TREĆA DOB
Starije osobe općenito pridaju velik značaj religioznim vjerovanjima i ponašanjima, neovisno o tome koliko su religiozni bili u ranijim životnim fazama. Nekoliko je potencijalnih tumačenja ove pojave – od činjenice kako starije osobe gube određene životne uloge, recimo radnu, pa samim time imaju potrebu nadomjestiti ih ili imaju više slobodnog vremena. Sigurno je to povezano i s činjenicom da se u starijoj životnoj dobi odvija svojevrsna rekapitulacija života, ističe se po treba za davanjem smisla proživljenom te je veći naglasak na duhovnoj dimenziji identiteta.
Religioznost je moćan faktor društvene inkluzije u svakom životnom razdoblju, a napose u starijoj dobi/ Izvor: Pixabay
Religioznost i duhovnost donekle su različite, ali i preklapajuće dimenzije šireg skupa ponašanja i osobina. Religioznost se više odnosi na prihvaćanje institucionaliziranih i tradicionalnih religijskih uvjerenja i običaja, dok je kod duhovnosti veći naglasak stavljen na prihvaćanje netradicionalnih religijskih uvjerenja i praksi. Drugim riječima, duhovnost je lišena institucionalizirane domene i usmjerenija na osobno duhovno iskustvo, stoga je povezana s višim razinama mišljenja i samoostvarivanjem.
I dok se religioznost, posebno ako govorimo o pohađanju obreda, može razvijati i prakticirati od malih nogu, čini se kako je duhovnost više posljedica sazrijevanja i životnih iskustava, uglavnom iz odrasle dobi kada se prolaze važne životne tranzicije – prelazak na tržište rada, formiranje obitelji ili trajne partnerske bračne veze, roditeljstvo, profesionalni razvoj i slično. Prema psihodinamskom stajalištu, kakvo je zastupao C. F. Jung, razvoj duhovnosti zahtijeva veliku razinu autonomije i svijesti, što se razvija tek negdje u srednjoj dobi, dok drugi duhovnost promatraju kao izravnu posljedicu povezanosti s ljudima, novih iskustava i stabilnosti identiteta. Osobe koje dosegnu željenu razinu duhovnosti u životu lakše pronalaze svrhu i smisao i u najtežim patnjama, a jedan od najboljih primjera toga je neurolog, psihijatar, sveučilišni profesor i utemeljitelj logoterapije – Viktor Frankl – koji je proživio strašno osobno iskustvo patnje u nacističkim koncentracijskim logorima tijekom Drugog svjetskog rata, nakon kojih je ipak uspio pronaći životni smisao i prenijeti drugima ono što mu je pomoglo.
Najpoznatija razvojna teorija, ona Erika Eriksona, govori o razdoblju starenja kao o posljednjoj fazi psihosocijalnoga razvoja koja je usmjerena na refleksiju. To znači da se svi u toj fazi osvrću na svoj život kako bi utvrdili jesu li njime, generalno, zado voljni ili ne. Jesu li zadovoljni time kako su proživjeli život, koje su odluke požalili i slično. Pojedinci koji nisu zadovoljni rezultatom te refleksije imat će osjećaj da im je život promašen i nepovratno izgubljen te će osjećati gorčinu, očaj, frustraciju. Oni koji budu ponosni postignutim imat će osjećaj osobnog integriteta, bit će zadovoljni unatoč svijesti o vlastitoj smrt nosti i posvetit će se tome da svoju mudrost dijele s drugima, da budu od koristi društvu, što se jednom riječju naziva generativnost. Takvim pojedincima protok vremena ne stvara toliki psihički pritisak kao onima koji smatraju da su neke životne prilike propustili ili izgubili.
Duhovnost se značajno povećava nakon srednjih 50ih godina života. Zbog slabljenja tjelesnog zdravlja, a i činjeni ce da stariji imaju više vremena i motiva razmišljati o smislu života i srodnim temama, to ih potiče da se više okrenu duhovnosti. Uključenost u različite religijske aktivnosti i obrede postaje važan izvor unutarnje snage, daje smisao svako dnevnom životu, pomaže s prilagodbom te može biti dobra strategija suočavanja sa stresom i način dobivanja socijalne podrške, pogotovo za ranjive društvene skupine. U određenim okolnostima, vjerske zajednice postaju središta obrazovanja, zdravstvene i socijalne skrbi te društvenog života, a uključenost u religijske aktivnosti starijim osobama donosi niz koristi – od boljeg tjelesnog zdravlja, korisnih zdravstvenih navika, psihološke dobrobiti i podrške – što im u konačnici može značajno produljiti životni vijek!
Postoje i određene razlike u religioznosti starijih osoba. Tijekom čitavoga života žene su religioznije od muškaraca, češće su pripadnice vjerskih zajednica i aktivnije su u njima. Žene se češće okreću religiji radi socijalne podrške, pogotovo kada su suočene s velikim životnim izazovima kao što su siromaštvo, bolest, smrt partnera ili kada se nađu u posebno ranjivim skupinama. U srednjoj i starijoj životnoj dobi, pojedinci više kritički promišljaju o vlastitim vjerovanjima i vrijednostima, ne doživljavaju svijet crnobijelim kao mlađi ljudi i shvaćaju da nije jednostavno donositi životne odluke s kojima će okolina, ali prije svega i oni sami biti zadovoljni. Preispituju određena uvjerenja, posebno kako bi uštedjeli na vremenu kojega više nemaju u izobilju. U svojim se duhovnim promišljanjima, u prosjeku, usmjeravaju na širu sliku (čovječanstvo nasuprot „ja“), teže borbi protiv nepravde i promicanju općeg dobra, usmjeravaju se na to kakav svijet žele ostaviti mladim naraštajima. U tom smislu, duhovnost može biti ključ psihološke dobrobiti.
Žene su u prosjeku zainteresiranije za duhovni pristup životu/ Izvor: Duško Jaramaz, PIXSELL
Psihološka dobrobit u užem smislu odnosi se na eudemonističku komponentu dobrobiti, koja se razlikuje od tzv. subjektivne dobrobiti. Eudemonistička komponenta uključuje mnogo više od subjektivnog osjećaja zadovoljstva i sreće (ono što nam ljudi kažu kada ih pitamo jesu li sretni i zadovoljni). Ona se odnosi na potpuno i bezuvjetno prihvaćanje sebe, ostvarivanje vlastitih potencijala, autentičan život u skladu s vlastitom prirodom, razvoj u svim fazama života te doživljaj smisla. Kada se ostvari ta komponenta, posljedica je ono što nazivamo subjektivnom, odnosno hedonističkom komponentom dobrobiti. Ona u sebi sadržava pojmove poput zadovoljstva životom, sreće, ugode, pozitivnih (ugodnih) emocija i slično. Osjećaj dobrobiti se tijekom života mijenja, ali ostaje relativno stabilan kada je osoba svjesna svoje zadaće u društvu, u obitelji i u vlastitom životu. Sve dok uspijeva pronaći smisao, održavanje dobrobi ti je jednostavno, a studije su pokazale da je psihološka dobrobit značajno pozitivno povezana s religioznošću osobe.
Opasnosti po mentalno zdravlje pojedinaca u starijoj životnoj dobi su brojne. Primjerice, problem tjelesnog zdravlja može značajno utjecati na doživljaj autonomije, depresije i tjeskobe, osobito kod žena. Posebno je štetno kada se uspoređuju s onima boljeg zdravlja. Unatoč slabljenju tjelesnog zdravlja, čini se da se stariji dobro nose s manjim poteškoćama sve dok su sposobni samostalno se kretati i brinuti se za sebe. Problem se javlja kada postaju ovisni o drugima, posebno o vlastitoj djeci, zbog čega osjećaju krivnju i sram jer ne mogu ostvariti autonomiju. To uvelike utječe na njihovo mentalno zdravlje i osjećaj vrijednosti u društvu.
Drugi veliki problem starije populacije odnosi se na kroničnu usamljenost, koja postaje sve veći problem razvijenih europskih zemalja. Dokazano je da se starenjem smanjuje socijalna mreža, zbog smrti bliskih prijatelja, nemogućnosti kretanja i posjećivanja prijatelja te bolesti koje su česta prepreka u ostvarivanju željenih aktivnosti u starijoj odrasloj dobi.
Odlazak djece iz roditeljskog doma kod starijih izaziva pojavu „sindroma praznog gnijezda“, odnosno svjesnost o prolaznosti života i moguću pojavu usamljenosti i depresije zbog gubitka smisla i svrhe odlaženjem djece. Iako je u pitanju prirodan i poželjan proces tranzicije, starijim je ljudima potrebno vrijeme da se ponovno usmjere na sebe, a ne na svoju djecu koja su osnovala vlastiti život. Nažalost, nekima je ova tranzicija suviše bolna, zbog če ga se javlja intenzivan strah od napuštanja i gubitka sigurnosti. Pokazalo se da u toj situaciji veliku ulogu imaju vjerske zajednice i sudjelovanje u vjerskim obredima koji starijima pružaju smisao, osjećaj zajedništva i utjehu kada je to potrebno.
Duhovnost i praktična religioznost nude se kao razvojno primjereni i relativno dostupni oblici podrške za ovu, posebnu ranjivu, društvenu skupinu te ih je kao takve potrebno još više poticati i/ili implementirati u socijalne politike prema populaciji starijih. Osjećaj zajedništva, sigurnosti i svrhe u vlastitoj društvenoj zajednici starijoj osobi predstavljaju izvor smisla i svrhe, želju za sudjelovanjem u aktivnostima tijekom cijeloga života te rad na sebi unatoč težini proživljenih godina. Poticanje aktivnog i produktivnog starenja uvelike se temelji na vrijednosnim sustavima osobe te njezinoj želji za napretkom i doprinosima u društvu.
Visoka dob prirodno je vrijeme za svođenje računa o životu/ Izvor: www.pxfuel.com
U istraživanjima se pokazalo kako je religioznost više dio našeg socijalnog identiteta, odnosno služi ostvarivanju zajedništva, a očituje se u brizi za druge, prosocijalnom ponašanju i altruizmu. Duhovnost je više povezana s osobinama ličnosti i proaktivnošću – potrebom za djelovanjem, ostavljanjem traga na ovome svijetu, utjecanju na druge i kreativnosti. Također, dokazano je kako je veza između religioznosti i generativnosti vremenski stabilna kroz više od 40 godina, što znači da se generativnost u kasnoj odrasloj dobi može dosta dobro predvidjeti na osnovi religioznosti u ranoj odrasloj dobi, ali tek nakon prijelaza u srednju dob.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak