RAZGOVOR
„Ovo je projekt koji je po mnogočemu poseban“, govori o SMaRT-u Igor Kanižaj, potpredsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu i profesor na Fakultetu političkih znanosti te pročelnik Odjela za medije Matice hrvatske. „U njemu se prvi put razvijaju radionice o medijskoj pismenosti za umirovljenike. Projekt SMaRT EU – nije ograničen samo na jednu dobnu ili društvenu skupinu; on obuhvaća radionice medijskog opismenjavanja za srednjoškolce, učitelje i umirovljenike, dok se u sklopu projekta razvijaju aktivnosti i osmišljavaju nove radionice za međugeneracijsku suradnju kroz korištenje društvenih medija kao oruđa obrazovanja. Također, na razini Europske Unije bit će provedeno istraživanje studije slučaja koji se bave ovom temom i područjem. Ovaj je projekt sufinancirala Europska Unija, a u Hrvatskoj Grad Zagreb i Vlada Republike Hrvatske, kroz Ured za udruge.
Te radionice provode se ne samo u Hrvatskoj, već usporedno i u Španjolskoj, Belgiji, Estoniji, Luksemburgu i Portugalu. „Specifičnost ovog projekta leži u tome da osim što se održavaju klasična predavanja kojima imamo pristup te interaktivne radionice, kao osnovni element provedbe projekta su individualne konzultacije“, kaže Kanižaj. Mladi, pripadnici digitalnih generacija, uz podršku mentora i vodećih znanstvenika u ovom području pomažu u obrazovanju umirovljenika. „Svaki umirovljenik ima mogućnost individualnog rada sa studentom, volonterom i članom DKMK-a i tako može steći dodatna znanja, vještine, riješiti određene probleme i naučiti koristiti razne aplikacije“, ističe Kanižaj. „Ovo je doista prvi put da, kao i u DKMK, bilo gdje postoji ovakva inicijativa istodobnog grupnog i individualnog pristupa te mogućnosti individualnih konzultacija. To je daleko najveća razlika u odnosu na slične projekte koji su se provodili u Hrvatskoj.“
Potreba cijele društvene skupine ukazala se kroz redoviti rad i razgovor DKMK-a sa svim društvenim skupinama: „Uvidjeli smo veliku potrebu za ovim oblikom i temama edukacija te smo odlučili dati svoj maksimum. Uz to, bitno je istaknuti i znanstveno-istraživačku komponentu ovog projekta, uz onu primarnu i najvažniju edukativnu – u sklopu projekta bit će održane i fokus-grupe u kojima će uz umirovljenika sudjelovati njegov unuk, što će dati jedan poseban pogled na te dimenzije i taj odnos koji nije dovoljno naglašen“, prenosi Kanižaj. „Ono što smo još uvidjeli kroz razgovore i pregled dosadašnjeg odnosa na razini društva jest da smo tijekom ovih godina zanemarili umirovljenike kao vrlo važne aktere unutar procesa medijske pismenosti. Sada to ispravljamo.“
Temeljni cilj i motivacija provedbe ovog projekta jest borba protiv dezinformacija, ali i medijsko opismenjavanje kroz međugeneracijski medijski odgoj. „Unutar projekta naglasak je na medijskoj pismenosti, odnosno na kritičkom vrednovanju sadržaja kojima su umirovljenici izloženi svakodnevno, kao i na radionicama koje s njima provodimo“, kaže Kanižaj. Teme specijalizirano usmjerenih edukativnih radionica koje umirovljenici prolaze obuhvaćaju teme dezinformacija u medijima, društvenih medija i dobrog ponašanja, privatnosti i digitalnog otiska, uloge influencera te prepoznavanja mamilica kako bismo na hrvatskom mogli nazvati clickbate.
„Kroz sve te teme mi nastojimo poticati kritički pristup, kroz vrlo konkretne i kontekstualizirane primjere iz hrvatskih medija pokazujemo na što obratiti pozornost te u zajedničkom radu nastojimo da počnu samostalno uočavati neke elemente tih često prikrivenih poruka koje prije nisu primjećivali niti dovoljno razumijevali“, kaže Kanižaj. Od posebnih cjelina i funkcionalnih elemenata o kojima uče umirovljenike, Kanižaj nam ističe primarne analize medijskih i komunikacijskih narativa, tekstova, fotografija, audio i videozapisa: „To sve ovisi s kojim primjerima radimo – tako smo recimo na dosadašnjim radionicama o dezinformacijama imali primjere koji se odnose na dezinformacije u vrijeme potresa i pandemije u 2020.“
„Na konkretnim primjerima iz različitih hrvatskih medija i medijskih formata potaknuli smo raspravu i dobili nalaze i uvid u umirovljeničku percepciju te što smatraju spornim, a kroz detaljnu analizu došli smo do razvoja procesa identifikacije dezinformacija te po kojim elementima one zadovoljavaju te kategorije“, govori Kanižaj i nastavlja: „Nakon prolaska kroz analize i formiranja tog analitičkog okvira, u skladu s njihovim interesima i temama koje ih posebno zanimaju, modificiramo individualne edukacije – najčešće su to upute kako koristiti WhatsApp, Viber i ostale aplikacije za dopisivanje te ih i u toj sferi učimo koje su opasnosti takvih aplikacija te gdje se u njima mogu pojaviti dezinformacije kojih možda prije nisu bili svjesni.“
„Dosad se kao najveći izazov pokazao sâm koncept i način uporabe pametnih telefona jer su u tome dosad imali najmanju pomoć. To se dosta jasno pokazalo tijekom radionica u Domu za starije osobe Sveta Ana u Zagrebu i u Zakladi Zajednički put. Tu smo vidjeli da oni sami procjenjuju kako im nedostaje osnovnih informatičkih kompetencija kako bi mogli maksimalno i samostalno iskoristiti sve što određene aplikacije nude“, istaknu je Igor Kanižaj. Doduše, umirovljenici nisu nužno skupina koja o medijskom dobu i snalaženju u digitalnim okolnostima zna najmanje. „U drugom dijelu većine radionica osobno me iznenadilo koliko su točno i detaljno prepoznali dezinformacije unutar primjera koje smo pokazali, i to iz prve, bez pomoći“, naglašava Kanižaj. „To je posebnost koju nisam doživio niti kod određenog dijela roditelja koji su mlađi i novi mediji i tehnologije su im bliže, a s kojima smo radili slične radionice na projektima provedenim prethodnih godina.“
Umirovljenici u cjelokupnom procesu medijskog međugeneracijskog odgoja imaju važnu ulogu, a njihovo opismenjavanje pokazalo se vrlo važnim: „Medijsko opismenjavanje umirovljenika iznimno je bitno zbog generacijskog odgoja; često se događa da kada djeca idu na čuvanje kod djedova i baka, sva pravila korištenja medija te odabira sadržaja koji se konzumira padaju u vodu; konzumiraju se sadržaji koji su neprimjereni, recimo nasilni, te se brišu sve granice koje postavljaju roditelji“, govori Kanižaj.
„Zato je iznimno bitno uključiti djedove i bake kako bi zajednički s roditeljima razvijali medijsku pismenost djece i unučadi. Taj je model vrlo učinkovit, lako se koordinira uz dogovor uključenih te se time djeci omogućuje normalan razvoj, a odraslima omogućuje razmjenu informacija o ponašanju djeteta. To ne iziskuje neki poseban trud, već vrlo jednostavno postavljanje okvira i očekivanog ponašanja daje izvrsne rezultate“, ističe Kanižaj. „Kada se umirovljenicima objasni što se i zašto radi, bake i djedovi tu mogu jako puno napraviti za djecu te sad kada su i oni uključeni u programe medijskog opismenjavanja, čini mi se da smo u potpunosti zatvorili krug – medijski odgoj u cilju medijskog opismenjavanja ima smisla tek ako krenemo od predškolskog uzrasta i obuhvatimo uzraste sve do umirovljenika.“
„Mi dajemo trajni oslonac na ovakvim tipovima projekata“, kaže Kanižaj, i nastavlja: „Nakon provedbe projekta ne nestajemo, već smo trajno prisutni i dostupni te zapravo tek onda intenziviramo aktivnosti. Sve dosad opisano samo je jedna faza projekta DKMK-a; razvijat će se posebni multimedijalni materijal na YouTubeu, snimat će se webinari u kojima će se na kraju pojavljivati konkretna pitanja umirovljenika na koja će biti ponuđeni odgovori. Tako planiramo u ovo vrijeme pandemije pružiti pristup tim vrijednim informacijama umirovljenicima koji se možda nalaze u izolaciji i onima koji ne mogu doći uživo sudjelovati u predavanjima. Te će snimke biti javno dostupne svima, iako su primarno namijenjene umirovljenicima. Uz to, unutar projekta bit će razvijena i brošura te još neke dodatne aktivnosti poput recimo online tečaja o dezinformacijama s besplatnim pristupom. Njemu u primarnom fokusu nisu umirovljenici, ali bit će prilagođen tako da i oni mogu konzumirati dio sadržaja.“
Igor Kanižaj izvanredni je profesor novinarstva na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Potpredsjednik je Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK) te koautor UNESCO-ove Pariške deklaracije o medijskoj i informacijskoj pismenosti u digitalno doba iz 2014. Od 2016. do 2019. bio je nacionalni koordinator najvećeg europskog istraživanja o medijskim online navikama djece i roditelja EU KIDS Online. Član je Vijeća za djecu Republike Hrvatske, pročelnik Odjela za medije Matice hrvatske i član suradnik Znanstvenog vijeća za odgoj i obrazovanje HAZU. Od 2020. suradnik je i istraživač znanstvenog projekta JOURLAB – Istraživački novinarski laboratorij – vjerodostojnost medija kroz kulturu eksperimenta i inovacije u redakcijama koji će trajati do 2024. Nositelj projekta SMaRT EU – na hrvatskom Alat za kritičko vrednovanje društvenih mreža je COFAC – Crl Training And Cultural Animation Cooperative iz Portugala s partnerima iz Španjolske, Belgije, Estonije i Luksemburga te, dakako, Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu iz Hrvatske.
Igor Kanižaj na predstavljanju istraživanja EU Kids Online 2017, s Antom Šalinovićem iz Ipsos Pulsa, Robertom Tomljenovićem iz Vijeća za elektroničke medije i Natašom Rapaić iz HT-a/ Snimio Marko Prpić/ PIXSELL
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak