Inkluzija 17

Inkluzija

REPORTAŽA

Oaza za muzikoterapiju

Filip Kopanica

Posjetili smo Kseniju Burić, muzikoterapeutkinju, profesoricu klavira i Orff glazbenu pedagoginju, i ondje doznali mnogo o radu s djecom prema načelima Orff Schulwerka

Nepoznato, skriveno, ali slikovito selo Vinkovec u općini Preseka, 45 minuta udaljeno od Zagreba, prava je mala oaza umjetničkog stvaranja, prirodnih ljepota i epicentar okupljanja svjetskih glazbenika, muzikoterapeuta, pedagoga i svih ljudi dobre volje. U selu se nalazi edukacijsko-terapijsko imanje Vinkovec koje us­pješno vodi muzikoterapeutkinja, profe­sorica klavira i Orff glazbena pedagoginja dr. sc. Ksenija Burić i Branko Meštrić, dipl. inženjer, šumar i graditelj u drvu. Od isprva planiranog telefonskog intervjua, neposredna, jednostavna i pristupačna go­s­pođa Burić pozvala je redakciju Vijenca na druženje i razgovor o muzikoterapiji koji se dogodio toplog svibanjskog poslijepodneva. U prigorske brežuljke zaputili su se: Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca, Tamara Kvas, projektna administratorica na projektu Inkluzija i moja malenkost.

U sklopu projekta Inkluzije prisustvovali smo webinaru o muzikoterapiji u organizaciji udruge Pragma na kojem smo stekli teorijsko znanje, a odlazak u Vinkovec bila je izvrsna prilika da iz prve ruke doznamo kako muzikoterapeuti rade s djecom i kakav je trenutačni status muzikoterapije u Republici Hrvatskoj. Osim formalnog obrazovanja, doktorata na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu i završene Muzičke akademije u Zagrebu, go­spođa Burić kontinuirano se usavršava i realizira različite projekte vezane uz glazbu u suradnji s drugim udrugama koje djeluju u svrhu poboljšanja kvalitete života osoba s invaliditetom.

Branko Meštrić ispred kuće u Vinkovcu gdje se odvija rad s djecom, Snimila: Jelena Gazivoda

Muzikoterapija u Hrvatskoj

Nakon kraće vožnje iz Zagreba, stižemo na naše odredište koje je blizu Zagreba, a opet dovoljno daleko da se odmaknemo od gradske vreve. Tamo nas dočekuju srdačni i susretljivi domaćini, Ksenija Burić i Branko Meštrić, u pratnji njihovih životinja. Druženje započinjemo raz­govorom o projektu Interaktivni koncerti prema načelima Orff Schulwerka koji financira Ministarstvo kulture i medija, a ostvarili su ga korisnici udruge Ozana u suradnji s muzičarima i muzikoterapeutima iz Hrvatske Orff Schulwerk udruge. Projekt se provodio tijekom protekle školske godine kada su Ozanovci stvarali muziku i improvizirali na Orffovom instrumentariju, kao što su i uživali u skladbama izvođenima na klarinetu, violini, gitari i blok flautama. Dio programa korisnici Ozane, muzičari i muzikoterapeuti predstavili su na završnim koncertima 7. i 8. lipnja ispred Ozane, a krajem lipnja koncerti su održani i na ETI Vinkovec.

Ksenija Burić: ‘Rad s djecom je neposredan, a naš odnos s djecom je bezuvjetno prihvaćanje, tolerancija i potpora’

Carl Orff rodio se u Münchenu 1895. te je u njemu skladao i živio do 1982. Najpoznatiji je po scenskoj kantati Carmina Burana, skladanoj 1937, ali veoma je važan i njegov pedagoški rad. Osim što je skladao za djecu, napisao je i knjigu Glazba za djecu, a u nastavu je uveo tzv. Orffov instrumentarij, koji svi mi dobro poznajemo iz osnovne škole: instrumente prilagođene djeci, poput batića, činela i triangla. Projekt je bio namijenjen djeci i mladima s teškoćama u razvoju, a voditeljica projekta, Ksenija Burić, ističe: „U udruzi Ozana radi se s djecom vrtićke dobi i s mladima iznad 18 godina jer su te populacije na neki način najmanje zbrinute. Program koji se provodi u udruzi toliko je plemenit da ja nemam dovoljno lijepih riječi pohvale za taj cijeli koncept. Rad s djecom bio je neposredan, prilagodljiv, a naš odnos s djecom jest bezuvjetno prihvaćanje, tolerancija i potpora, a to nam može donijeti samo dobro. U Ozani smo radili interaktivne koncerte u sklopu jednogodišnjeg projekta, a sada apliciramo za drugu fazu projekta koji mislimo proširiti i na izradu instrumenata s obzirom na to da su naši dragi korisnici Ozane vješti u radu s glinom.“

Muzikoterapija je znanstveno ute­me­lje­no interdisciplinarno područje, a predstavlja profesionalnu uporabu glazbe i njezinih elemenata u cilju poboljšanja kvalitete života. Trenutačno najveći izazov muzikoterapeuta u Hrvatskoj jest registrirati struku. Docentica Ana Katušić, predsjednica Hrvatske udruge muzikote­ra­peuta, i Ksenija Burić, dopredsjednica udruge, zajedničkim se snagama bore za uspostavu zvanja muzikoterapeut kako bi se zaštitila struka te omogućilo djelovanje po propisima i standardima. Muzikoterapeut kao dio stručnog tima mora imati zavidne muzičke vještine i suvereno vladati instrumentima te biti u mogućnosti improvizirati, kao i posjedovati široki spektar znanja iz područja rehabilitacije i psihologije. Biti muzikoterapeut znači konstantno usavršavanje, superviziju i obnavljanje licence.

Orff Schulwerk pedagogija

„Orff Schulwerk je jedan plemeniti kon­cept bavljenja muzikom koji nema gra­ni­ca, a temelji se na kreativnom pristu­pu glazbi i pokretu koji su razvili njemački skladatelji, dirigenti i pedagozi Carl Orff i Gunild Keetman. To je prilično otvoreni koncept u kojem svatko može dati svoj doprinos sukladno afinitetu i mogućnostima. Neki umjetnici koji rade po načelima Orff Schulwerka vrsni su instrumentalisti, a oni samo djeluju kao da se igraju kada sviraju na pozornici“, otkriva nam Ksenija Burić. Iza toga stoji znanje, vježba, ulaganje i sve ono što je potrebno da bi neka izvedba bila okarakterizirana kao kvalitetna. Postoji struktura u stvaranju, ali ona je fleksibilna. U radu Carla Orffa pola­zište elementarnog muziciranja bio je ples i tjelesni pokret – pljeskanje, pucketanje prstima, tapkanje nogama. Orffova supruga Gertrud Orff prema Orffovoj je filozofiji, da je svako dijete muzikalno i uz Orffov instrumentarij, osmislila Orff muzikotera­piju. U muzikoterapiji se koristi komple­tan Orffov instrumentarij – različite zvečke, bubnjevi i udaraljke.

Polaznicima radionica stoji na raspolaganju kompletan Orffov instrumentarij – različite zvečke, bubnjevi i udaraljke, Snimila: Jelena Gazivoda

Muzikoterapija obuhvaća muziku, medicinu i obrazovanje u cilju poboljšanja kvalitete života

Gotovo sva djeca i mladi s razvojnim teškoćama imaju ozbiljnih problema senzomotoričke prirode koji im onemoguća­vaju spoznajni razvoj. Da bi se potakao njihov razvoj u skladu s njihovim moguć­nostima, koriste se razne metode senzomotoričke stimulacije. S obzirom na to da se radi o integralnom procesu, iznimno je važno imati mogućnost uporabe različitih oblika stimulacije razvoja tako da se izradom posebnih, jednostavnih, ali zvučnih instrumenata ciljano pospješuje opušta­nje i koncentracija, razvoj osjetilne percepcije (taktilne, optičke, akustične, prostorne) te koordinacija.

Ksenija Burić objašnjava da djeca ne uče napamet ljestvice i funkcije u ljestvici, nego oni to mogu zorno primjenjivati na instrumentima. To je djeci puno prirodnije i jednostavnije. Prema načelu Carla Orffa, muzika je za sve i svi su u nju dobrodošli, bez obzira na njihove intelektualne i motoričke sposobnosti, a svatko može sudjelovati i stvarati ju.

Gospođa Ksenija Burić završila je sva četiri stupnja Orff Schulwerk edukacije u Sloveniji, a zanimljivo je da je njezina profesorica Ida Virt bila jedna od prvih Orffovih studentica. Hrvatska Orff Schulwerk udruga HOSU osnovana je 2002, a od listopada 2020. godine HOSU je jedina udruga u Hrvatskoj koja kao licencirana članica Carl Orff zaklade može koristiti oznaku ORFF®, što je velika čast i povjerenje koje je dobiveno radom i potvrda je kvalitete i izvornosti.

Muzikoterapija u praksi

Najčešća pogrešna pretpostavka o muzikoterapiji jest da korisnici moraju posjedovati prethodno muzičko znanje, no Ksenija Burić napominje kako to nije točno i kako je to terapija široke primjene, te je primjenjiva na svim dobnim skupinama i najrazličitijim oštećenjima. S korisnicima se ne vježbaju muzičke vještine, nego se kroz muziku korisnici osnažuju za provođenje svakodnevnih aktivnosti. Muzika uči strukturi i disciplini, a onda je to itekako korisno i važno kod djece i mladih gdje nedostaju koncentracija i pažnja. U radu s osobama s teškoćama muzikoterapija je komplementarna terapija i ona je dobrodošla jer je izvrsna nadopuna uvriježenoj terapiji. U razgovoru se gospođa Burić prisjeća i primjera u radu s učenikom koji je imao poremećaj pažnje ADHD. „Dječak je na početku polazio muzikoterapijske se­an­se da bi kasnije prirodno prešao na sato­ve muzike i na satove klavira. Učeniku je prvo bilo potrebno dati strukturu i usmjeriti njegove misli da bi naposljetku bio u stanju fokusirati se na sviranje klavira.“

Ozanovci su stvarali kompoziciju i koreografiju, a djelić naučenog predstavili su na koncertima 7. i 8. lipnja, Snimila: Astrid Sarapa

Edukacijsko-terapijsko imanje Vinkovec

Nakon ručka posjetili smo smještajne kapacitete ETI Vinkovec i veliku ugodnu dvoranu u kojoj se održavaju radionice i svečani koncerti. Složili smo se da seos­ko imanje osigurava vrhunske uvjete za rad i boravak u sredini okruženoj prirodom. Svake godine na imanju se održava Ljetni kamp za djecu s bogatim i raznovrsnim umjetničkim i ekološki orijenti­ranim programom. Edukacija koja se tra­dicionalno ljeti održava na imanju je i Sound of garden, petodnevno druženje, učenje i stvaranje, namijenjeno stručnjacima, podijeljeno na nekoliko tematskih cjelina: Orff Schulwerk – osnovni prin­cipi, muzikoterapija – teorija i praksa, vrtne aktivnosti i izrada instrumenata te muziciranje. Od jeseni 2021. na ETI Vinkovec započinju i kampovi namijenjeni studentima s programom koji obuhvaća primjenu i uporabu umjetnosti – muzika, drama, ples i pokret, likovna umjetnost u poticanju osobnog razvoja. Osim polaz­nika edukacija i umjetnika zaduženih za kulturna zbivanja, na imanje ETI Vinkovec dobro su došle obitelji djece s teškoćama u razvoju koje ondje mogu naći svoje mjesto za opuštanje i uživanje u prirodi i muzici jer i Oliver Sacks, poznati neurolog, prirodoslovac i književnik navodi njihovu esencijalnu važnost. „U četrdeset godina medicinske prakse otkrio sam da su samo dvije vrste nefarmaceutske terapije od vitalnog značaja za pacijente s kroničnim neurološkim bolestima: glazba i vrtovi”, riječi su Olivera Sacksa.

Ksenija Burić s instrumentom kućne izrade koji služi u muzikoterapiji, Snimila: Jelena Gazivoda

Inkluzija 17

17 - 1. srpnja 2021. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak