RAZGOVOR
Nataša Jovičić, povjesničarka umjetnosti
Snimio Darko jelinek/PIXELL
Povjesničarka umjetnosti Nataša Jovičić u svijetu je poznata kao autorica metodologije kako slijepi mogu vidjeti sliku, o čemu je napisala knjigu Povijest umjetnosti za slijepe i slabovidne osobe, multisenzorni vodič kroz dodir i zvuk.
Projektu sam pristupila iz znatiželje, ali vođena istinskom željom da pomognem slijepom prijatelju doživjeti slikarstvo. Skulpturu slijepa osoba može opipati, osjetiti oblike, ali kako „dodirnuti” sliku?
Zanimanje za život slijepih, za njihovo kretanje s pomoću štapa ili psa vodiča, potaknulo me na proučavanje Brailleeovog pisma pa sam u SAD-u uz studij završila i Hadley School for the Blind. Ta su saznanja izmijenila moju percepciju koja je dotada bila ograničena na vjerovanje da je ono što vidim upravo to što vidim.
Moj prijatelj Ivica, danas magistar psihologije, tijekom srednje škole suočavao se s nizom poteškoća prilikom savladavanja likovne umjetnosti. Proveli smo dosta vremena razgovarajući o slikama. U takvim razgovorima s njim uvijek je bilo potrebno cjelinu nekog događaja ili slike opisivati s puno detalja. Zbog toga je razgovor s njim često bio sličan satu anatomije.
Prijelomni trenutak za mene bio je kad je Ivica rekao: „Sve bih dao da vidim Mona Lisu.” Tada se u meni javila želja da svoj poziv povjesničarke umjetnosti usmjerim prema traženju odgovora na Ivičino čudesno pitanje. Potraga je trajala više od deset godina.
Kako bih se što više približila načinu na koji slijepe osobe promatraju svijet, morala sam savladati novu semantiku i naratologiju. Slijepe osobe imaju drukčiju predodžbu o stvarima, pojavama i prostoru oko sebe pa drukčije doživljavaju i umjetnička djela. U međuprostoru tih dvaju iskustava, morala sam postati videća osoba koja je slijepa.
Za to vrijeme posjetila sam galerije koje nude likovne sadržaje za slijepe, taktilne galerije Louvre u Parizu, Tate Modern, Victoria i Albert Museum u Londonu, Ritmahyer institut u Trstu, Nacionalni muzej Finske, Nacionalni muzej Rumunjske i Guggenheim u New Yorku.
Da. Stručne sastanke održavala sam u Parizu u muzejima koji se bave temom, ali imaju i ozbiljan edukativni program za slijepe i slabovidne osobe. Gotovo u svim muzejima likovno se djelo najčešće interpretira uz pomoć tehnike reljefa. Unatoč tim saznanjima, moja je želja bila ostati u ishodišnom mediju, mediju slikarstva – crteža na papiru. U plohi.
Shvatila sam da „slika slike” mora biti taktilni dijagram, kakve sam poznavala od ranije. Geografske karte, slikovnice za djecu, matematički grafikoni otiskuju se kao taktilni dijagrami koji služe za poučavanje. Crteži se pretvaraju u taktilne dijagrame uz pomoć stroja koji od crnih elemenata otisnutih na papiru izrađuje ispupčenja. Proces izrade prati slijepa osoba koja provjerava jesu li dijagrami dovoljno čitljivi. Ako su izbočenja preniska, slijepa osoba ih ne osjeća, a ako su previsoka, smetaju dodiru i prsti ne mogu dešifrirati taj trag.
Nisu. To je moja vlastita metodologija.
Na početku sam odabrala meni najdražu sliku hrvatske moderne umjetnosti, Autoportret sa psom Miroslava Kraljevića. Analizirala sam tu sliku vrlo detaljno – opisala sam kompoziciju, sve elemente forme, liniju, plohu i detalje u slici. Imala sam na umu da se obraćam slijepoj osobi pa sam u slici tražila detalje za koje sam držala da ih treba povećati. Detalji čine cjelinu i njihovim opisivanjem dolazimo do razumijevanja cjeline slike.
Nije dovoljno. Do takve interpretacije mora se doći zajednički, na temelju timskog rada slijepe i videće osobe. Kada je slika bila ispričana, kada sam ispričala sve elemente slike, zamolila sam svojeg slijepog prijatelja, recenzenta, da odglumi tekst, to jest da sjedne onako kako je to Kraljević naslikao na slici. Tek kada je prema opisu slike Ivica to točno učinio, znala sam da smo na pravom putu.
Poslije toga bilo je potrebno opis pretočiti u „sliku slike”, u taktilni dijagram. Prema mojoj analizi i reprodukciji originala to je učinila povjesničarka umjetnosti i crtačica Zrinka Ostović – ona je izradila crtež koji opisuje kompoziciju, liniju, plohu i formu. No ubrzo smo zaključili da jedan crtež nije dovoljan za potpuno razumijevanje slike, nego da treba, kao u filmu, zumirati važne detalje i njih pokazati u zasebnim taktilnim dijagramima.
Nije bilo lako. Najveći mi je izazov bio prezentirati boje unutar crno-bijelog taktilnog dijagrama.
Ivica nije prestajao inzistirati da uključimo i boje, iako se meni isprva činilo da je ta dimenzija slijepima nedokučiva.
To sam napravila tako što sam svakoj boji u slici pridružila određenu teksturu i to pokazala na zasebnom dijagramu. Tako sam osmislila paletu boja koju koristim u svakoj svojoj interpretaciji, osim za apstraktno djelo, na primjer Pollockovo, gdje je potreban koji trik i malo mašte.
Možda je točnije reći – dosjetljiva. No kada se tako precizno izrađeni taktilni dijagrami pokažu slijepoj osobi, ona bez audiovodstva neće znati što oni prikazuju.
Da. Potreban je audiovodič, sličan GPS tehnologiji, koji slijepu osobu vodi od točke A do točke B, od gornjeg do donjeg ruba slike, od desne strane na lijevu, odozgo prema dolje. Moje audiovodstvo daje točne upute gdje treba položiti ruku na taktilnom dijagramu, kako se kretati kroz sliku, koliko centimetara ulijevo ili prema dolje i slično. Dakle, slijepa osoba obavlja dvije radnje istodobno: pažljivo sluša audiovodstvo i rukom dodiruje taktilni dijagram. Tek tada u mislima može stvoriti predodžbu slike koju proučava.
Jako. Čitanje analiza umjetničkih djela za audiovodstvo povjerila sam na početku svojega rada gospođi Helgi Vlahović, koja je i sama povjesničarka umjetnosti. Kvaliteta njezine interpretacije bila je u postizanju prave mjere između čitanog teksta i intervala potrebnih za njegovo razumijevanje. Daljnja čitanja bila su u rukama radio voditeljice Ane Marije Štorge, a djelo Ranjeni anđeo Huga Simberga, koje se nalazi u Nacionalnoj galeriji u Finskoj vrhunski je interpretirala Alma Prica.
Da, u lipnju 2009. u Zagrebu je otvorena prva Taktilna galerija. U njoj je, kako sam vam ispričala, prvi put primijenjena metoda s pomoću koje su slijepim i slabovidnim osobama predstavljena remek-djela modernog slikarstva. Od tada su se u Modernoj galeriji u Zagrebu svaka četiri mjeseca izmjenjivale izložbe za slijepe osobe. Rezultati projekta Taktilne galerije potaknuli su me na objavljivanje knjige.
O svojoj metodologiji održala sam predavanja u SAD-u i u Europi. Izlagala sam djela objavljena u knjizi u Ljubljani, Helsinkiju, Brežicama, Bukureštu, Londonu. Za izum, to jest radi nove metodologije objašnjavanja slikarskog djela slijepim osobama s područja kulture, uručeno mi je ugledno odličje Danica s likom Nikole Tesle koje dodjeljuje predsjednik Republike Hrvatske. Veliki uspjeh za mene je bila i prezentacija djela Ede Murtića u Svjetskom centru za izume u Ženevi.
Oduvijek držim da kulturno nasljeđe mora biti dostupno svima, uključujući i sve slijepe osobe. Vjerujem da moja knjiga, kao i projekt Taktilne galerije Moderne galerije u Zagrebu, može biti poticaj za kreativni rad, jačanje samosvijesti i smanjenje osjećaja isključenosti slijepih osoba. Istodobno se putem tog projekta šira javnost upoznaje s pravima manjina i važnosti suzbijanja negativnih stereotipa. Ovaj je projekt potvrdio da slijepe osobe mogu vidjeti sliku, kao i videće osobe, samo s pomoću drugih osjetilnih razina. Sretna sam da je zanimanje za moj rad od 2009. pa do vašeg poziva i dalje velik. Vjerujem da je tomu razlog što ima pojedinaca koji se bave osobama s drukčijim potrebama pa se time i senzibilizira šira zajednica. Moja knjiga jest knjiga za slušanje i dodirivanje. Ovaj intervju započela sam pitanjem kako dodirnuti sliku, a završit ću pitanjem kako ju poslušati.
Knjiga i moje slike prilagođene slijepim osobama prihvaćene su u svijetu. U knjizi sam obradila deset kapitalnih djela iz razdoblja renesanse, baroka, manirizma, klasicizma i moderne umjetnosti. U izbor su uključena djela iz zbirki National Gallery u Londonu, Musee d’Orsay u Parizu, Pinacotece di Brera u Milanu, Nasjonalgalleriet u Oslu, Nacionalne galerije Finske – Ateneum i Moderne galerije u Zagrebu. To su Mrtvi Krist (1480–1490) autora Mantegne; Večera u Emausu iz 1601. od Caravaggia; Spavaća soba u Arlesu (1888) Vincenta van Gogha; Krik (1893) Edvarda Muncha; Ranjeni anđeo (1903) Huga Simberga; Autoportret sa psom (1913) Miroslava Kraljevića; Majka i dijete (1908) Josipa Račića; Kiša (1918) Milana Steinera; Crtač (1940) Lea Juneka i Highway (1952) Ede Murtića.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak