Inkluzija 2

Inkluzija

ŽIVOT I RAD S DJECOM

‘Želim djecu naučiti da budu ljudi’

Piše Martin Labaš

Predstavljamo Dejana Nemčića, dobitnika ovogodišnje nagrade Global Teacher Award za najboljeg nastavnika geografije

„Osjećam se izvrsno, ova nagrada mi mno­go znači“, odgovara Dejan Nemčić na pitanje kako je doživio dodjeljivanje nagrade Global Teacher Award 2020. za najbo­ljeg nastavnika geografije. „Ona je samo još jedan dokaz da sam na pravom putu i da je ono što radim prava stvar te da trebam nastaviti i dalje s radom u ovom smje­ru. Zbilja je jako lijepo kada se rad i trud koji je uložen prepozna na globalnoj razi­ni te je još jedan pokazatelj da bez obzira na malu zemlju iz koje dolazimo možemo postići velike stvari. Također, ova je nagrada poka­zatelj da je rad i trud koji učitelji ulažu prepoznat“, kaže Nemčić koji je na­stavnik geo­grafije u Zagrebu. Nagrada će mu biti dodijeljena 22. studenog, ali neće mu biti prva – dosad je dobio i nagrade Ponos Hrvat­ske, Bolja Hrvatska te Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti.


Dejan Nemčić, omiljeni i cijenjeni nastavnik geografije, sa svojim učenicima u Osnovnoj školi Ive Andrića u zagrebačkom naselju Sopot / Snimio: Davor Puklavec/PIXSELL

Humanitarni i obrazovni rad

Rođen je 3. travnja 1986. godine u Bje­lo­varu, a osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje završio je u Garešnici, gra­du s 11 tisuća stanovnika, smještenom u Moslavini. Nakon završene Opće gimnazi­je u Garešnici, obrazovni put nastavio je u Zagrebu, na Prirodoslovno-matema­tičkom fa­kultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje je 2005. godine upisao preddiplomski istra­živački studij geografije. Nakon zavr­šetka preddi­plomskog studija, pet godina kasnije na istom fakultetu nastavlja s diplomskom razinom studija gdje pohađa i uspješno u srpnju 2012. godine završava diplomski nastavnički studij geografije, čime stječe svoju akademsku titulu magistra eduka­ci­je geografije. Uz to, nositelj je službene licence turističkog pratitelja i vodiča za Hr­­vatsku i Europu. Osnivač je humanitar­ne udruge Možemo zajedno, voditelj broj­nih hu­ma­nitarno-edukativnih projekata, dugo­­go­dišnji član odbora Crvenog kri­ža u Gareš­­nici, organizator i voditelj hu­ma­­nitar­ne akcije Solidarnost na djelu te vo­di­telj radij­ske emisije Korak naprijed na radij­skoj po­staji Radio Krugoval, gdje u su­rad­nji s uče­ni­ci­­ma uređuje i priređuje obrazovne i hu­ma­ni­tarne teme.


Dejan Nemčić za vrijeme svojeg humanitarnog posjeta Africi / Privatna arhiva Dejana Nemčića

Član je i osnivač platfor­me Edubalkan – koja povezuje profeso­re, uči­telje i nastavnike diljem regije u ci­lju lakše razmjene informacija, nastavnih materijala i podrške u provođenju online nastave.Radni vijek nastavnika započeo je u rodnom gradu i osnovnoj školi u Gareš­nici, a trenutačno radi kao nastavnik geo­grafije u zagrebačkom naselju Sopot, u Osnov­noj školi Ive Andrića. No, njegov po­slovni an­gažman u sklopu nastave nije jedina dje­lat­nost kojom se bavi.

Uživo s drugih kontinenata

Uspo­redno s po­čet­kom karijere nastav­nika u osnovnoj školi, Nemčić pokreće prvu od mnogih inici­ja­tiva i projekata obrazovno-humani­tarnog ka­rak­tera koje je proveo, i nastavlja provoditi, sve do da­nas. Projekt Uživo sa svih kontinenata na­stao je kao že­lja za oboga­ćenjem učeničkog iskustva u razredu sa svjetskim znameni­tostima i bogatstvima uporabom virtualnog pristupa drugim geolokacijama. Time su učenici iz vlastitih školskih klupa putovali svijetom u obliku interaktiv­ne nastave putem Skypea i u razgovoru sa sugovornicima iz drugih zemalja iz prve ruke vidjeli brojne svjetske znamenitosti te saznali više o kulturi tih zemalja. Uživo sa svih kontinenata bio je samo prvi projekt u nizu – nakon njega nastaje projekt Afrika – možemo zajedno, Nemčićev najpoznatiji projekt u koji se do danas uključilo pedese­tak hrvatskih škola koje putem donacija prikupljaju sred­stva i opremaju afričke škole osnovnim priborom.

Drugačiji oblici obrazovanja

O tome što je bio povod razvijanju pro­je­kata poput rada humanitarne udruge Mo­žemo zajedno te projekta Afrika – mo­že­­mo zajedno, Nemčić kaže sljedeće: „Prvi i osnovni povod bila je ljudska empatija, a zatim i že­­lja da kroz drugačije oblike obrazova­nja svojim učenicima, ali i svima drugima, pružim pogled u afrički konti­nent, u ze­mlje Tanzaniju, Zanzibar, Keni­ju te druge broj­ne druge lokacije poput Ama­zone, Antarktike… Želio sam svojim primjerom djeci u razredu pružiti satove životne geografije, naučiti ih da budu ljudi, da razmi­šljaju i brinu se o drugima. Smatram da je to jedna od naj­važnijih i naj­boljih životnih lekcija koje im možemo prenijeti i usaditi.“

***

Nagrade inovativnom nastavniku

Nemčićev dosadašnji rad bogato je medijski popraćen – gotovo svaka te­le­vizijska, radijska i novinska kuća u jednom je trenutku s njim razgovarala o nekom od brojnih angažmana. Za svoj rad Nemčić je dosad nagrađen s nagradama Bolja Hrvatska 2015. i 2016. godine za projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno; 2017. godine nagrađen je Poveljom Grada Garešnice i plaketom grada, nagradom Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti u sklopu Bug Future Showa te nagradom Ponos Hrvatske za postignuća u projektu Afrika – možemo zajedno. Posljednja u nizu nagrada koju je dobio za svoje djelovanje dolazi iz Indije, u sklopu platforme Global Teacher Award kojom je nagrađen za najboljeg učitelja geografije na svijetu u 2020. godini, u konkurenciji učitelja iz 110 zemalja svijeta.

***

Nemčićev opus sudjelovanja i provođe­nja humanitarnih akcija doista je opsežan – uz spomenute projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno, pokre­nuo je ili je sudjelovao u još 13 projekata sličnog karaktera. Projekt Diverzifikacija stočarstva garešničkog kraja, koji je provodio u suradnji s učenicima 8. razreda, putem terenskih istraživanja identificirao je raz­loge koji su doveli do raspada stočarstva na tom području od 1991. do 2010. godine. U projektu ekološkog karaktera nazvanog Deforestacija amazonskih šuma s učenicima je proučavao utjecaj modernih industrija i načina života na deforestaciju amazon­ske prašume te utjecaj deforestacije na kva­li­tetu našeg života.

***

Global Teacher Award (GTA)

Global Teacher Award (GTA) nagrada je koju od 2018. godišnje dodjeljuje organizacija Alert Knowledge Service Education Awards sa sjedištem u New Delhiju u Indiji. Ta je organizacija spe­cijalizirana za obrazovanje i trening zaposlenika. Do sada se u dodjelu nagrade uključilo više od 70 zemalja sa šest kontinenata, a nominirano je više od 200.000 nastavnika. Svake godine odabire se 100 najboljih nastavnika iz cijelog svijeta, a proces odabira, kao i popis kriterija potrebnih za sudjelova­nje, ekstenzivan je. Nastavnici koje uobičajeno nominiraju kolege ili edu­ka­tivne platforme u kojima sudjeluju i izvode izvannastavne aktivnosti moraju imati najmanje dvije godine iskustva u radu, a uvjet nominacije je i najmanje pet preporuka od kole­ga iz struke, čije se reference provjera­vaju. Misija Global Teacher Awarda, prema njihovim službenim mrežnim stra­­nicama, jest „aktivno dose­zanje svih krajeva svijeta i prepoznava­nje iznimnih nastavnika koji svojim radom daju izniman doprinos struci obrazovanja”.

***

Projekte humanitarno-obrazovnog karaktera vezane uz Afriku proveo je putem svoje udruge Možemo zajedno kroz više sfera: najveći i najpoznatiji projekt jest već spomenuti Afrika – možemo zajedno, a provedeni su i projekti Grad­nja nove škole u Africi, čiji je cilj bio izgradnja škole na sjeveru Tanzani­je (Monduli) te internetsko povezivanje i razmjena znanja hrvatskih i afričkih uče­nika; akcija Jedan medo – jedan život, čiji je cilj bio apelirati na građane i potaknuti ih na donaciju od pet kuna (jedan medo) – koliko iznosi cijena doze lijeka protiv malari­je kojom je Afri­ka pogođena. Nemčićeva udruga prenijela je kako je zahvaljujući toj akciji spašeno na tisuće života.

 

Humanost, tolerancija i empatija

Četvrti projekt vezan uz Afriku – Izrada geografskih karata za afričke škole – potak­nuo je učitelje i djecu iz pedesetak hrvatskih škola da izrade geografske karte koje se koriste u nastavi geografije u afrič­kim školama. S druge strane, projekti koje provodi nisu nužno globalnog karaktera, već su usmjereni i na bolje razumijeva­nje i humanitarnu pomoć lokalnoj zajednici. Projekt Titanik – što možemo naučiti o ledenja­cima dvojakog ekološkog i lokal­nog karaktera poticao je učenike da istra­že priče o osobi koja je bila na Titaniku, a ži­vjela je na području Garešnice; Projekt Rijeka Garešnica – rijeka koja život znači proučavao je ekološki, ekonomski i životni značaj, kao i povijesnu ulogu rije­ke Ga­rešnice za sam grad, a u sklopu njega održane su i brojne edukativne radio­nice diljem Bjelovarsko-bilogorske županije. Pro­jekt Izrada meteorološke postaje u gra­du Garešnici poticao je učenike 7. razreda osnovne škole na kreativno rješe­nje za izgradnju meteorološke postaje u Gareš­nici. Uz sve navedeno, pokrenuo je i vodio projekt Zašto mladi nestaju u suradnji s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i policijskom upravom Garešnica kako bi osvijestio problematiku mladih osoba koje odlaze od kuće, zatim projekt Školska klima koji se bavio istraživanjem školske atmosfere i otkrivanjem razloga narušene i negativne atmosfere u školama, ali i pronalaska pozitivnih primjera.

Uz projekte vezane uz Afriku, njegov je najdugoročniji projekt priprema učite­lja i nastavnika osnovnih i srednjih škola za izvođenje satova geografije, s pomoću kojega se ukazuje na razlike i daju se preporuke za pripremu i poboljšanje sadržaja koji se predstavlja učenicima. Nemčić je organizirao i vodio još dvije veće humanitarne akcije – Zagrli cijeli svijet i Bilježnica život znači. Zagrli cijeli svijet projekt je koji posljednjih pet godina na ulicama hrvatskih gradova provode učenici u razdoblju Međunarodnog dana zagrljaja, a Bilježnica život znači humanitarni je projekt kojemu je cilj nabava posebnih vodootpornih biljež­nica za djecu koja žive u zabačenim selima Amazone.

Na pitanje što je sljedeće, Nemčić odgo­vara: „Sljedeće ljeto naravno ponovno pla­niram posjetiti Afriku i nastaviti s radom s najsiromašnijima, a za sve ostalo ćemo još vidjeti, ovisno o uvjetima i razvoju pande­mije. Rad s djecom, humanost, empatija, tolerantnost i solidarnost svakako su u prvom planu za budućnost.“

Inkluzija 2

2 - 19. studenoga 2020. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak