Inkluzija 43-44

Inkluzija

RAD S DJECOM

Ulazak u svijet odraslih

Marija Granić

Obiteljski priručnik Pustolovina počinje jedinstveni je spoj znanstveno utemeljenih informacija i u praksi provjerenih metoda rada s djecom i mladima

Nakon vrlo uspješnog prvog dijela obiteljskog priručnika iz 2021. godine pod nazivom Od prvoga koraka do maratona, u drugom dijelu Pragminog obiteljskog priručnika Pustolovina počinje obrađeni su brojni razvojni i odgojni izazovi djece u razdoblju od osme do osamnaeste godine života. Autorski tim Pragme – Marija Granić, Nedjeljko Marković, Ivana Sučić i Ana Ugrina – nastojali su predstaviti razdoblje adolescencije i puberteta, koje se nerijetko smatra najzahtjevnijim u odgoju djece, te na taj način pružiti roditeljima, stručnim suradnicima, učenicima i svima zainteresiranima odgovore na pitanja kako pristupiti djeci i mladima u ovim razvojnim fazama. 


Marija Granić, suautorica priručnika Moranja i Pustolovina počinje (Privatna arhiva)

Roditelji i djeca

Od bioloških, hormonalnih i kognitivnih do emocionalnih, socijalnih i bihevioralnih promjena — sve to kreće u najdinamičnijem periodu odrastanja koji nazivamo adolescencija. U trenutku kada pomislite da vas kao roditelje više ništa u odgoju ne može iznenaditi, dođe pubertet i sve metode, naizgled, padaju u vodu. Vršnjaci preuzmu glavnu riječ, društvo je daleko snažniji autoritet od vas, a komunikacijski put do odrasle osobe u nastajanju izgleda kao slijepa ulica. Mnogi roditelji baš tijekom ovih faza odlučuju potražiti pomoć „izvana“, odnosno nekoga neutralnog tko će razgovarati s njihovim djetetom kada se pojavi problem jer oni smatraju da više ne mogu ništa. Pritom su svjesni da su njihova djeca tijekom ovih životnih razdoblja posebno osjetljiva na vanjske utjecaje na temelju kojih formiraju svoj unutarnji svijet. Neke razvojne poteškoće mogu se uspješno razriješiti tijekom odrastanja bez posebnih intervencija drugih osoba, ali postoje i one koje mogu otići u krivom smjeru uslijed nenadanih i teških okolnosti, manjka podrške i nedovoljno razvijenih vještina. 

Sve veća nezavisnost djece u ovom razdoblju dovodi do pojave roditeljske koregulacije, odnosno prijelaznoga oblika nadzora u kojem roditelji vrše opći nadzor nad ponašanjem djeteta, ali djeci prepuštaju odgovornost za odluke koje treba donositi iz dana u dan.  Roditeljski nadzor je složen proces koji se mijenja ovisno o razvojnim fazama djeteta i mogućnosti usvajanja novih ponašanja, odgovornosti i obveza. Nadzor odraslih je uvijek potreban, ali kako djeca odrastaju, bilo bi dobro da postepeno postaje neizravan te da se temelji na kvalitetnoj, toploj i otvorenoj komunikaciji. Da bi komunikacija u adolesceniji bila utemeljena na povjerenju i da bi se taj period što lakše proživio, potrebno je krenuti od najranijeg djetinjstva. 

Roditelje često muči kako započeti razgovore o teškim temama, a to je najčešće razlog traženja stručne pomoći i informacija iz drugih izvora

U suvremenom društvu u kojemu živimo, čini se da mladi ranije ulaze u adolescenciju, a sve kasnije preuzimaju ulogu odraslih. Ovaj izazovni životni prijelaz može dovesti do različitih reakcija adolescenata i njihove okoline, a posebno može utjecati na sliku o sebi, promjene u raspoloženju, odnose s roditeljima i vršnjacima te samopoštovanje.Postoje brojni znanstveni dokazi o razdoblju adolescencije i puberteta koje nije lako shvatiti i razumjeti kada se dogode teški trenuci u svakodnevici u kojima je potrebno pravovremeno reagirati i pristupiti djetetu. Stoga je cilj ovog priručnika predstaviti razne studije i istraživanja, ali na jednostavan i razumljiv način blizak prosječnom roditelju koji se nalazi u procesu emocionalnog i socijalnog razvoja djece u adolescenciji. 

Osim fizičkog i psihičkog razvoja djece u razdoblju od osme do osamnaeste godine, obuhvaćene su i teme vršnjačkog pritiska, razvoja samopouzdanja i samopoštovanja, preuzimanja odgovornosti za donošenje odluka, spolnog sazrijevanja, rizika od stupanja u devijantna ponašanja, opasnosti povezanih uz rano napuštanje školovanja, ulaska u svijet odraslih i brojnih drugih životnih tranzicija u emocionalnom i mentalnom pogledu. Glavni cilj drugog dijela Pragminog obiteljskog priručnika je upoznati roditelje s vještinama koje bi njihova djeca u određenoj razvojnoj fazi trebala imati. Vjerujemo da većina roditelja brojne informacija već zna, ali se one brzo zaborave kada se dogodi problem koji je važno brzo riješiti. 

Iskusni stručnjaci

Roditelje često muči kako započeti razgovore o teškim temama, a to je najčešće razlog traženja stručne pomoći i informacija iz drugih izvora.S obzirom na to da se ne može za svu djecu odrediti jasno vrijeme ulaska u brojne fizičke i psihičke promjene koje sa sobom nosi adolescencija, može se dogoditi da neko dijete prođe kroz pubertet prije nego li on uopće započne kod nekog od njegovih vršnjaka. Ako se na vrijeme ne krene razgovarati o promjenama, može doći do negativnih komentara prema onima koji su „uranili“ ili pak „kasne“, a upravo ovakvi komentari djecu mogu povrijediti i utjecati na njihovo samopoštovanje. Nadalje izbjegavanje razgovora o raznim pubertetskim promjenama, koje se najčešće tiču onih hormonalnih i seksualnih noviteta, može biti kontraproduktivno s obzirom na to da živimo u moru dezinformacija na društvenim mrežama i ostalim platformama. Razgovor o tim promjenama prije nego li do njih dođe može značajno smanjiti nelagodu i održati povjerenje između roditelja i djece. Stoga se u ovom priručniku spominju i takve teme, koje bi mogle na neki način biti neugodne roditeljima i/ili djeci. Ohrabrivanje roditelja za prvi korak u ovakvim situacijama značajno je za održavanje autoriteta, ali i razvoj povjerenja u odnosu s djetetom. Također stvara pouzdanu podlogu za odnos u odrasloj dobi u kojoj će osoba nadograditi povjerenje prema roditeljima i od njih tražiti savjete u trenucima u kojima će morati donositi puno kompleksnije životne odluke. 

Autorski tim koji stoji iza ovog priručnika sastavljen je od iskusnih stručnjaka koji se godinama bave raznim pitanjima iz područja razvoja roditeljskih kompetencija te socio-emocionalnog razvoja djece i mladih. Iako je ulazak u ove teme bio hrabar potez, ali ujedno i zahtjevan i izazovan proces, kroz pet glavnih dobnih kategorija („Mogu sam/sama“ – 8-9 godina, „Prijatelji me čekaju vani!“ – 10-11 godina, „Promjene, promjene…“ – 12-14 godina, „Moj svijet zabavniji je od vašega!“ – 15-17 godina, „Raširi krila i spremi se za let!“ – 18+ godina) autori su nastojali sažeti glavne pojmove i problematike iz područja adolescencije i puberteta kako bi pružili podršku roditeljima koji nastoje pronaći najbolje načine pristupanja svojem djetetu te kako bi mu dali najbolje temelje za život koji ih čeka nakon odlaska iz roditeljskog doma i ulaska u svijet odraslih. Osim glavnih istraživačkih zaključaka iz svakog pojedinog razvojnog razdoblja, kroz zanimljive dijelove priručnika ‒ „Jeste li znali?“, „Što ne biste trebali reći/učiniti?“ i „Što biste trebali učiniti/reći/potaknuti u ovoj fazi?“ ‒ autori donose i brojne aktivnosti, radionice i medijske sadržaje prilagođene razvojnoj fazi djeteta koje roditeljima mogu pomoći, a ujedno biti i koristan izvor informacija djeci i adolescentima. 

Ono što čini posebnim ovaj priručnik je spoj znanstveno utemeljenih informacija i u praksi provjerenih metoda rada s djecom i mladima. Najveći doprinos dali su nam upravo roditelji koji su podijelili svoja iskustva odgoja djece iz ovih razvojnih razdoblja, a upravo su na taj način neizmjerno obogatili cijeli priručnik. Roditeljska toplina i otvorenost te spremnost na komunikaciju od velike je važnosti kako bi se adolescenti osjećali sigurnima i prihvaćenima unatoč njihovim padovima i neuspjesima. Nema savršenog recepta za odgoj djece, stoga je dijeljenje primjera dobre prakse od velike pomoći onima koji traže odgovore na svakodnevna pitanja pokušavajući prevladati razvojne izazove koji mogu biti kritični za budućnost njihove djece. 

Održavanje balansa

Najveći problemi događaju se u trenucima kada mladi traže svoju autonomiju, a roditelji još uvijek procjenjuju velike rizike zbog kojih je ne mogu potpuno pružiti. Ulazak u svijet odraslih sa sobom nosi brojne odgovornosti na koje će mlada osoba biti spremna ako je imala zdravu i kvalitetnu privrženost s roditeljima, komunikaciju koja je pružala podršku usprkos pogreškama i padovima, nadzor koji je pružao dovoljno slobode da se prihvati proces odrastanja, kritičko razmišljanje koje je pružalo sigurnost u teškim situacijama izbora i pritiska okoline te neizmjernu ljubav koja je osiguravala emocionalnu potporu čak i onda kada je bilo koja riječ bila suvišna. Održavanje ovakvog balansa između brojnih mogućnosti, ali i opasnosti koje razvojne faze sa sobom nose nije jednostavno, ali zato smo ovim priručnikom pokušali pružiti znanje, pomoć i podršku svima onima koji još uvijek tragaju za odgovorima. 

Dostupni besplatno 

I kalendar Moranja i obiteljski priručnik Pustolovina počinje dostavljaju seu sve osnovne i srednje škole u Hrvatskoj (za koje je publikacija besplatna) kako bi bili dostupni i korišteni u svakodnevnom odgojno-obrazovnom radu, te su dostupni i na mrežnoj stranici Pragme. Izrada obiju publikacija omogućena je temeljem financijske potpore Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Ministarstva zdravstva, Ministarstva znanosti i obrazovanja, Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade i Grada Zagreba. Sadržaj publikacije u isključivoj je odgovornosti udruge Pragma te ne odražava stav Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. 

Inkluzija 43-44

43-44 - 22. rujna 2022. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak