KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE
„Budući da sam znala opetovano slušati nastavnike kako se žale na to da romska djeca ne ispunjavaju svoje obaveze i da ih nije briga za školu jer je to tako u njihovoj kulturi, htjela sam da pokažemo gdje ta djeca žive“, kaže Barbara Matejčić, slobodna novinarka i spisateljica fokusirana na društvene teme i ljudska prava, koja je sa snimateljicom Anom Opalić priredila izložbu fotografija domova romske djece, koja se može pogledati u Zagrebu u Galeriji f18 na Akademiji dramske umjetnosti i u Salonu Galić u Splitu. „Bilo tko tko živi u uvjetima u kojima žive djeca čije glasove donosi ova izložba, mora se natprosječno truditi kako da bi ostvario svoje želje. Nejednakost u kojoj odrastaju brojna romska djeca, ali i sva djeca koja žive u siromaštvu, nedostatak je stvarne slobode da ostvaruju svoje snove”, rekla nam je Barbara Matejčić.
U dječjim sobama romske djece nema sveg onog kiča i šarenila na koje smo navikli/ Snimila: Ana Opalić
Barbara Matejčić diplomirana je kroatistica koja redovito piše za tiskane i internetske medije u Hrvatskoj i inozemstvu. Radijske dokumentarce radila je za Treći program Hrvatskoga radija, surađuje s međunarodnim istraživačkim, medijskim i organizacijama za ljudska prava, autorica je knjige Kako ste u izdanju zaklade Heinrich Böll te je dobitnica više nagrada za svoj rad i nekoliko europskih stipendija. „Romska naselja su jedino što vas u Hrvatskoj prostorno, urbanistički uistinu može zaprepastiti“, kaže Barbara Matejčić i nastavlja: „Skrajnuta, daleko od puteva i očiju, bez kanalizacije, vodovoda, redovitog odvoza smeća, dječjeg igrališta. U takvom su stanju i na takvom mjestu da vam je jasno da nikoga nije briga rađa li se tko tamo i umire li. Jer kada vidite gdje žive – a barem u to bi se mogli uputiti nastavnici koji žive u blizini romskih naselja i predaju desetljećima romskim đacima – postane vam jasno zašto ne ispunjavaju domaću zadaću. Djeca dijele krevet s braćom i sestrama, često gladna idu u školu, neka nemaju ni struje, a većina nikoga tko bi im mogao pomoći sa zadaćom. I to nije pitanje kulture, nego siromaštva. U takvim bi uvjetima i druga djeca imala slabe rezultate u školi, a u Hrvatskoj nitko ne živi u takvom siromaštvu i izoliranosti kao Romi i njihova djeca.“
S koautoricom izložbe Anom Opalić prvi put je 2014. otišla u Međimurje, gdje živi najveći broj Roma u Hrvatskoj. „Kao novinarka sam prethodno mjesecima pratila učenike petog i osmog razreda u takozvanim čistim romskim razredima u većinski romskoj školi“, sjeća se Barbara Matječić. „To vam znači da je u školama recimo 88 posto romskih đaka i da su od četiri odjeljenja tri samo s romskim đacima. D odjeljenje će biti s djecom koja imaju slabije znanje. Razred za odstrel, kako to nastavnici neslužbeno nazivaju. Do šestog razreda neće više biti tog d odjeljenja, jer će djeca već napustiti školu. Najviše ih ponavlja peti razred jer im postaje teže s novim predmetima i nastavnicima. Ako više puta padnu razred, napuste školu u 15. godini kada se više nisu obavezni školovati. U 13. i 14. godini neke se djevojke udaju, a time najčešće i napuštaju školu. I tako do kraja osmogodišnjeg školovanja vjerojatno neće biti ni c odjeljenja. U a odjeljenje idu ne-romska djeca i romska koja su, kako nastavnici površno i diskriminatorski kažu, naprednija i civiliziranija pa približno istim tempom usvajaju znanja. Takvi razredi imaju bitno bolje rezultate nego oni u koje idu samo Romi. Dakle, toga lipnja išle smo u školu na dodjelu svjedodžbi, gdje vidite nasmijanu djecu koja su nesvakidašnje sretna i ponosna jer su prošla razred, neovisno o tome s koliko, i potom u romsko naselje.“
Iz ciklusa fotografija Jednog dana život će biti lijep Ane Opalić
Ana Opalić diplomirala je TV i filmsko snimanje na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, a osnivačica je portala Suvremena hrvatska fotografija. Redateljica je i snimateljica dvaju dokumentarnih filmova, Još jednom iz 2014. i Lijek iz 2018, koji su premijerno prikazani na filmskim festivalima Zagreb Dox i Dok Leipzig. Objavila je i dvije knjige fotografija – Brsalje 2017. i Dom 2018. – a u koautorstvu s arhitektom Davidom Kabalinom knjigu Dubrovački karavanski put. „S idejom da ukažemo na siromaštvo u kojem odrastaju školska djeca“, kaže Barbara Matejčić, „Ana i ja krenule smo u obilazak romskih naselja prvo 2019. Ana je fotografirala gdje djeca žive, a ja sam s njima razgovarala. Od toga je nastala splitska izložba Kada odrastem, bit ću bogatašica, otvorena 6. travnja, što je citat devetogodišnje djevojčice iz Gorskog kotara. Ove smo godine nastavile s terenskim snimanjima jer smo na poziv Centra za mirovne studije, Romske organizacije mladih Hrvatske i umjetničke udruge Arterarij dobile priliku sudjelovati u obilježavanju Tjedana jednakosti.“
U Zagrebu je u povodu 50. svjetskog dan Roma, 8. travnja, otvorena izložba istog koncepta, no novog sadržaja, pod nazivom Jednog dana život će biti lijep. Iduća tri mjeseca bit će postavljena u još pet gradova – Slavonskom Brodu, Rijeci, Kutini, Čakovcu i Belom Manastiru – gdje će se izvoditi i predstava Pogledajme Romana Nikolića, u suradnji s romskim glumcima naturščicima Severinom Lajtman i Sinišom Senadom Musićem. „Romska djeca iznimno vole školu“, kaže Barbara Matejčić, „a takvo oduševljenje školom ne čujem od djece svojih prijatelja. Zato što je u školi toplo, na okupu su, nauče ponešto, a možda i dobiju štogod za jesti. I cijene obrazovanje, kao i njihovi roditelji, jer znaju da s boljim obrazovanjem dolaze i veće šanse za pristojniji život. Ali su barijere velike i teške, a posebice jezične, jer hrvatski im nije materinski, a nedovoljno se ulaže u dodatnu jezičnu poduku romskih učenika. U tim novim snimanjima bilo nam je važno zabilježiti i svakodnevicu djece na područjima pogođenima potresom, što je još dodatno cijelim generacijama otežalo i uvjete života i školovanje.“
„Upravo me suradnja s Barbarom 2014. potaknula da poželim nešto napraviti“, kaže Ana Opalić. „Bila sam snažno pod dojmom tog prvog posjeta naselju Kuršanec i bila sam zahvalna što mi se dogodila ta suradnja s Barbarom koja mi je omogućila da vidim izbliza život u romskom naselju, uvjete u kojima odrastaju djeca. Način na koji su izolirana od svijeta. Izgledalo je sve poprilično beznadno. A klinci su bili slatki, znatiželjni, sramežljivi, kao sva djeca puni potencijala.“
„Sve što sam vam prethodno navela“, rekla nam je Barbara Matejčić, „oslikano je u zvučnim portretima djece, u njihovim iskazima: i da vole škole, i da maštaju o sretnijem životu nego što je bio njihovim roditeljima, i da zapinju s hrvatskim jezikom, posebice oni koji žive u segregiranim naseljima, i da im se ponavlja san o vlastitoj kući, što baš nije uobičajena želja osmogodišnjaka, da ih spava nekoliko u krevetu i da na tim istim krevetima pišu zadaću i uče jer nemaju gdje drugdje, da biti bogat znači imati svoju sobu, dovoljno hrane i odjeće, da neka naselja nemaju internetskog signala da bi mogli pratiti online nastavu, da im nema tko pojasniti gradivo ako zapnu… U kratkim sekvencama zabilježile smo i poneke majke djece s kojima smo razgovarale. Jedna je od šeste godine morala raditi, jer ako nije radila, nije ni jela, a na pitanje je li imala kakve želje za svoju budućnost, brzo je i odrješito odgovorila: Ne. Njoj je siromaštvo oduzelo čak i mogućnost maštanja.“
„Teško je vidjeti djecu koja žive u siromaštvu i znati unaprijed da je velika većina njih osuđena na život svojih roditelja“, kaže Ana Opalić i nastavlja: „U izoliranim su naseljima u koja nitko od nas ne bi kročio nogom, osim radeći na nekom projektu ili reportaži. To su naselja u kojima vladaju njihovi zakoni. Djeca se ispisuju iz škole još u osnovnoj i to nikoga ne zabrinjava. U trenutku kada kreću u školu oni vrlo često jako loše govore hrvatski i teško im je pratiti nastavu. Kod kuće nemaju uvjete za učenje. U školi ih se gleda kao drugačije, od njih se ništa i ne očekuje. Odustajanjem od školovanja toj se djeci oduzima budućnost i osuđuje ih se da dalje žive u tom začaranom krugu siromaštva. Obrazovanje je za romsku djecu jedina karta za bijeg od siromaštva i mi kao društvo moramo učiniti više da na njihovom obrazovanju inzistiramo.“
„Nakon nekog vremena slušanja dječjih snova i boravljenja u njihovim životnim prostorima“, rekla je Barbara Matejčić, „uhvati vas malodušnost i tuga. Jer, pred sobom imate bistru, znatiželjnu, živu djecu koja bi mogla štošta postići, a znate da u Hrvatskoj postaje sve teže izaći iz kruga siromaštva i da je velika vjerojatnost da ćete za 15 godina tu djecu kao odrasle ljude naći i dalje u istim romskim naseljima, bez posla i bez nade. Svatko od njih tko toj statistici umakne, malo je čudo.”
„Romska djeca vole školu“, napisala je Barbara Matejčić prigodom izložbe, „jer je u školi bolje nego kod kuće. No roditelji im ne mogu pomoći sa školskom zadaćom, ne mogu im platiti instrukcije, kupiti pribor za školu, omogućiti mirno mjesto za učenje. Njihovi su roditelji siromašni zato što su neobrazovani, a neobrazovani su zato što su od rođenja siromašni.” „Kako bi u takvim okolnostima ostvarili svoje želje, koje su iste kao i želje bilo koje druge djece, potrebno je da budu natprosječno ustrajni, marljivi, nepokolebljivi. Mnogi od njih u tome neće uspjeti. Nejednakost u kojoj odrastaju nedostatak je stvarne slobode da ostvaruju svoje snove.“
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak