Inkluzija 3

Inkluzija

TREĆA DOB

Vrijeme za refleksiju

Piše Nedjeljko Marković, predsjednik Pragme

Religioznost i duhovnost u starijoj dobi predstavljaju zaštitne čimbenike psihološke dobrobiti

Starije osobe općenito pridaju velik značaj religioznim vjerovanjima i pona­šanjima, neovisno o tome koliko su re­ligiozni bili u ranijim životnim fazama. Nekoliko je potencijalnih tumačenja ove pojave – od činjenice kako starije osobe gube određene životne uloge, recimo rad­nu, pa samim time imaju potrebu nado­mjestiti ih ili imaju više slobodnog vreme­na. Sigurno je to povezano i s činjenicom da se u starijoj životnoj dobi odvija svoje­vrsna rekapitulacija života, ističe se po­ treba za davanjem  smisla  proživljenom te je veći naglasak na duhovnoj dimenzi­ji identiteta.

Religioznost je moćan faktor društvene inkluzije u svakom životnom razdoblju, a napose u starijoj dobi/ Izvor: Pixabay

Veliki problem starije populacije odnosi se na kroničnu usamljenost, koja postaje sve veći problem razvijenih zemalja

Sazrijevanje i iskustvo

Religioznost i duhovnost donekle su različite, ali i preklapajuće dimenzije šireg skupa ponašanja i osobina. Religioznost se više odnosi na prihvaćanje institucionali­ziranih i tradicionalnih religijskih uvjere­nja i običaja, dok je kod duhovnosti veći naglasak stavljen na prihvaćanje netradi­cionalnih religijskih uvjerenja i praksi. Drugim riječima, duhovnost je lišena in­stitucionalizirane  domene  i  usmjereni­ja na osobno duhovno iskustvo, stoga je povezana s višim razinama mišljenja i samoostvarivanjem.

I dok se religioznost, posebno ako govo­rimo o pohađanju obreda, može razvijati  i prakticirati od malih nogu, čini se kako je duhovnost više posljedica sazrijevanja  i životnih iskustava, uglavnom iz odrasle dobi kada se prolaze važne životne tran­zicije – prelazak na tržište rada, formiranje obitelji ili trajne partnerske bračne veze, roditeljstvo, profesionalni razvoj i slično. Prema psihodinamskom stajalištu, kak­vo je zastupao C. F. Jung, razvoj duhovnos­ti zahtijeva veliku razinu autonomije i svijesti, što se razvija tek negdje u sredn­joj dobi, dok drugi duhovnost promatraju kao izravnu posljedicu povezanosti s ljudi­ma, novih iskustava i stabilnosti identite­ta. Osobe koje dosegnu željenu razinu du­hovnosti u životu lakše pronalaze svrhu i smisao i u najtežim patnjama, a jedan od najboljih primjera toga je neurolog, psi­hijatar, sveučilišni profesor i utemeljitelj logoterapije – Viktor Frankl – koji je pro­živio strašno osobno iskustvo patnje u na­cističkim koncentracijskim logorima tije­kom Drugog svjetskog rata, nakon kojih je ipak uspio pronaći životni smisao i preni­jeti drugima ono što mu je pomoglo.

Najpoznatija razvojna teorija, ona Erika Eriksona, govori o razdoblju starenja kao o posljednjoj fazi psihosocijalnoga razvo­ja koja je usmjerena na refleksiju. To znači da se svi u toj fazi osvrću na svoj život kako bi utvrdili jesu li njime, generalno, zado­ voljni ili ne. Jesu li zadovoljni time kako su proživjeli život, koje su odluke požalili i slično. Pojedinci koji nisu zadovoljni re­zultatom te refleksije imat će osjećaj da im je život promašen i nepovratno izgub­ljen te će osjećati gorčinu, očaj, frustraci­ju. Oni koji budu ponosni postignutim imat će osjećaj osobnog integriteta, bit će zadovoljni unatoč svijesti o vlastitoj smrt­ nosti i posvetit će se tome da svoju mu­drost dijele s drugima, da budu od koris­ti društvu, što se jednom riječju naziva generativnost. Takvim pojedincima pro­tok vremena ne stvara toliki psihički pri­tisak kao onima koji smatraju da su neke životne prilike propustili ili izgubili.

Veliki životni izazovi

Duhovnost se značajno povećava na­kon srednjih 50­ih godina života. Zbog slabljenja tjelesnog zdravlja, a i činjeni­ ce da stariji imaju više vremena i  moti­va razmišljati o smislu života i srodnim temama, to ih potiče da se više okrenu duhovnosti. Uključenost u različite religij­ske aktivnosti i obrede postaje važan iz­vor unutarnje snage, daje smisao svako­ dnevnom životu, pomaže s prilagodbom te može biti dobra strategija suočavanja sa stresom i način dobivanja socijalne podrške, pogotovo za ranjive društvene skupine. U određenim okolnostima, vjer­ske zajednice postaju središta obrazovanja, zdravstvene i socijalne skrbi te društvenog života, a uključenost u religijske aktivnos­ti starijim osobama donosi niz koristi – od boljeg tjelesnog zdravlja, korisnih zdravst­venih navika, psihološke dobrobiti i po­drške – što im u konačnici može značajno produljiti životni vijek!

Postoje i određene razlike u religiozno­sti starijih osoba. Tijekom čitavoga života žene su religioznije od muškaraca, češće su pripadnice vjerskih zajednica i aktivni­je su u njima. Žene se češće okreću religi­ji radi socijalne podrške, pogotovo kada su suočene s velikim životnim izazovima kao što su siromaštvo, bolest, smrt partnera ili kada se nađu u posebno ranjivim skupina­ma. U srednjoj i starijoj životnoj dobi, po­jedinci više kritički promišljaju o vlastitim vjerovanjima i vrijednostima, ne doživljavaju svijet crno­bijelim kao mlađi ljudi i shvaćaju da nije jednostavno dono­siti životne odluke s kojima će okolina, ali prije svega i oni sami biti zadovoljni. Preispituju određena uvjerenja, posebno kako bi uštedjeli na vremenu kojega više nemaju u izobilju. U svojim se duhovnim promišljanjima, u prosjeku, usmjeravaju na širu sliku (čovječanstvo nasuprot „ja“), teže borbi protiv nepravde i promicanju općeg dobra, usmjeravaju se na to kakav svijet žele ostaviti mladim naraštajima. U tom smislu, duhovnost može biti ključ psihološke dobrobiti.

Žene su u prosjeku zainteresiranije za duhovni pristup životu/ Izvor: Duško Jaramaz, PIXSELL

Psihološka dobrobit u užem smislu od­nosi se na eudemonističku komponentu dobrobiti, koja se razlikuje od tzv. subjek­tivne dobrobiti. Eudemonistička kompo­nenta uključuje mnogo više od subjektivnog osjećaja zadovoljstva i sreće (ono što nam ljudi kažu kada ih pitamo jesu li sretni i zadovoljni). Ona se odnosi na pot­puno i bezuvjetno prihvaćanje sebe, ostva­rivanje vlastitih potencijala, autentičan život u skladu s vlastitom prirodom, raz­voj u svim fazama života te doživljaj smis­la. Kada se ostvari ta komponenta, posljedica je ono što nazivamo subjektivnom, odnosno hedonističkom komponentom dobrobiti. Ona u sebi sadržava pojmove poput zadovoljstva životom, sreće, ugo­de, pozitivnih (ugodnih) emocija i slično. Osjećaj dobrobiti se tijekom života mije­nja, ali ostaje relativno stabilan kada je osoba svjesna svoje zadaće u društvu, u obitelji i u vlastitom životu. Sve dok uspi­jeva pronaći smisao, održavanje dobrobi­ ti je jednostavno, a studije su pokazale da je psihološka dobrobit značajno pozitivno povezana s religioznošću osobe.

Opasnosti po mentalno zdravlje poje­dinaca u starijoj životnoj dobi su broj­ne. Primjerice, problem tjelesnog zdrav­lja može značajno utjecati na doživljaj autonomije, depresije i tjeskobe,  osobi­to kod žena. Posebno je štetno kada se us­poređuju s onima boljeg zdravlja. Unatoč slabljenju tjelesnog zdravlja, čini se da se stariji dobro nose s manjim poteškoćama sve dok su sposobni samostalno se kreta­ti i brinuti se za sebe. Problem se javlja ka­da postaju ovisni o drugima, posebno o vlastitoj djeci, zbog čega osjećaju krivnju i sram jer ne mogu ostvariti autonomiju. To uvelike utječe na njihovo mentalno zdrav­lje i osjećaj vrijednosti u društvu.

U srednjoj i starijoj životnoj dobi, pojedinci više kritički promišljaju o vlastitim vjerovanjima i vrijednostima, ne doživljavaju svijet crno- bijelim kao mlađi ljudi

Drugi veliki problem starije populacije odnosi se na kroničnu usamljenost, koja postaje sve veći problem razvijenih europ­skih zemalja. Dokazano je da se starenjem smanjuje socijalna mreža, zbog smrti bli­skih prijatelja, nemogućnosti kretanja i posjećivanja prijatelja te bolesti koje su česta prepreka u ostvarivanju željenih ak­tivnosti u starijoj odrasloj dobi.

Osjećaj zajedništva i svrhe

Odlazak djece iz roditeljskog doma kod starijih izaziva pojavu „sindroma praznog gnijezda“, odnosno svjesnost o prolaznos­ti života i moguću pojavu usamljenosti i depresije zbog gubitka smisla i svrhe odlaženjem djece. Iako je u pitanju prirodan i poželjan proces tranzicije, starijim je lju­dima potrebno vrijeme da se ponovno usmjere na sebe, a ne na svoju djecu koja su osnovala vlastiti život. Nažalost, neki­ma je ova tranzicija suviše bolna, zbog če­ ga se javlja intenzivan strah od napušta­nja i gubitka sigurnosti. Pokazalo se da u toj situaciji veliku ulogu imaju vjerske za­jednice i sudjelovanje u vjerskim obredi­ma koji starijima pružaju smisao, osjećaj zajedništva i utjehu kada je to potrebno.

Duhovnost i praktična religioznost nu­de se kao razvojno primjereni i relativno dostupni oblici podrške za ovu, posebnu ranjivu, društvenu skupinu te ih je kao takve potrebno još više poticati i/ili im­plementirati u socijalne politike prema populaciji starijih. Osjećaj zajedništva, sigurnosti i svrhe u vlastitoj društvenoj zajednici starijoj osobi predstavljaju iz­vor smisla i svrhe, želju za sudjelovanjem u aktivnostima tijekom  cijeloga  života  te rad na sebi unatoč težini proživljenih godina. Poticanje aktivnog i produktivnog starenja uvelike se temelji na vrijednos­nim sustavima osobe te njezinoj želji za napretkom i doprinosima u društvu.

Visoka dob prirodno je vrijeme za svođenje računa o životu/ Izvor: www.pxfuel.com

Religioznost i duhovnost

U istraživanjima se pokazalo kako je religioznost više dio našeg socijal­nog identiteta, odnosno služi ostvarivanju zajedništva, a očituje se u bri­zi za druge, prosocijalnom ponašanju i altruizmu. Duhovnost je više pove­zana s osobinama ličnosti i proaktiv­nošću – potrebom za djelovanjem, ostavljanjem traga na ovome svijetu, utjecanju na druge i  kreativnos­ti. Također, dokazano je kako je veza između religioznosti i generativno­sti vremenski stabilna kroz više od 40 godina, što znači da se generativnost u kasnoj odrasloj dobi može dosta do­bro predvidjeti na osnovi religiozno­sti u ranoj odrasloj dobi, ali tek nakon prijelaza u srednju dob.

Inkluzija 3

3 - 3. prosinca 2020. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak