispunjena grozom i prijetnjom.
Nasilnik je, redovito se pokazuje, ugledna osoba za koju jamči njezin radni kolektiv; bilo kakve optužbe učenica i studentica strogo se proučavaju i rutinski odbacuju, da bi nasilnik potom bio još i pro maknut. To je zato što nasilnik ima dva lica – jedno za okolinu, a drugo za zlostavljane. Nastrani profesor u samoći kabineta vrijeđat će ili čak pokušati obljubiti studenticu, ali na službenim sastanci ma i predavanjima bit će uljudan i simpatičan, nosit će odijelo, košulju i kravatu, i konverzirati kulturno i duhovito. Neće pipati dekanicu na vijeću, toliko je razuman. I ako nesretna žena izađe u javnost, kolege će jednodušno reći da to nije moguće. Žrtve znaju da je to tako i ne prijavljuju prijestup. Jer ako to učine, nasilnik se tek tada razjari: u pobunjenoj žrtvi vidi odraz sebe – krvoločnog čudovišta – i spreman ju je uništiti do kraja.
Francuska psihoanalitičarka Marie France Hirigoyen, čije su dvije izvrsne knjige prevedene na hrvatski, zlostavljače naziva jednostavno perverznim osobama. Ako je perverzan bračni drug, reći će supruzi, nakon što ju je udario, da to nije bilo tako strašno, da joj u ovom trenutku ne može dati više, ali ju voli, da je uostalom i ona uvelike kriva zato što se razjario, da se može sve riješiti, da ga ona tjera od sebe kada joj on baš želi toliko dati. Ako su perverzni roditelji, govore da ste im uništili mladost, da zbog vas nisu studirali, da ste majci razderali utrobu, da ih ne poštujete i da ste prema njima neiskreni. Ako su perverzni kolege na poslu, uzdišu, gledaju u pod, ogovaraju vas, isključuju i izoliraju. Ako je perverzan šef, ne želi s vama razgovarati, daje proturječne naloge, pretrpava vas poslovima, prisvaja vaša postignuća, okrivljuje vas bez razloga, kopa vam po smeću ili računalu nakon što odete kući. Perverzni želi samo jedno: kontrolu.
Svojedobno se u Hrvatskoj dosta pisalo o našem veleposlaniku koji ne samo da je tukao ženu nego joj je propisivao i kako da pali svjetlo i kako da spušta čašu na stol. Netom prije pandemije korona virusa trojica znamenitih ljudi javno su osramoćeni jer su zlostavljali žene: holivudski producent Harvey Weinstein, španjolska operna zvijezda Plácido Domingo i švicarski katolički dobrotvor Jean Vanier. Weinstein je prošle godine osuđen u New Yorku zbog napastovanja glumica i suradnica, a brojni ga još procesi očekuju; svjetska unija opernih djelatnika izdala je priopćenje u kojem Dominga proziva zbog „neprikladnog ponašanja, od flertovanja do seksualnih prijedloga na radnom mjestu i izvan nje ga”; udruga Arka, koju je Vanier utemeljio, i koja širom svijeta skrbi o mentalno hendikepiranima, objavila je da je njezin nedavno preminuli osnivač barem šest žena navodio na spolne odnose, kori steći svoj položaj duhovnog autoriteta. Sva su trojica bili superzvijezde. Weinstein je osvojio samo jednog Oskara, za Zaljubljenog Shakespearea, ali bio je jedan od najmoćnijih ljudi u svijetu filma. Domingo je desetljećima bio najomiljeniji tenor na svijetu, nastupivši u 151 različitoj ulozi, kao nitko dosad, a osim toga bio je intendant opera u Washingtonu i Los Angelesu. Vanier, koji je preminuo prije dvije godine u dobi od 89 godina, osim Arke, koja ima 147 zajednica u 35 zemalja, utemeljio je i zajednicu Vjera i svjetlo s 1800 filijala u 80 zemalja; za života bio je ozbiljan kandidat za Nobelovu na gradu, a nakon smrti za blaženika Katoličke crkve.
Eto kako nasilnik može biti sjajan, šarmantan, čak i duhovan! Teško se suprotstaviti tako moćnom čovjeku. Marie France Hirigoyen iz kliničke prakse zna da žrtva isprva izbjegava sukob da ne dođe do prekida odnosa – jer žrtva voli supružnika, poštuje roditelje, treba posao, želi studirati, divi se mentoru. No dok su u prvoj fazi žrtve samo paralizirane, u drugoj budu uništene. Budući da nastrani nikad ne napuštaju plijen, žrtva se prije ili poslije pobuni. Njezin otpor razotkriva nastranu strategiju. Čim je žrtva pokazala osjećaje, treba ju ušutkati, a za to služe uvrede, poniženja i ismijavanje. Nasilnik žudi za tuđim tjelesnim i duševnim dobrima, on se boji da ih neće uspjeti oteti, on osjeća čistu mržnju. Budući da nasilnik smatra da žrtva ionako zaslužuje da je maltretiraju, svako odbijanje žrtve da se i dalje ponaša kao predmet djeluje mu opasno.
Zašto zlostavljani bračni drugovi trpe zlostavljača, zašto djeca traže roditelja koji ih je odbacio, zašto izmučeni zaposlenici i dalje rade, zašto studentice i dalje idu na predavanja? Nisu mazohisti, tvrdi Hirigoyen, oni su žrtve slučajno, samo zato što ih je nasilnik izabrao. Nasilnici iskorištavaju naivnost žrtve i parazitiraju na njezinoj vitalnost – samo da bi vladali i prikrili svoju nesposobnost, u prvom redu nesposobnost da išta osjećaju. A to mogu jer žrtve imaju negativnu sliku o sebi – žrtva je jednom u životu čula da nije ni za što, a onda je u to i povjerovala. Zlostavljači tako postavljaju igru da ste vi uvijek krivi. Žrtva je zbunjena, sumnja u sebe, osjeća krivnju, boji se, osamljena je i tjeskobna, loše spava i još se gore osjeća. Budući da perverzne osobe i ne pomišljaju na to da se ne mora lagati, sve što im kažete smatraju lažima. Razgovor zato s njima nema smisla – od njih se jednostavno treba odvojiti. No što kada se od njih ne može pobjeći, kada su zlostavljači, kako se sada vidi, sveučilišni predavači i gimnazijski profesori? Nezgodno je to da su mlade osobe ušle u obrazovnu ustanovu kako bi stekle znanje, a na putu do toga znanja ispriječilo se maltretiranje i prikrivanje toga zla. Kultura svake organizacije, pa i obrazovne, definira većinu onoga što se u njoj radi. Kultura je isprepletena s ciljevima i životnom filozofijom organizacije. Lidija Vujičić, profesorica na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu, u svojoj knjizi Istraživanje kulture odgojno-obrazovne ustanove, pokazuje što sve kultura organizacije može učiniti ako nije toksična: ona, iz među ostaloga, pruža osjećaj identiteta svojim članovima, podržava razvoj kolektivne pripadnosti, daje standarde ponašanja, djeluje na stavove i ponašanja po jedinca – a u svim ovim slučajevima prijavljenog zlostavljanja baš su te uloge kulture pregažene: niski standardi ponašanja i odbijanje umjesto uključivanja; teško da žrtva ikada može razviti pripadnost ustanovi koja ju je zlostavljala.
Pred zakonom su žrtve nemoćne – zastara koja pomaže svim našim političkim i gospodarskim kriminalcima, pomaže i zlostavljačima; prijave su, čak i kada bi mogle biti dokazane, podnesene prekasno. Srećom, neke ustanove reagiraju tako da su spremne promijeniti svoju kulturu, kao i ljude, njihov sustav vrijednosti i aspiracija, njihova razumijevanja i vjerovanja. Louise Stoll, profesorica na University Collegeu u Londonu, predložila je deset kulturnih normi koje mogu poboljšati kvalitetu svake odgojno-obrazovne ustanove: sve je u tome kako se ljudi od nose jedni prema drugima i koliko se cijene. Stoll kaže da škole i fakulteti mora ju imati zajedničke ciljeve, da moraju dijeliti odgovornost za uspjeh, njegova ti kolegijalnost, poticati kontinuirano unapređivanje i doživotno učenje, da svi moraju prihvatiti rizik i uživati podršku, da mora postojati ozračje uzajamnog poštovanja i otvorenosti, da se ne smije štedjeti na pohvalama i ne potiskivati humor. Da, u takvoj kulturi, inkluzivnoj i poticajnoj, neće biti zlostavljanja.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak