Inkluzija 15

Inkluzija

U ŽARIŠTU

Djeca o medijima nemaju s kime razgovarati

Mehmed Hatipović

Razgovarali smo s djelatnicama Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu koje već deset godina promiče medijsku kulturu

Osnovano prije deset godina, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK) jest udruga koja si je kao cilj zadala pobolj­šanje medijske i komunikacij­ske kulture građana u Hrvatskoj, i to sustavnom edukacijom o medijima. U ovoj udruzi, nastaloj na volonterskoj razini, u posljednje vrijeme zaposleno je nekoliko koordinatorica na projektima. Kao nekadašnje volonterke, a danas zaposlenice, u udruzi su i Katarina Blažina Mukavec, Tina Hrubi i Ivana Folo koje su se prisjetile svojih početaka i motiva koji su ih naveli da se učlane: „DKMK-u sam se priključila dok sam studirala na Fakultetu hrvatskih studija. Odmah me privuklo to što je primarna aktivnost bila rad s djecom što jako volim i u čemu uživam. Dodatni poticaj bio mi je da stečeno znanje o medijima mogu prenijeti da­lje”, istaknula je Katarina Blažina Mukavec. Sve tri koordinatorice slažu se u tome da ih je privukao rad s djecom, a Tina Hrubi dodaje i: „Na fakultetu mi je nedostajalo prakse pa sam se učlanila u nadi da ću ju steći u udruzi. Tako je i bilo – svoje prve akademske članke napisala sam upravo za DKMK. Ono što me uveseljavalo, a i još dan-danas me veseli, jest održavanje predavanja i radionica za učenike osnovnih i srednjih škola diljem Lijepe Naše.”

Ivana Folo stečeno znanje o medijima prenosi novim generacijama/ Katarina Blažina Mukavec smatra da medijska pismenost u Hrvatskoj nije zadovoljavajuća, ali da postoji prostor za napredak/ Tina Hrubi kaže da među školama vlada veliki interes za programe medijske pismenosti

Velika odgovornost

Za Ivanu Folo glavni motiv je također rad s mladima: „Bilo je dovoljno čuti da se radi o jedinstvenoj priči u kojoj je u prvom planu edukacija djece. Kasnije, u razgovo­ru sa starijim kolegama na fakultetu, shva­­tila sam kako su svi sretni i ispunjeni onime što čine u DKMK-u pa sam se i ja ohrabrila i poslala zahtjev za članstvo. U sklopu DKMK-a zaposlena sam kao ko­or­dinatorica projekta Medijsko obrazo­va­­nje je važno. Koordiniranje zahti­jeva ve­li­ku odgovornost, ali sve je lakše kada si okružen vrijednim ljudima koji su ti sprem­ni pomoći.“

„Program DKMK-a predstavlja uistinu nešto hvalevrijedno i jedinstveno. Projektom Djeca medija pokušavamo osvijestiti djecu i mladež da s razumijevanjem i kritičkim odmakom konzumiraju medij­ske sadržaje. Držim da je to za današnje društvo uistinu važno jer smo više nego ikada neprestano okruženi raznim medijima“, pojašnjava svoj pogled na projekt Ivana Folo. Što se pak tiče povratne informacije od djece, Tina Hrubi kaže: „Možemo se pohvaliti kako se naše edukacije najčešće ocjenjuju ocjenom odličan te katkad ocjenom vrlo dobar, a upravo su djeca onaj dio publike koji je na njima naj­zahvalniji, budući da redovito ističu kako o medijima nemaju s kime razgovarati jer ni sami roditelji i učitelji nemaju dovoljno znanja o njima.”

Ivana Folo: ‘Kroz projekt Djeca medija pokušavamo osvijestiti djecu i mladež da s razumijevanjem i kritičkim odmakom konzumiraju medijske sadržaje’

Brojni projekti

Društvo je pak, između ostaloga, u su­radnji s Maticom hrvatskom 2012. orga­niziralo znanstveni simpozij Mediji i djeca, na kojem je sudjelovalo mnogo stručnjaka koji se bave odnosom medija i djece, dok je najveća vrijednost tog simpozija donošenje Deklaracije o medijskoj kulturi. Osim toga, svakodnevnim ukazivanjem DKMK-a dovelo je do usvajanja amandmana na Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije pa je u listopadu 2014. u završnu verziju Strategije uključen pojam medijska i informacijska pismenost. Od ostalih djelovanja bitno je izdvojiti suradnju s Visokom školom za komunikacijski menadžment Edward Bernays na organiziranju konferencije Medijski odgoj i zaštita dječjih prava 2017. godine. U međuvremenu je udruga izdala i dvana­est edukativnih brošura za djecu i mlade, na kojima su radili članovi udruge, a koje uključuju razne aktualne teme iz svijeta medija, kao i priručnik Obitelj i izazovi novih medija s radnim listovima za rodite­lje i nastavnike o izazovima komunikacije u obitelji i novim medijima te priručnik o prevenciji ovisnosti o medijskim sadržajima za odgojiteljice dječjih vrtića u sklopu projekta Prevencija, a ne intervencija. DKMK već nekoliko godina u Velikoj Gorici provodi programe u sklopu prevencije neže­ljenih ponašanja djece i mladih, dok se i uz potporu Grada Zagreba kontinuirano odvijaju programi edukacije djece i mladih u smjeru medijskog odgoja. Uz pomoć Wiener osiguranja i Hrabrog telefona udruga je pokrenula i prvu digitalnu platformu za pomoć žrtvama elektroničkog nasilja pod nazivom UHO – Utočište hrabrih online, gdje stručnjaci DKMK-a sudjeluju u savje­tovanju mladih koji su se susreli s elektroničkim nasiljem pa su tako dobili više od 900 upita djece i mladih kojima je nužna pomoć.

Priručnik Mediji i djeca predškolske dobi: Priručnik za odgojitelje u dječjim vrtićima koji je nastao u sklopu trogodišnjeg projekta Prevencija, a ne intervencija!

Katarina Blažina Mukavec: ‘Obuhvaćamo različite skupine korisnika – djecu, roditelje, nastavnike i učitelje, stručne suradnike, odgojitelje, knjižničare i umirovljenike’

DKMK 2021. pokreće i Školu medijske pismenosti, namijenjenu učiteljima osnov­nih škola. Kako kaže Katarina Blažina Mukavec, stanje se na tom području poboljšalo unazad deset godina, no ipak: „Situacija još uvijek nije zadovoljavajuća i postoji veliki prostor za napredak, ali vjerujem da će se pozitivan trend nastaviti i da će razvoj medijske pismenosti doista postati jedan od prioriteta na nacionalnoj razini.” Također, DKMK aktivno surađuje s ustanovama koje pružaju skrb za starije osobe, kao što su Dom za starije osobe Sveta Ana i Zaklada Zajednički put, na programima medijskog opismenjavanja umirovljenika.

Proteklo razdoblje u borbi Društva za komunikacijsku i medijsku kultu­ru na me­dij­skom opismenjavanju društva podupi­rala su i razna hrvatska ministarstava, kao i Agencija za elektroničke medije. Tina Hrubi pri tome ističe: „Vrlo sam zadovolj­na jer smo u početku djelovanja nudili edukacije korisnicima, odnosno školama, a s vremenom se to toliko promijenilo da nam se zainteresirane škole same javlja­ju.

Cjeloživotna edukacija

Medijska pismenost je sve poznatiji pojam i ljudi mu se više toliko ne čude kao na početku mojeg rada u tom području. Evaluacije koje provodimo po održava­nju aktivnosti pokazuju kako su djeci naša predavanja i radionice vrlo korisne i zanimljive, a sada su već i roditelji i učite­lji svjesni izazova koje donose novi mediji i nužnosti medijskog odgoja i obrazovanja djece od najranije dobi, ali i kontinuirane, cjeloživotne edukacije opće populacije kako bi mogla pratiti rapidni razvoj današ­nje tehnologije i medija.” Od međunarodnih projekata i suradnji jedna od njih bila je s organizacijom European Association for Viewer’s Interest (EAVI) na adaptaciji edukativnog crtanog filma Put u svijet medij­ske pismenosti i njegovog nastavka Osvije­štenost uz pomoć Zaklade Evens. Ujedno, DKMK je jedina hrvatska udruga koja je kao partner 2017. sudjelovala na projektu Razmisli o medijima: Učinkovita analiza propagande, koji je financirala Europ­ska komisija. Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu je koordinator i prvog istraživanja o digitalnim navikama djece te sigurnosti djece na internetu, provedenog u studenom 2017. U istraživanju je sudjelovalo 1017 djece u dobi od 10 do 17 godina i njihovih roditelja, a istraživa­nje je provedeno u sklopu velikog međuna­rodnog projekta EU Kids Online. Riječ je o najvećem europskom projektu u području istraživanja odnosa djece i interneta.

Ivana Folo drži radionicu o videoigrama za učenike iz Velike Gorice/ Izvor: privatna arhiva

Tina Hrubi: ‘Roditelji i učitelji svjesni su izazova koje novi mediji donose i nužnosti medijskog odgoja i obrazovanja djece’

Nadalje, DKMK je od listopada 2020. partner na projektu Medijsko obrazova­nje je važno, čiji je nositelj GONG, a sufinancira ga Europska Unija, koji pridono­si umreženom djelovanju za medijsku pismenost. DKMK je partner i na projektu SMaRT EU – Alat za kritičko vrednovanje društvenih mreža, koji obuhvaća radionice za srednjoškolce, učitelje i umirovljenike u cilju borbe protiv dezinformacija. I u danima pandemije, iako ograničenih odlazaka po vrtićima i školama, rad DKMK nije posustao. Uz koordinaciju i pomoć u školama većina predavanja i seminara prebačeno je online. Snimljenim predavanjima, kao i webinarima, uspjeli su u udruzi ostati u kontaktu s primarnim korisnicima i tako komunicirati s učenicima, učiteljima i roditeljima.

Proputovali cijelu Hrvatsku

Na kraju, Katarina Blažina Mukavec za­­ključuje: „Posebnost našeg rada jest ta što obuhvaćamo različite skupine korisnika – djecu, roditelje, nastavnike i učitelje, struč­ne suradnike, odgojitelje, knjižničare i umi­rov­ljenike. Također, proputovali smo cijelu Hrvatsku uzduž i poprijeko, izravno radimo s korisnicima i prilagođavamo se njihovim potrebama. Ono što naučimo i saznamo od svojih sudionika najbo­lji su nam poticaj i putokaz za daljnje dje­lo­va­nje. Trendovi u medijima se toliko br­zo mijenjaju, tako da mi nemamo moguć­nost pripremiti neki program i njega se držati idućih nekoliko godina. Naš rad je dinamičan i uvijek aktualan – aplikacije, videoigre, platforme – svakog dana pojavi se nešto novo. Naš je zadatak istraživati, pratiti i temeljem toga stvarati nove programe koji će potpuno biti prilagođeni potrebama korisnika. Osim izravnog rada s korisnicima, važan doprinos DKMK-a društvu i sektoru u kojem djeluje svakako su i istraživanja koja provodi, kreira­nje edukativnih publikacija i materijala, organizacija panel-rasprava, konferencija, okruglih stolova itd.“

Razvoj medijske pismenosti

Udruga je nastala u suradnji profesora i studenata s raznih fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, i to prije sve­ga u okviru projekta Djeca medija. Taj projekt sastoji se od interaktiv­nih predavanja, radionica, webi­nara, radijskih emisija, kao i od rada na mrežnoj stra­nici i društvenim mrežama. Osnov­na zadaća projekta Djeca medija je razvijanje i osnaživanje medijskog odgoja te podizanje razine medijske pisme­nosti u Hrvatskoj. DKMK u svojim re­dovima ima 136 članova, koji su odr­žali oko 1500 radionica i predava­nja u cijeloj Hrvatskoj za više od 45.000 učenika, roditelja, nastavnika, stručnih suradnika, knjižničara i od­gojitelja.

Inkluzija 15

15 - 3. lipnja 2021. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak