Inkluzija 2

Inkluzija

Inkluzivni ples

Osjećaj plesne zajednice

Piše Klara Jakobović

DIVERT je poseban plesni ansambl jer okuplja plesače s tjelesnim invaliditetom. Primjer provedene inkluzije u praksi

„Ples je za sve ljude bez obzira na njiho­­va fizička ograničenja“, glavna je misao vo­di­lja plesnog kolektiva DIVERT koji obogaćuje hrvatsku kulturnu scenu od 2012. godine. Ovaj poseban plesni kolektiv na­stao je u sklopu Hrvatskog instituta za pokret i ples, a s vremenom je započeo sa sa­mo­stalnim djelovanjem koji sve više pri­vlači pozornost plesnih i umjetničkih kritičara. DIVERT je poseban jer okup­lja plesače s i bez fizičkog invaliditeta te je ogledan primje­rak kako se inkluzija osoba s invaliditetom provodi u praksi. Osim plesnog, važno je istaknuti da je DIVERT i edukacijski kolek­tiv koji provodi broj­ne radionice u suradnji sa Zagrebačkim plesnim centrom. Svu DIVERT-ovu aktiv­nost umjetnički osmiš­ljava i vodi Iva Nerina Sibila, a voditeljica edukacija je Helvecia Tomić. Također, DIVERT-ovi plesači i edukatori odlaze na broj­ne razmjene i seminare di­ljem Europe kako bi najnovija plesna in­kluzivna zna­nja prenijeli i na naše prostore.


Plesači s invaliditetom i bez njega u predstavi Bella Ciao / Snimila: Tara Ivanišević

Sve navedeno čini ovaj ples­ni kolektiv jedinstvenim u Hrvatskoj, a od svojih najranijih početaka pa sve do danas djeluju na visokoj umjetničkoj, produkcij­skoj te koreografskoj razini.

Temelj svake radionice jest improvizacija, samostalno pronalaženje izražaja te komunikacija u skupini

Kreativni i slobodni pokret

Cijela priča svoje temelje vuče iz Zagre­bačkog plesnog centra u sklopu kojega se 2012. godine izvodila serija inkluziv­nih ples­nih radionica, koje je tada vodio i osmi­šljavao Hrvatski institut za pokret i ples. S vremenom su iz radionica nastale i predstave, a prve izvedbe održane su u sklopu festivala Tjedan suvremenog plesa. Najzaslužnije za razvoj inkluzivnog plesa u Hrvatskoj su Amela Pašalić koja se s tim pristupom prvi put susrela u Barce­loni te Iva Nerina Sibila, današnja umjet­nička voditeljica DIVERT-a, koja je za vrijeme studija i boravka u Engleskoj osta­la oduševljena tim inkluzivnim pristupom, a sve se odvijalo uz podršku Mirne Žagar. Odvojiv­ši se od Hrvatskog instituta za pokret i ples te krenuvši u samostalne vode, plesni kolektiv morao je osmisliti ime te odabiru naziv DIVERT koji svoje korijenje vuče iz engles­ke riječi diversity, što se savršeno uklapa u njihovu plesnu priču s obzirom na to da su, prema riječima Ive Nerine Sibile, „izvođači i polaznici psihofizički i umjetnički različiti“, a pojam DIVERT bi, s druge strane, na hrvatskom jeziku u doslovnom prijevodu značio preusmjeriti. S vremenom središnja DIVERT-ova djelatnost postaju radionice i edukacije u koje se može uključiti svatko. „Svatko znači zaista svatko, neovisno o tjelesnoj spremi, invaliditetu ili fizičkom te intelektualnom ograničenju. Dobrodošao je svatko tko želi započeti plesati ili vratiti se plesu jer radimo po principu individualiziranog pristupa kroz kreativni i slobodni pokret, a ne kroz uvježbavanje određene forme“, ističe DIVERT-ova umjetnička vo­di­teljica.

Mogućnosti, a ne ograničenja

Granica za sudjelovanje u radionicama je 16 godina, a gornja dobna granica ne postoji. Govoreći o spolnoj zastupljenosti, plesni kolektiv broji više žena nego muškaraca jer se ples u Hrvatskoj, nažalost, još uvijek stereotipno veže uz žene. Međutim, DIVERT se može pohvaliti i s muškim plesačima te suradnicima, a nadaju se da će s vremenom i ta razlika između spolova postati izjednačena. Govoreći dalje o edu­ka­cijama, one se provode na tjednoj bazi, a trenutačno, zbog nepovoljne epidemio­loške situacije, pripremaju provedbu online radionica. Pripremu i provedbu radionica vodi Helvecia Tomić u prostorima Zagrebačkog plesnog centra, i to po tzv. DanceAbility metodi koja omogućava da sve zainteresirane osobe neovisno o invaliditetu, psihofizičkim mogućnostima ili prethodnom plesnom iskustvu zajednički istražuju vlastite, a potom i zajedničke, grup­ne pokrete.


Prizor iz predstave ansambla DIVERT Đavolji odvjetnik / Snimila: Tara Ivanišević

Entuzijazam i trud

Temelj svake radionice, ističu u DIVER­TU-u, jest improvizacija, samostalno pro­nalaženje svojega izražaja te komunikacija u skupini zahvaljujući kojoj se izgrađuju i osjećaji plesne zajednice. Improvizacija, stoga, postaje temelj njihovih plesnih koreografija, ali veliku pozornost posvećuju i sposobnostima te prilikama prisutnih plesača jer u radu sudjeluju osobe s invaliditetom. Upravo su mogućnosti, a ne ograničenja fokus njihovog plesa, a zahvaljujući takvom pozitivnom i proaktivnom stavu, osiguravaju da niti jedan sudionik koreografije ne bude izoliran. Sva tijela, bez obzira na to imaju li fizički invaliditet ili ne, posjeduju svoje sposob­nosti i ograničenja, ali to, prema mišlje­nju ovog plesnog kolektiva, ne definira plesni potencijal osobe. Ples je izražava­nje, ali i doživljavanje vlastitih pokreta te predstavlja neverbalnu komunikaciju s drugima.

***

Iva Nerina Sibila:

Protiv krivih premisa

„Ples, gluma ili bilo koje druge izvo­đačke umjetnosti uzimaju normativne ili standardne psihofizičke sposobnosti kao svoju premisu. Inkluzivni pristup smatra da je ta premisa pogrešna i da je takva vrsta elitizma ili isključivosti vrlo problematična te da ne šteti samo onima koji ne spadaju u tu konvenciju normalnog tijela nego posljedično i cijelom društvu jer su upravo umjetnici koji dolaze iz drugačijih, nenormativnih i neuobičajenih iskustvenih pozadina oni koji umjetničkoj formi daju neku novu vrijednost. Oni umjetnost propituju, mijenjaju strategije kreacije i prezentacije te tako pomiču granice. Mi kao društvo kaskamo za ostatkom Europe jer je tamo politika različitosti duboko ukorijenjena u izvođačke prakse. U Hrvatskoj mi smo praktički jedini koji na profesiona­lnu scenu želimo i možemo postaviti izvođača ili izvođačicu koja se kreće s pomoću kolica. Nadam se da će se uskoro taj način mišljenja da je kazališna scena samo za populaciju standardnih mogućnosti mijenjati te će u nekoj skorijoj budućnosti plesna i kazališna izvedba biti prostor koji odražava mnogo širi spektar ljudskih mogućnosti.“

***

U samim DIVERT-ovim začecima radionice su se provodile u Zagrebu, a s vremenom su pozive počeli dobivati i iz ostalih gradova diljem Hrvatske. Najčešće pozivi i upiti za edukaciju dolaze iz udruga ili centara za obrazovanje, a nerijetko DIVERT nakon svojih gostujućih predstava održi i radio­nice za sve one koji su zainte­resirani. Osim radionica, druga ključ­na DIVERT-ova dje­lat­nost su predstave. Govoreći o njima, teško im je izdvojiti neku posebnu jer u sva­ku predstavu utkaju mnogo truda i ljubavi. Ipak, Iva Nerina Sibi­la ističe novi projekt, cje­lovečernju predstavu Neobič­ne ljubavi autora Žaka Valente, kojim se obraćaju dje­čjoj i mlađoj publici, a upravo je ova predstava njihov prvi iskorak prema toj dobnoj skupini. Predstava je, prema rije­či­ma umjetničke voditeljice, urnebesna i svi se plesači zabavljaju dok ju izvode, a najveći pothvat im je ipak predstava Bella Ciao jer u njoj sudjeluje velik broj ljudi, a nisu svi iz Zagreba pa je vrlo teško koordinirati cjelokupni rad. Ipak, usprkos tim otegotnim okolnostima, predstava je pravi hit te izazove reakcije publike kada god ju postave na scenu. Međutim, ovo je samo jedna u nizu predstava, a ponose se time što im je repertoar iznimno raznolik te svoj entuzijazam i trud uvijek uspijeva­ju prenijeti na publiku. A publike, ističu u DIVERT-u, uvijek ima i predstave su im posjećene u velikom broju. Nažalost, često su medijski nepokriveni, no smatraju kako je razlog tomu činjenica da dijele sudbinu s ostatkom suvremene umjetničke scene koja je malo kojem mediju zanimljiva.

Ples je izražavanje, ali i doživljavanje vlastitih pokreta te predstavlja neverbalnu komunikaciju s drugima

Do sada su njihov rad uglavnom pratili mediji specijalizirani u području kulture te u nešto manjoj mjeri javna televizija. Ipak, to ih ne obeshrabruje jer su za svoj rad primili Nagradu hrvatskog glumišta za naj­bolju izvedbu Slađanu Livnjaku (2016) te nagradu Vjetar za istraživačke dosege Pulskog festivala alternativnog kazališta PUF za predstavu Leima (2019). Zahvaljujući svojim uspjesima i brojnim pozitivnim kritikama, dobili su i podršku Ministarstva kulture i medija, Gradskog ureda za kulturu, Zaklade Kultura nova, a povremeno sredstva dobiju i iz fondova Europske Unije. Sav njihov bogat i šarolik rad zahtijeva i brojna sredstva te prikladne uvjete, ali Iva Nerina Sibila poručuje kako treba istaknuti da podršku imaju, a za nju su se izborili samostalno svojim kvalitetnim radom i djelovanjem.

Novi pristup

Inkluzivni plesni kolektivi poput DIVERT-a djeluju u brojnim zemljama di­ljem Europe, a najpoznatiji među njima je engleski Candoco koji je u nekoliko navrata gostovao i u Hrvatskoj. Međutim, Hrvatska se može pohvaliti s još jednom plesnom skupinom koja slično djeluje, a riječ je o plesnoj skupini Magija iz Rijeke. S tom skupinom DIVERT često surađuje, a Iva Nerina Sibila ističe kako su oni na neki način DIVERT-ova sestrinska skupina. Ovi hvalevrijedni projekti mogli bi uskoro postati češći i zastupljeniji na našim prostorima jer se upravo zahvaljujući DIVERT-u i njegovom djelovanju pokre­nuo zaseban kolegij Inkluzivni ples na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Taj se kolegij odvija unutar nastavničkog smjera na Odsjeku za ples Akademije dramske umjetnosti i pohađaju ga budući plesni pedagozi i nastavni­ci. Unutar tog kolegija, kojega provodi Iva Nerina Sibila, studenti se upoznavaju s različitim plesnim praksama i rješavaju ples­ne situacije u kojima, kao budući nastavnici suvremenog plesa, moraju pronaći prikladne edukativne alate za pristup polaznicima s nenormativnim fizičkim, intelektualnim, senzoričkim i socijalnim sposobnostima. „No taj pristup nikada nije terapijski, već je uvijek u fokusu ples. A na nama, kao profesionalnim umjetnicima, koreografima ili edukatorima je da unutar naše prakse nađemo metodologije koje funkcioniraju za pripadnike raznih zajednica“, govori Iva Nerina Sibila o podučavanju budućih plesnih pedagoga. Možda će upravo ti studenti Akademije dramske umjetnosti pokrenuti novi pristup umjetničkom izričaju koji u ovom suvremenom trenutku iziskuje izlazak iz svojih uobičajenih granica.

Inkluzija 2

2 - 19. studenoga 2020. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak