Inkluzija 2

Inkluzija

ŽIVOT I RAD S DJECOM

‘Želim djecu naučiti da budu ljudi’

Piše Martin Labaš

Predstavljamo Dejana Nemčića, dobitnika ovogodišnje nagrade Global Teacher Award za najboljeg nastavnika geografije

„Osjećam se izvrsno, ova nagrada mi mno­go znači“, odgovara Dejan Nemčić na pitanje kako je doživio dodjeljivanje nagrade Global Teacher Award 2020. za najbo­ljeg nastavnika geografije. „Ona je samo još jedan dokaz da sam na pravom putu i da je ono što radim prava stvar te da trebam nastaviti i dalje s radom u ovom smje­ru. Zbilja je jako lijepo kada se rad i trud koji je uložen prepozna na globalnoj razi­ni te je još jedan pokazatelj da bez obzira na malu zemlju iz koje dolazimo možemo postići velike stvari. Također, ova je nagrada poka­zatelj da je rad i trud koji učitelji ulažu prepoznat“, kaže Nemčić koji je na­stavnik geo­grafije u Zagrebu. Nagrada će mu biti dodijeljena 22. studenog, ali neće mu biti prva – dosad je dobio i nagrade Ponos Hrvat­ske, Bolja Hrvatska te Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti.


Dejan Nemčić, omiljeni i cijenjeni nastavnik geografije, sa svojim učenicima u Osnovnoj školi Ive Andrića u zagrebačkom naselju Sopot / Snimio: Davor Puklavec/PIXSELL

Humanitarni i obrazovni rad

Rođen je 3. travnja 1986. godine u Bje­lo­varu, a osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje završio je u Garešnici, gra­du s 11 tisuća stanovnika, smještenom u Moslavini. Nakon završene Opće gimnazi­je u Garešnici, obrazovni put nastavio je u Zagrebu, na Prirodoslovno-matema­tičkom fa­kultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje je 2005. godine upisao preddiplomski istra­živački studij geografije. Nakon zavr­šetka preddi­plomskog studija, pet godina kasnije na istom fakultetu nastavlja s diplomskom razinom studija gdje pohađa i uspješno u srpnju 2012. godine završava diplomski nastavnički studij geografije, čime stječe svoju akademsku titulu magistra eduka­ci­je geografije. Uz to, nositelj je službene licence turističkog pratitelja i vodiča za Hr­­vatsku i Europu. Osnivač je humanitar­ne udruge Možemo zajedno, voditelj broj­nih hu­ma­nitarno-edukativnih projekata, dugo­­go­dišnji član odbora Crvenog kri­ža u Gareš­­nici, organizator i voditelj hu­ma­­nitar­ne akcije Solidarnost na djelu te vo­di­telj radij­ske emisije Korak naprijed na radij­skoj po­staji Radio Krugoval, gdje u su­rad­nji s uče­ni­ci­­ma uređuje i priređuje obrazovne i hu­ma­ni­tarne teme.


Dejan Nemčić za vrijeme svojeg humanitarnog posjeta Africi / Privatna arhiva Dejana Nemčića

Član je i osnivač platfor­me Edubalkan – koja povezuje profeso­re, uči­telje i nastavnike diljem regije u ci­lju lakše razmjene informacija, nastavnih materijala i podrške u provođenju online nastave.Radni vijek nastavnika započeo je u rodnom gradu i osnovnoj školi u Gareš­nici, a trenutačno radi kao nastavnik geo­grafije u zagrebačkom naselju Sopot, u Osnov­noj školi Ive Andrića. No, njegov po­slovni an­gažman u sklopu nastave nije jedina dje­lat­nost kojom se bavi.

Uživo s drugih kontinenata

Uspo­redno s po­čet­kom karijere nastav­nika u osnovnoj školi, Nemčić pokreće prvu od mnogih inici­ja­tiva i projekata obrazovno-humani­tarnog ka­rak­tera koje je proveo, i nastavlja provoditi, sve do da­nas. Projekt Uživo sa svih kontinenata na­stao je kao že­lja za oboga­ćenjem učeničkog iskustva u razredu sa svjetskim znameni­tostima i bogatstvima uporabom virtualnog pristupa drugim geolokacijama. Time su učenici iz vlastitih školskih klupa putovali svijetom u obliku interaktiv­ne nastave putem Skypea i u razgovoru sa sugovornicima iz drugih zemalja iz prve ruke vidjeli brojne svjetske znamenitosti te saznali više o kulturi tih zemalja. Uživo sa svih kontinenata bio je samo prvi projekt u nizu – nakon njega nastaje projekt Afrika – možemo zajedno, Nemčićev najpoznatiji projekt u koji se do danas uključilo pedese­tak hrvatskih škola koje putem donacija prikupljaju sred­stva i opremaju afričke škole osnovnim priborom.

Drugačiji oblici obrazovanja

O tome što je bio povod razvijanju pro­je­kata poput rada humanitarne udruge Mo­žemo zajedno te projekta Afrika – mo­že­­mo zajedno, Nemčić kaže sljedeće: „Prvi i osnovni povod bila je ljudska empatija, a zatim i že­­lja da kroz drugačije oblike obrazova­nja svojim učenicima, ali i svima drugima, pružim pogled u afrički konti­nent, u ze­mlje Tanzaniju, Zanzibar, Keni­ju te druge broj­ne druge lokacije poput Ama­zone, Antarktike… Želio sam svojim primjerom djeci u razredu pružiti satove životne geografije, naučiti ih da budu ljudi, da razmi­šljaju i brinu se o drugima. Smatram da je to jedna od naj­važnijih i naj­boljih životnih lekcija koje im možemo prenijeti i usaditi.“

***

Nagrade inovativnom nastavniku

Nemčićev dosadašnji rad bogato je medijski popraćen – gotovo svaka te­le­vizijska, radijska i novinska kuća u jednom je trenutku s njim razgovarala o nekom od brojnih angažmana. Za svoj rad Nemčić je dosad nagrađen s nagradama Bolja Hrvatska 2015. i 2016. godine za projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno; 2017. godine nagrađen je Poveljom Grada Garešnice i plaketom grada, nagradom Učitelj heroj – arhitekt bolje budućnosti u sklopu Bug Future Showa te nagradom Ponos Hrvatske za postignuća u projektu Afrika – možemo zajedno. Posljednja u nizu nagrada koju je dobio za svoje djelovanje dolazi iz Indije, u sklopu platforme Global Teacher Award kojom je nagrađen za najboljeg učitelja geografije na svijetu u 2020. godini, u konkurenciji učitelja iz 110 zemalja svijeta.

***

Nemčićev opus sudjelovanja i provođe­nja humanitarnih akcija doista je opsežan – uz spomenute projekte Uživo sa svih kontinenata i Afrika – možemo zajedno, pokre­nuo je ili je sudjelovao u još 13 projekata sličnog karaktera. Projekt Diverzifikacija stočarstva garešničkog kraja, koji je provodio u suradnji s učenicima 8. razreda, putem terenskih istraživanja identificirao je raz­loge koji su doveli do raspada stočarstva na tom području od 1991. do 2010. godine. U projektu ekološkog karaktera nazvanog Deforestacija amazonskih šuma s učenicima je proučavao utjecaj modernih industrija i načina života na deforestaciju amazon­ske prašume te utjecaj deforestacije na kva­li­tetu našeg života.

***

Global Teacher Award (GTA)

Global Teacher Award (GTA) nagrada je koju od 2018. godišnje dodjeljuje organizacija Alert Knowledge Service Education Awards sa sjedištem u New Delhiju u Indiji. Ta je organizacija spe­cijalizirana za obrazovanje i trening zaposlenika. Do sada se u dodjelu nagrade uključilo više od 70 zemalja sa šest kontinenata, a nominirano je više od 200.000 nastavnika. Svake godine odabire se 100 najboljih nastavnika iz cijelog svijeta, a proces odabira, kao i popis kriterija potrebnih za sudjelova­nje, ekstenzivan je. Nastavnici koje uobičajeno nominiraju kolege ili edu­ka­tivne platforme u kojima sudjeluju i izvode izvannastavne aktivnosti moraju imati najmanje dvije godine iskustva u radu, a uvjet nominacije je i najmanje pet preporuka od kole­ga iz struke, čije se reference provjera­vaju. Misija Global Teacher Awarda, prema njihovim službenim mrežnim stra­­nicama, jest „aktivno dose­zanje svih krajeva svijeta i prepoznava­nje iznimnih nastavnika koji svojim radom daju izniman doprinos struci obrazovanja”.

***

Projekte humanitarno-obrazovnog karaktera vezane uz Afriku proveo je putem svoje udruge Možemo zajedno kroz više sfera: najveći i najpoznatiji projekt jest već spomenuti Afrika – možemo zajedno, a provedeni su i projekti Grad­nja nove škole u Africi, čiji je cilj bio izgradnja škole na sjeveru Tanzani­je (Monduli) te internetsko povezivanje i razmjena znanja hrvatskih i afričkih uče­nika; akcija Jedan medo – jedan život, čiji je cilj bio apelirati na građane i potaknuti ih na donaciju od pet kuna (jedan medo) – koliko iznosi cijena doze lijeka protiv malari­je kojom je Afri­ka pogođena. Nemčićeva udruga prenijela je kako je zahvaljujući toj akciji spašeno na tisuće života.

 

Humanost, tolerancija i empatija

Četvrti projekt vezan uz Afriku – Izrada geografskih karata za afričke škole – potak­nuo je učitelje i djecu iz pedesetak hrvatskih škola da izrade geografske karte koje se koriste u nastavi geografije u afrič­kim školama. S druge strane, projekti koje provodi nisu nužno globalnog karaktera, već su usmjereni i na bolje razumijeva­nje i humanitarnu pomoć lokalnoj zajednici. Projekt Titanik – što možemo naučiti o ledenja­cima dvojakog ekološkog i lokal­nog karaktera poticao je učenike da istra­že priče o osobi koja je bila na Titaniku, a ži­vjela je na području Garešnice; Projekt Rijeka Garešnica – rijeka koja život znači proučavao je ekološki, ekonomski i životni značaj, kao i povijesnu ulogu rije­ke Ga­rešnice za sam grad, a u sklopu njega održane su i brojne edukativne radio­nice diljem Bjelovarsko-bilogorske županije. Pro­jekt Izrada meteorološke postaje u gra­du Garešnici poticao je učenike 7. razreda osnovne škole na kreativno rješe­nje za izgradnju meteorološke postaje u Gareš­nici. Uz sve navedeno, pokrenuo je i vodio projekt Zašto mladi nestaju u suradnji s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i policijskom upravom Garešnica kako bi osvijestio problematiku mladih osoba koje odlaze od kuće, zatim projekt Školska klima koji se bavio istraživanjem školske atmosfere i otkrivanjem razloga narušene i negativne atmosfere u školama, ali i pronalaska pozitivnih primjera.

Uz projekte vezane uz Afriku, njegov je najdugoročniji projekt priprema učite­lja i nastavnika osnovnih i srednjih škola za izvođenje satova geografije, s pomoću kojega se ukazuje na razlike i daju se preporuke za pripremu i poboljšanje sadržaja koji se predstavlja učenicima. Nemčić je organizirao i vodio još dvije veće humanitarne akcije – Zagrli cijeli svijet i Bilježnica život znači. Zagrli cijeli svijet projekt je koji posljednjih pet godina na ulicama hrvatskih gradova provode učenici u razdoblju Međunarodnog dana zagrljaja, a Bilježnica život znači humanitarni je projekt kojemu je cilj nabava posebnih vodootpornih biljež­nica za djecu koja žive u zabačenim selima Amazone.

Na pitanje što je sljedeće, Nemčić odgo­vara: „Sljedeće ljeto naravno ponovno pla­niram posjetiti Afriku i nastaviti s radom s najsiromašnijima, a za sve ostalo ćemo još vidjeti, ovisno o uvjetima i razvoju pande­mije. Rad s djecom, humanost, empatija, tolerantnost i solidarnost svakako su u prvom planu za budućnost.“

Inkluzija 2

2 - 19. studenoga 2020. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak