Inkluzija 40

Inkluzija

KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE

Invaliditet je konstrukcija

Boris Beck

Ableisti gledaju na sposobna tijela kao na normu u društvu, što implicira da ljudi koji imaju tijela s invaliditetom moraju nastojati postati ta norma

Tijekom 15. stoljeća ljudi s tjelesnim i mentalnim invaliditetom ukrcavani su na brodove i izlagani za novac prije nego što su napušteni u udaljenim lukama. Slika Hieronymusa Boscha Brod luđaka prikazuje živote ljudi s kognitivnim teškoćama na takvom brodu. Godine 1494. njemački satiričar Sebastian Brant adaptirao je Platosovu alegoriju o brodu luđaka u popularnu knjigu koja je sadržavala drvorezne ilustracije Dürera i bila inspiracija za Boschovu sliku. Alegorija prikazuje brod bez kormilara nakrcan poremećenim, neozbiljnim i nesvjesnim stanovnicima koji naizgled ne znaju svoj kurs. Parodija na Kovčeg spasenja Crkve, Brod luđaka izokrenuo je društvene norme i kritizirao crkvene običaje i autoritet. Knjiga je postala iznimno popularna, čak je šest autoriziranih i sedam piratskih izdanja objavljeno do 1521.

Središnji narativ

To je samo jedna od niza zapanjujućih poveznica povijesti i umjetnosti koje je – u svojem traktatu o tijelima s invaliditetom u slikarstvu i kiparstvu – evocirala Keri Watson. Ona je docentica na katedri iz povijesti umjetnosti na University of Central Florida u Orlandu i ekspert za modernu i suvremenu umjetnost te pitanja invaliditeta u vizualnoj kulturi, a tekst je objavila na svojem blogu na Art History Teaching Resources (AHTR). Riječ je o internetskoj platformi koja okuplja profesore vizualne i materijalne kulture, kao kolektivno kreirani repozitorij otvorenog obrazovnog sadržaja.

Povijest umjetnosti otkriva nam razne mijene u odnosu prema invaliditetu tijekom historije

Od Pietera Bruegela Starijeg i Diega Velázqueza do Marca Quinna i braće Chapman, kaže Keri Watson, umjetnici su u svoje radove uključivali slike tijela s invaliditetom. Nama vremenski bliži umjetnici, poput Orlan i Stelarca, koristili su svoja tijela da preispitaju pojmove normalnosti. Studije invaliditeta pojavile su se 1980-ih, a body art uspostavljen je kao kategorija suvremene umjetnosti 1970-ih, ali tijela s invaliditetom pojavljuju se u umjetnosti još od 1. stoljeća. Središnji narativ povijesti umjetnosti je predstavljanje ljudske figure i njime umjetnost doprinosi normativnoj kulturi te ju izgrađuje. Proučavanje invaliditeta nudi alternativnu metodologiju i polaznu točku za proučavanje tijela u povijesti umjetnosti.

Keri Watson upozorava na ono što se na engleskom naziva ableizam – riječ nastala od to be able, biti sposoban – a u studijama invaliditeta definira se kao diskriminacija u korist radno sposobnih osoba. Ableisti gledaju na sposobna tijela kao na normu u društvu, što implicira da ljudi koji imaju tijela s invaliditetom moraju nastojati postati ta norma. Invalidnost se stoga smatra pogreškom ili neuspjehom, a ne jednostavnom posljedicom ljudske raznolikosti; invaliditet se doživljava kao loša stvar koju treba prevladati. No, nastavlja ona, invalidnost je oduvijek bila dio ljudskog stanja. Tijekom povijesti osobe s invaliditetom često su služile kao vizualni i kulturni objekti, a ne kao aktivni sudionici i kreatori kulture i medija. Osobe s invaliditetom obično nisu odlučivale kako će biti prikazane u umjetnosti, niti su sudjelovale u stvaranju umjetničkih objekata u kojima su se pojavila njihova tijela. Umjesto toga, umjetnici i autori koristili su se raznim invaliditetima kako bi prenijeli ideje o zlu, patnji, milosti i ljudskoj prirodi te učvrstili stereotipe o invaliditetu.

Invaliditet je, podsjeća Keri Watson, subjektivna, tjelesna i složena sociokulturna konstrukcija. Promatranje tijela s invaliditetom u povijesti umjetnosti nudi značajan uvid u različite načine na koje umjetnost može podržati ili prodrijeti konstrukciju i izvedbu normativnih vrijednosti. Prepoznavanje načina na koje umjetnost izvodi invaliditet u konačnici dovodi u pitanje jednodimenzionalno razumijevanje invaliditeta i umjetnosti. Svoje predavanje američka povjesničarka umjetnosti započinje s Aristotelom koji je preporučio eutanaziju za ono što je zvao deformirana djeca: „Neka postoji zakon da nijedno deformirano dijete neće živjeti”, napisao je. Iako helenistička umjetnost sadrži karikaturalne prikaze starijih ljudi, u antičkom svijetu bilo je malo prikaza invaliditeta.

Izlječenje i invaliditet

Kršćanstvo je donijelo više prikaza osoba s invaliditetom, jer se u Novom zavjetu Isusu tipično pripisuje dobrota i izvođenje čuda jer bi izliječio ljude koji su bili hromi, slijepi i na neki drugi način invalidi. Redovnici i redovnice, nadalje, bili su posvećeni činjenju tjelesnih djela milosrđa, kao što su hranjenje, odijevanje i smještaj siromašnih, posjećivali bi zatočene ili bolesne, a kao svoju dužnost smatrali su i pokapanje umrlih. Srednji vijek tako je otkrio milosrđe, a u tim teškim vremenima bijede, ratova i pošasti bilo je obilje prilika za demonstriranje sućuti. U onodobnim rukopisima često se spominju gubavci, slijepi, gluhi, duševno zaostali i poremećeni te osobe s različitim vrstama invaliditeta, a ne nedostaju ni njihovi prikazi, kako u crkvama, tako i u iluminiranim rukopisima.

Watson postavlja zanimljivo pitanje: po čemu se ti prikazi osoba s invaliditetom kao dijela svakodnevnog života razlikuju od prikaza čudesnih izlječenja? Kršćanstvo je propagiralo empatiju i potporu humanom postupanju prema osobama s invaliditetom, argumentira ona, ali je i dalje bilo prisutno vjerovanje da su osobe s invaliditetom kažnjene zbog grijeha, bilo vlastitih, bilo predaka. Zbog toga su osobe s invaliditetom često bile smatrane nečistima i prisiljene živjeti na rubu društva, kao i gubavci koji su prolazeći kroz naselja morali zvoniti, upozoravajući tako ljude da se sklone. U vrijeme protestantske reformacije 1517. osobe s teškoćama u razvoju tretirane su kao podljudski organizmi. Martin Luther smatrao je da je djecu i odrasle s kognitivnim poremećajima zaposjeo Sotona. Luther je savjetovao da se djeca s teškom mentalnom retardacijom utapaju jer nemaju dušu; Jean Calvin tvrdio je da osobe s invaliditetom nisu među predodređenima za spasenje.

Ljudi renesanse razvili su užasan način obračuna sa svojim manje sretnim sugrađanima: ukrcali bi ih na brod i povjerili pomorcima jer su se ludost i more, kako su svi tada mislili, odlično slagali. Tako su Brodovi luđaka, sa svojom smiješnom i jadnom posadom, putovali morskim putovima, a neki su od putnika čak i našli zadovoljstvo, a možda i lijek u novom okruženju, u izolaciji i odbačenosti, dok su drugi i dalje patili u izolaciji, sve dok ne bi umrli sami i daleko od obitelji. Kako se autoritet Rimokatoličke crkve smanjivao, piše Watson, mnoge su njezine dobrotvorne ustanove nestale. Siromašni i nesretni, bez crkvenog utočišta, u trenutku naglog rasta urbanih središta postajali su sve više beskućnici. U Parizu je ranih 1500-ih jedna trećina stanovništva pribjegla prosjačenju kao načinu preživljavanja. Mnogi ljudi s invaliditetom preživjeli su kao prosjaci, koje možemo vidjeti, primjerice, na slici Prosjaci Pietera Bruegela.

Keri Watson u svojim je analizama usporedila dva prikaza prosjaka, jedan Rembrandtov, drugi Goyin. Nizozemski majstor prikazao je apostole Petra i Ivana kako iscjeljuju bogalja – kako se tada nazivalo osobe s invaliditetom - na vratima Hrama u Jeruzalemu, a Goya prosjake koji se sami snalaze u Bordeauxu. Obje slike prikazuju čovjeka s invaliditetom, kaže ona, i nastavlja: u Rembrandtovu djelu postoje i druga dva lika, Sveti Petar i Sveti Ivan, koji stoje nad bogaljem u stavu dobrohotnosti i autoriteta; u biblijskoj priči vjera i božanska intervencija dovode do izlječenja čovjekovog invaliditeta. Goyin crtež, međutim, usredotočen je na osobu s invaliditetom, prosjaka koji se sam vozi u invalidskim kolicima. On djeluje prljavo i raščupano, ali i uključeno u svijet; on je mobilan i neovisan. Goyin prosjak gleda iz svojih kolica izravno u gledatelja i prikazan je kao aktivna osoba, dok Rembrandtov bogalj sjedi pasivno, leđima okrenut gledatelju; čeka da bude izliječen kako bi potom mogao sudjelovati u svijetu oko sebe.

Različiti prikazi

Keri Watson smatra da su prikazi ideja o liječenju bolesnika i biblijskih čuda pridonijeli povijesnom razumijevanju osoba s invaliditetom i njihova mjesta u društvu. Zanimanje Crkve za invaliditet temeljilo se na Isusovoj ulozi čudesnog iscjelitelja i duhovnog liječnika. Povijesno mišljenje da je invaliditet grijeh osoba s invaliditetom ili njihovih obitelji, ili pak da su predstavljali Božji čin za neku božansku svrhu, utjecalo je na to kako je okolina gledala na njih. U prvom slučaju ljudi su bili kažnjeni i isključeni iz društva, a u drugom se na njih gledalo kao na sudionike u božanskom i smatralo ih se svetima. Bilo smatrani grešnicima bilo svecima, osobe s invaliditetom obično su bile odvojene od uobičajenog društva i smatralo se da njihov invaliditet služi nekoj božanskoj svrsi.

Rembrandtov i Goyin prikaz osoba s invaliditetom veoma su različiti, kaže Keri Watson, i objašnjava: prvi se temelji na vjerskoj temi, a drugi je usredotočen na suvremeno društvo - fokusira se na društvo devetnaestog stoljeća i modernizam u nastanku. I okolnosti umjetnikova života utječu na njihove konstrukcije, podsjeća ona: 1792. Goya je izgubio sluh, i bio je gluh već trideset godina kada je napravio crtež prosjaka. Ta i druge njegove teške zdravstvene tegobe zacijelo su utjecale na njegove stavove o invaliditetu kao o nečem što ne mora čovjeka spriječiti da bude radno aktivan i društveno uključen.

Inkluzija 40

40 - 30. lipnja 2022. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak