ŽIVOT I RAD S DJECOM
„Osjećam se izvrsno, ova nagrada mi mnogo znači“, odgovara Dejan Nemčić na pitanje kako je doživio dodjeljivanje nagrade Global Teacher Award 2020. za najboljeg nastavnika geografije. „Ona je samo još jedan dokaz da sam na pravom putu i da je ono što radim prava stvar te da trebam nastaviti i dalje s radom u ovom smjeru. Zbilja je jako lijepo kada se rad i trud koji je uložen prepozna na globalnoj razini te je još jedan pokazatelj da bez obzira na malu zemlju iz koje dolazimo možemo postići velike stvari. Također, ova je nagrada pokazatelj da je rad i trud koji učitelji ulažu prepoznat“, kaže Nemčić koji je nastavnik geografije u Zagrebu. Nagrada će mu biti dodijeljena 22. studenog, ali neće mu biti prva – dosad je dobio i nagrade Ponos Hrvatske, Bolja Hrvatska te Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti.
Dejan Nemčić, omiljeni i cijenjeni nastavnik geografije, sa svojim učenicima u Osnovnoj školi Ive Andrića u zagrebačkom naselju Sopot / Snimio: Davor Puklavec/PIXSELL
Rođen je 3. travnja 1986. godine u Bjelovaru, a osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje završio je u Garešnici, gradu s 11 tisuća stanovnika, smještenom u Moslavini. Nakon završene Opće gimnazije u Garešnici, obrazovni put nastavio je u Zagrebu, na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje je 2005. godine upisao preddiplomski istraživački studij geografije. Nakon završetka preddiplomskog studija, pet godina kasnije na istom fakultetu nastavlja s diplomskom razinom studija gdje pohađa i uspješno u srpnju 2012. godine završava diplomski nastavnički studij geografije, čime stječe svoju akademsku titulu magistra edukacije geografije. Uz to, nositelj je službene licence turističkog pratitelja i vodiča za Hrvatsku i Europu. Osnivač je humanitarne udruge Možemo zajedno, voditelj brojnih humanitarno-edukativnih projekata, dugogodišnji član odbora Crvenog križa u Garešnici, organizator i voditelj humanitarne akcije Solidarnost na djelu te voditelj radijske emisije Korak naprijed na radijskoj postaji Radio Krugoval, gdje u suradnji s učenicima uređuje i priređuje obrazovne i humanitarne teme.
Dejan Nemčić za vrijeme svojeg humanitarnog posjeta Africi / Privatna arhiva Dejana Nemčića
Član je i osnivač platforme Edubalkan – koja povezuje profesore, učitelje i nastavnike diljem regije u cilju lakše razmjene informacija, nastavnih materijala i podrške u provođenju online nastave.Radni vijek nastavnika započeo je u rodnom gradu i osnovnoj školi u Garešnici, a trenutačno radi kao nastavnik geografije u zagrebačkom naselju Sopot, u Osnovnoj školi Ive Andrića. No, njegov poslovni angažman u sklopu nastave nije jedina djelatnost kojom se bavi.
Usporedno s početkom karijere nastavnika u osnovnoj školi, Nemčić pokreće prvu od mnogih inicijativa i projekata obrazovno-humanitarnog karaktera koje je proveo, i nastavlja provoditi, sve do danas. Projekt Uživo sa svih kontinenata nastao je kao želja za obogaćenjem učeničkog iskustva u razredu sa svjetskim znamenitostima i bogatstvima uporabom virtualnog pristupa drugim geolokacijama. Time su učenici iz vlastitih školskih klupa putovali svijetom u obliku interaktivne nastave putem Skypea i u razgovoru sa sugovornicima iz drugih zemalja iz prve ruke vidjeli brojne svjetske znamenitosti te saznali više o kulturi tih zemalja. Uživo sa svih kontinenata bio je samo prvi projekt u nizu – nakon njega nastaje projekt Afrika – možemo zajedno, Nemčićev najpoznatiji projekt u koji se do danas uključilo pedesetak hrvatskih škola koje putem donacija prikupljaju sredstva i opremaju afričke škole osnovnim priborom.
O tome što je bio povod razvijanju projekata poput rada humanitarne udruge Možemo zajedno te projekta Afrika – možemo zajedno, Nemčić kaže sljedeće: „Prvi i osnovni povod bila je ljudska empatija, a zatim i želja da kroz drugačije oblike obrazovanja svojim učenicima, ali i svima drugima, pružim pogled u afrički kontinent, u zemlje Tanzaniju, Zanzibar, Keniju te druge brojne druge lokacije poput Amazone, Antarktike… Želio sam svojim primjerom djeci u razredu pružiti satove životne geografije, naučiti ih da budu ljudi, da razmišljaju i brinu se o drugima. Smatram da je to jedna od najvažnijih i najboljih životnih lekcija koje im možemo prenijeti i usaditi.“
***
Nemčićev dosadašnji rad bogato je medijski popraćen – gotovo svaka televizijska, radijska i novinska kuća u jednom je trenutku s njim razgovarala o nekom od brojnih angažmana. Za svoj rad Nemčić je dosad nagrađen s nagradama Bolja Hrvatska 2015. i 2016. godine za projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno; 2017. godine nagrađen je Poveljom Grada Garešnice i plaketom grada, nagradom Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti u sklopu Bug Future Showa te nagradom Ponos Hrvatske za postignuća u projektu Afrika – možemo zajedno. Posljednja u nizu nagrada koju je dobio za svoje djelovanje dolazi iz Indije, u sklopu platforme Global Teacher Award kojom je nagrađen za najboljeg učitelja geografije na svijetu u 2020. godini, u konkurenciji učitelja iz 110 zemalja svijeta.
***
Nemčićev opus sudjelovanja i provođenja humanitarnih akcija doista je opsežan – uz spomenute projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno, pokrenuo je ili je sudjelovao u još 13 projekata sličnog karaktera. Projekt Diverzifikacija stočarstva garešničkog kraja, koji je provodio u suradnji s učenicima 8. razreda, putem terenskih istraživanja identificirao je razloge koji su doveli do raspada stočarstva na tom području od 1991. do 2010. godine. U projektu ekološkog karaktera nazvanog Deforestacija amazonskih šuma s učenicima je proučavao utjecaj modernih industrija i načina života na deforestaciju amazonske prašume te utjecaj deforestacije na kvalitetu našeg života.
***
Global Teacher Award (GTA) nagrada je koju od 2018. godišnje dodjeljuje organizacija Alert Knowledge Service Education Awards sa sjedištem u New Delhiju u Indiji. Ta je organizacija specijalizirana za obrazovanje i trening zaposlenika. Do sada se u dodjelu nagrade uključilo više od 70 zemalja sa šest kontinenata, a nominirano je više od 200.000 nastavnika. Svake godine odabire se 100 najboljih nastavnika iz cijelog svijeta, a proces odabira, kao i popis kriterija potrebnih za sudjelovanje, ekstenzivan je. Nastavnici koje uobičajeno nominiraju kolege ili edukativne platforme u kojima sudjeluju i izvode izvannastavne aktivnosti moraju imati najmanje dvije godine iskustva u radu, a uvjet nominacije je i najmanje pet preporuka od kolega iz struke, čije se reference provjeravaju. Misija Global Teacher Awarda, prema njihovim službenim mrežnim stranicama, jest „aktivno dosezanje svih krajeva svijeta i prepoznavanje iznimnih nastavnika koji svojim radom daju izniman doprinos struci obrazovanja”.
***
Projekte humanitarno-obrazovnog karaktera vezane uz Afriku proveo je putem svoje udruge Možemo zajedno kroz više sfera: najveći i najpoznatiji projekt jest već spomenuti Afrika – možemo zajedno, a provedeni su i projekti Gradnja nove škole u Africi, čiji je cilj bio izgradnja škole na sjeveru Tanzanije (Monduli) te internetsko povezivanje i razmjena znanja hrvatskih i afričkih učenika; akcija Jedan medo – jedan život, čiji je cilj bio apelirati na građane i potaknuti ih na donaciju od pet kuna (jedan medo) – koliko iznosi cijena doze lijeka protiv malarije kojom je Afrika pogođena. Nemčićeva udruga prenijela je kako je zahvaljujući toj akciji spašeno na tisuće života.
Četvrti projekt vezan uz Afriku – Izrada geografskih karata za afričke škole – potaknuo je učitelje i djecu iz pedesetak hrvatskih škola da izrade geografske karte koje se koriste u nastavi geografije u afričkim školama. S druge strane, projekti koje provodi nisu nužno globalnog karaktera, već su usmjereni i na bolje razumijevanje i humanitarnu pomoć lokalnoj zajednici. Projekt Titanik – što možemo naučiti o ledenjacima dvojakog ekološkog i lokalnog karaktera poticao je učenike da istraže priče o osobi koja je bila na Titaniku, a živjela je na području Garešnice; Projekt Rijeka Garešnica – rijeka koja život znači proučavao je ekološki, ekonomski i životni značaj, kao i povijesnu ulogu rijeke Garešnice za sam grad, a u sklopu njega održane su i brojne edukativne radionice diljem Bjelovarsko-bilogorske županije. Projekt Izrada meteorološke postaje u gradu Garešnici poticao je učenike 7. razreda osnovne škole na kreativno rješenje za izgradnju meteorološke postaje u Garešnici. Uz sve navedeno, pokrenuo je i vodio projekt Zašto mladi nestaju u suradnji s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i policijskom upravom Garešnica kako bi osvijestio problematiku mladih osoba koje odlaze od kuće, zatim projekt Školska klima koji se bavio istraživanjem školske atmosfere i otkrivanjem razloga narušene i negativne atmosfere u školama, ali i pronalaska pozitivnih primjera.
Uz projekte vezane uz Afriku, njegov je najdugoročniji projekt priprema učitelja i nastavnika osnovnih i srednjih škola za izvođenje satova geografije, s pomoću kojega se ukazuje na razlike i daju se preporuke za pripremu i poboljšanje sadržaja koji se predstavlja učenicima. Nemčić je organizirao i vodio još dvije veće humanitarne akcije – Zagrli cijeli svijet i Bilježnica život znači. Zagrli cijeli svijet projekt je koji posljednjih pet godina na ulicama hrvatskih gradova provode učenici u razdoblju Međunarodnog dana zagrljaja, a Bilježnica život znači humanitarni je projekt kojemu je cilj nabava posebnih vodootpornih bilježnica za djecu koja žive u zabačenim selima Amazone.
Na pitanje što je sljedeće, Nemčić odgovara: „Sljedeće ljeto naravno ponovno planiram posjetiti Afriku i nastaviti s radom s najsiromašnijima, a za sve ostalo ćemo još vidjeti, ovisno o uvjetima i razvoju pandemije. Rad s djecom, humanost, empatija, tolerantnost i solidarnost svakako su u prvom planu za budućnost.“
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak