Inkluzija 28

Inkluzija

SIMPOZIJI

Tišinu zamijeniti glasom

Anđela Vidović

Uz II. Međunarodnu umjetničku i znanstvenu konferenciju Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku te o reprezentaciji invaliditeta u humanističkim znanostima


Mirna Sabljar: Pitanjem uključenosti osoba s invaliditetom u umjetnost i znanost počeli smo se baviti na višoj razini

Nedavno preminula njujorška aktivistica za građanska prava osoba s invaliditetom, Anne Emerman, u jednom intervjuu zbog spriječenosti odlaska na glasovanje izgovara: „Nisam odsutna, nisam na odmoru, dio sam svoje zajednice. Ako smo nevidljivi kao glasači, ignorirat će nas i političari.“ Uvriježeno promatranje invaliditeta kroz prizmu socijalne skrbi i udruga koje ih zastupaju ukazuje na to da je ne samo danas nego i nekad u prošlosti, a to će i zaključiti BBC-jev novinar Peter White, želja pojedinaca da iznađu vlastiti glas stalno prisutna. Jednako uvažavanje nije mitologizacija ako ima priču, jezik kojim je iskazano. Neki će reći, potreban je i kolektivni identitet.

Invaliditet nije bolest

Toga su već neko vrijeme svjesni i na osječkoj Akademiji za umjetnost i kulturu gdje se drugi put u prosincu 2021. godine organizirala Međunarodna umjetnička i znanstvena konferencija Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju. Predsjednica organizacijskog odbora Mirna Sabljar u tom povodu ističe: „Željeli smo potaknuti akademsku zajednicu, ali ne isključujući ni širi društveni kontekst, da se pitanjem osoba s invaliditetom i njihovoj uključenosti u umjetnost, znanost te cjelokupni odgojno-obrazovni sustav počnemo baviti na višoj razini, da pokušamo znanošću i umjetnošću pridonijeti ostvarivanju prava na koje osobe s invaliditetom imaju pravo. Širi nam je cilj bio konferenciju postaviti kao platformu znanstvenicima i umjetnicima kako bi svoja djelovanja i aktivnosti mogli predočiti kolegama, a posredno i potaknuti daljnje znanstveno i umjetničko djelovanje i dijalog o aktivnostima koje mogu pridonijeti boljem obrazovanju, boljoj uključenosti osoba s invaliditetom u umjetničke programe, kao aktivne sudionike ili kao konzumente umjetničkih i kulturnih programa, a u cilju boljeg obrazovanja. Veće i bolje kvalitete života kakvu sudjelovanje u umjetnosti i njezin prijem omogućavaju.“

Jedna od plenarnih izlagačica na prvoj konferenciji održanoj 2019. godine, profesorica Kristina Peternai Andrić s Filozofskog fakulteta u Osijeku, bavi se relativno novom disciplinom istraživanja invaliditeta u humanističkim znanostima, točnije književnosti: „Devedesetih godina dvadesetog stoljeća ona je oslonjena na feminističke, queer, postkolonijalne i druge teorije koje se bave manjinskim identitetima. Riječ je o socijalnom modelu čija je glavna teza da je invaliditet, odnosno tjelesno ili psihičko oštećenje nesumnjivo ograničenje funkcionalnosti za svakoga pojedinca, međutim, invaliditet nastaje i kao rezultat društvenih procesa. Aktualna istraživanja ne govore o invaliditetu kao o bolesti, niti zagovaraju njezino liječenje ili korigiranje, nego prije svega upozoravaju na značenje, poziciju i ulogu koju invaliditetu ima u pojedinom društvu, na stigme vezane uz invaliditet, na mehanizme društvenoga isključivanja osoba, mehanizme njihove reprezentacije u umjetničkim praksama. U hrvatskoj su humanistici takva istraživanja u začetku, ali sve je više radova u časopisima, izlaganja na skupovima i okruglim stolovima, pa i čitavih konferencija posvećenih invaliditetu tako da će korpus uskoro, nadam se, biti obiman.“

U umjetnosti svaki pojedinac može izraziti emocije, ali i imenovati vlastito iskustvo

Prepoznatljivost tako profilirane konferencije, usmjerene na ostvarivanje prava osoba s invaliditetom, ne bi bila moguća, prema riječima članice organizacijskog odbora, docentice Tatjane Ileš, bez podrške Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku i brojnih njegovih sastavnica koje „bilježe sve veći broj osoba s invaliditetom koje su danas dijelom visokoobrazovnoga procesa, a što uvelike pomaže razbijanju predrasuda o osobama s invaliditetom te olakšavanju izazova s kojima se osobe s invaliditetom i tijekom razdoblja svojega visokoškolskoga obrazovanja svakodnevno susreću, od stereotipnih pa do primjerice onih prostornih.“ A kako se Akademija za umjetnost i kulturu prilagođava upravo izazovima izvođenja nastave za studente s invaliditetom, upoznata je profesorica Tatjana Bertok Zupković: „Naši nastavnici prilagođavaju izvedbu nastave, stječu dodatne kompetencije kako bi metode rada prilagodili studentima s invaliditetom, a da im se omogući jednako kvalitetno obrazovanje s krajnjim ciljem uspješnog ostvarivanja ishoda učenja za različite kolegije. Pratimo ih s posebnom pažnjom i nastojimo im, baš poput njihova jedinstvenog invaliditeta, a svaki invaliditet je jedinstven, organizirati potrebne uvjete koji su nužni kako bi mogli pratiti nastavu ravnopravno kolegama.“

Aktualna pitanja

Osiguravanje potrebnih uvjeta za posjet ili sudjelovanje, primjerice kazalištu, veća uključivost s obje strane rampe umjetničke i znanstvene, prisutna je posljednjih desetljeća: „Odnos invaliditeta i kazališta višestruk je i složen te uključuje pitanja invaliditeta kao teme, pitanje lika/glumaca s invaliditetom, uklanjanje prepreka i osiguravanje alternativnih oblika doživljaja, a da bi kazalište postalo otvoreno što većem broju subjekata. Pomaci su vidljivi, inkluzija je veća, u publici, ali i na pozornicama sve se češće pojavljuju osobe s invaliditetom, a to je dijelom pratila i znanstvena produkcija. Govorim tu o vrijednim nastojanjima Marija Kovača, Darka Lukića, Dubravke Crnojević-Carić, Ive Nerine Sibile, Ivane Slunjski i mnogih drugih“, ističe Kristina Peternai Andrić.


U hrvatskoj su humanistici ovakva istraživanja u začetku, ali napredak je vidljiv

Druga Međunarodna umjetnička i znanstvena konferencija Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju protekla je u znaku individualiziranog, mrežnog pristupa zbog pandemijskih okolnosti, čime se prema razmišljanjima Mirne Sabljar otežala razmjena novih ideja, promišljanja i kvalitetne interakcije među sudionicima, no to nije utjecalo na veličinu i bogatstvo programa: „Zbog velikog broja prijavljenih sudionika – bilo ih je nešto manje od četiri stotine – s više od osamdeset izlaganja i raznovrsnih sudjelovanja radilo se dva puna dana na tri usporedna kanala Zooma u kojima je bilo po šest sekcija, četiri plenarna predavanja, radionica, projekcija filma, promocija knjige i dva posebna predavanja. Koncepcijski smo razradili raspored sekcija da se ne preklapaju područja, nego da se paralelno događaju tematski suprotne sekcije.“ Na to će se nadovezati Tatjana Ileš te istaknuti: „Ponosni smo što je naša konferencija danas prepoznata na nacionalnoj, ali i međunarodnoj umjetničkoj, znanstvenoj i stručnoj sceni kao onaj prostor koji može i zna odgovoriti na važna i aktualna društvena pitanja kao što je, u ovom slučaju, problematika osoba s invaliditetom, a to je, među ostalima, prepoznao i Centar za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Vinkovcima te nas suorganizatorski podržao.“

Sudjelovanje u umjetnosti omogućuje veću i bolju kvalitetu

Ne tako davno u Hrvatskoj kao dijete s fizičkim poteškoćama u manjoj sredini niste imali, primjerice, pravo na obrazovanje. Zanimljivo, iz povijesnih pak vrela doznajemo da najveća znanstvena postignuća i opći prosperitet ne pridonose nužno i toleranciji, uključivanju onih koji su za nas drugi. Jedan od načina osluškivanja izgubljenih glasova iz prošlosti, ali i sadašnjosti jest književnost: „Jedan od potencijala književnosti jest da posreduje tuđa iskustva, ona može imati posredničku ulogu i tišinu zamijeniti glasom, dati glas onima čiji bi glasovi inače ostali nečujni te, posljedično, da pojedinačni ili kolektivni identitet otvori širem razumijevanju. Ako je određeno iskustvo ostalo neimenovano i neprikazano, ono ostaje i nepojmljivo“, iznosi Kristina Peternai Andrić.

Usmjerenost na čovjeka

Pritom će se osvrnuti i na ono što nas čini ljudima u vremenima iznimnih tehnoloških dostignuća: „Danas se favoriziraju informatičke, biotehničke, prirodne znanosti u smislu ulaganja u istraživanja i preporuka za studij. S druge strane, književnost, umjetnost i humanistika vide se kao nepotrebne i parazitske, uzaludno trošenje ekonomskih resursa. Međutim, pritom se ne uzima u obzir to da su mogućnosti tehnologije tim važnije ako je ona više usmjerena na čovjeka i s čovjekom u korelaciji, a to je izgledno kada se pojedinci međusobno razumiju, prihvaćaju te slušaju jedni druge.“

Umjetnost je neiscrpan pokretač

„Umjetnost je sama po sebi neiscrpan pokretač i medij izričaja kreativnih kapaciteta osoba“, kaže Mirna Sabljar, organizatorica Međunarodne umjetničke i znanstvene konferencije Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, i zaključuje: „Promatrajući sada već dvije održane konferencije, rezultate znanstvenih istraživanja i prikaze primjera prilagodbe i prostora i umjetničkih izričaja osobama s različitim oblicima invaliditeta, vidljivo je da kod nas, ali i drugdje, postoje brojne inicijative, realizirani projekti u kojima su umjetnički izričaji ili prilagođeni da ih mogu pratiti osobe s invaliditetom ili postoji niz umjetničkih aktivnosti koje realiziraju osobe s invaliditetom: od glazbe, plesa, likovne ili kazališne umjetnosti. Kada se umjetnost kao medij izričaja djece s teškoćama u razvoju promatra u kontekstu obrazovnog sustava, vidljivo je da se upravo s pomoću likovnih ili glazbenih aktivnosti može itekako razvijati i inkluzivnost. Svaki pojedinac u nekoj od umjetnosti može izraziti emocije, umjetnošću komunicirati ili kao najviši rang umjetnost producirati.“

Inkluzija 28

28 - 27. siječnja 2022. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak