Inkluzija 11

Inkluzija

NAŠA TEMA

U umjetnosti nema autizma

Smiljana Škugor-Hrnčević

Uz Svjetski dan svjesnosti o autizmu razgovarali smo sa stručnjacima koji osmišljavaju kreativne radionice za djecu s poteškoćama, a to su Ivana Ježić, Mejrema Reuter i Antun Kljenak

Mejrema Reuter u prostorijama Udruge za autizam Zagreb/ Snimio Davor Puklavec/PIXSELL

Mejrema Reuter, glazbena pedago­gi­nja s diplomom zagrebačke Aka­demije dramskih umjetnosti

Put srca

O mogućnostima da osobe s poreme­ća­­jem spektra autizma izraze svoje osje­ća­­je razgovarali smo s Mejremom Reuter, glazbenom pedagoginjom koja je završila i Akademiju dramskih umjetnosti u Zagrebu.

Put srca jest ono što autisti jedino razumiju. Njih ne možete varati. Glazba je pravi komunikativni medij za osobe s autizmom. I kao slušači i kao sudionici u glazbenom izričaju, i vokalnom i instrumentalnom, oni sa zadovoljstvom primaju poticaje i rado ih implementiraju kao sustav sigurnog izražavanja. Njihova auditivna percepcija uvelike je razvijenija nego što se misli i svaka integra­cija osje­tilnih podražaja u sklopu auditivnog ima još jači aspekt. Ovakav program te­ra­pijske aktivnosti pozitivno djeluje i na roditelje jer ih opušta u nastoja­nju iz­gra­đivanja komunikativnih mostova sa svojom djecom. Glazba je poput jed­nadž­­be koja ima više rješenja. I sva su toč­na. Jer djeluju. U idealnom svijetu radioni­ce s osobama s autizmom treba­le bi se ra­diti svaki dan. Većina osoba s autizmom ne govori, dakle ne pjevaju, ali svira­nje instrumenta pomaže da osje­te radost su­dje­lovanja u glazbi. Spoznaju jedan vid stvarnosti. Proširenje percep­ci­je, pro­ši­renje vidova komunikacije. Proši­renje koncentracije. To su veliki rezultati terapijskog procesa.

„Mogu reći da u mojem iskustvu kre­­ativnog terapeuta glazba ima daleko naj­­brži učinak. Zato uvijek s njom i za­po­­­či­­njem terapiju“, kaže glazbena tera­peut­­kinja i ističe da je glazba samo dio mozaika koji ugrađujemo u komu­nika­­tiv­­ni pristup.

Put srca je prava metoda kojom se utjelovljuje i radost i osjećaj sigurnosti kod svakoga, pa i kod djece s autizmom. Poremećaj autizma veliki je udarac za bilo koju obitelj i ne možemo očekivati da će radost zalepršati tek tako. Roditelji su zbunjeni, obeshrabreni, uplašeni, a takvi ljudi rijetko pjevaju. Djeca s autizmom su najčešće osjetljiva, vrlo lako percipiraju osjećaje u svojoj okolini i brane se na svoj način. Većina ljudi to ne razumije. S autizmom sam se bavila i bavim se na tri kontinenta. Ne mogu reći da je maj­ka iz afričkog plemena manje uspješna u svojoj metodologiji od nekog velebnog instituta za autizam u zapadnom svijetu. Put srca je ono što autisti jedino razumiju. Njih ne možete varati. U Udruzi za autizam Zagreb, gdje sam nastavila rad nakon povratka u domovinu, gospođa Slavica Dujmo­vić, koja je donedavno bila i predsjednica Udruge, oduševila me svojim pristupom. Kada nekoga nečemu naučite, bilo da je to hodanje, govor, pli­vanje, sviranje glazbenog instrumenta, čitanje, pjevanje, pisanje, kuhanje, sli­ka­nje, vi nikad ne znate gdje će vaš utje­caj prestati. I to je ljepota života. Nakon više od 25 godina rada s djecom i odraslim oso­bama s autizmom i istraživanja toga poremećaja, naredale su se lijepe i vrlo poticajne priče o promjenama koje su obi­lje­žile kako život djece i njihovih rodi­telja tako i moj. Udruga za autizam Zagreb zacijelo je, u posljednjih dvanaest godina koliko surađujemo, jedna od tih priča. Svirajući klavir korisnicima Udruge prije početka njihove radne terapije, nastao je i CD koji se danas sluša kao tera­pija u Srčanoj klinici i raznim drugim klinikama. Hrvatska televizija je u serijalu Susreti s autizmom u petoj epizodi pod nazivom Ljekovite priče opisala neke od tih događaja.

Odrasli, a osobito djeca, vrlo lako izgu­be volju i zato je glazba tu da nas dr­ži na okupu. Omnia sonum est. Entuzija­zam zvu­ka ide u nedogled. Najbolji su oni izazo­vi koji nas razvijaju. Kao terapeutkinja, imala sam sreću da sam se u toj djelatnosti našla s mnoštvom alata koje su mi i roditelji i obrazovanje i poslije vlastita znatiželja i famozna volja dali u ruke i ravno u srce da mogu pomoći onima koji su zapeli u mreži ovog vrlo složenog poremećaja – zaključuje Mejrema Reuter.

Ivana Ježić, pedagoginja koja svakodnevno radi s djecom i mladima s autizmom/ Izvor: privatna arhiva

IVANA JEŽIĆ, likovna pedagoginja i likovna terapeutkinja

Treba ih voditi da se otvore

O tome kako autistične osobe mogu svoj napredak ostvariti umjetnošću, raz­gova­rali smo s pedagoginjom likovne i glazbene kulture, Ivanom Ježić, koja je gotovo svakodnevno već dugi niz godina posvećena radu s djecom i odraslima sa spektrom autizma.

Za napredak osoba s poremećajima iz spektra autizma (PSA) uz maksimal­no za­laganje roditelja neophodni su spe­­cija­li­zirani stručnjaci. Rezultati se ne po­stižu ni lako ni brzo, ali imaju veliku vri­jednost. Karakteristika PSA jest da iz­vjest­an broj osoba ima i potencijalnu nadarenost u nekom području. Kada se to otkrije i kada im se omogući napredak, one katkad mogu pokazati iznimne sposobnosti, čak i u usporedbi s populacijom urednog razvoja.

Može li likovna umjetnost biti alat koji pomaže osobama iz spektra autizma da se otvore, da pronađu ono što je po­tisnuto u njima i ono što je bitno za njih?

Likovna umjetnost pokazuje svoje iznim­­ne i jedinstvene mogućnosti, osobito u radu s osobama iz spektra autizma, kao i s većim emocionalnim, komunikacijskim i kognitivnim teškoćama te s tra­u­matiziranim i stigmatiziranim osoba­ma. To se ostvaruje počevši od igre s li­kov­nim materijalima koja ih opušta i pru­ža radost spontanoga stvaranja. Razli­­čitim zadacima razvija se likovno izražavanje i potiče se kreativnost. Likov­no-tera­pij­skim postupcima vježba se ne­verbalna ko­munikacija i spontano pristu­pa­nje skro­­vitim slojevima, omogućuje se dijagno­s­tika i liječenje likovnim stva­ranjem. Posredstvom umjetnosti osobe se ta­­ko­­đer obrazuju i odgajaju na njima primje­­­rene načine. Likovni je rad gotovo uvijek moguć, bez obzira na teškoće djete­ta, mlade ili odrasle osobe! Međutim, odabir zadataka i razina zahtjevnosti trebaju biti prilagođeni razi­ni njihova funkcio­niranja, interesima i motiva­ci­ji. Najvažniji je terapijski proces u kojem možemo voditi osobe da se otvore – da „pro­govore“, ali i da „čuju“ naše poruke – odgovara profesorica Ježić.

Nadalje dodaje da su nastali i posebni likovni radovi učenika s autizmom i većim teškoćama koji su izlagani na broj­nim izložbama i koji su sudjelovali u različitim natječajima u Hrvatskoj i ino­zemstvu te osvajali priznanja, pohvale i nagrade u konkurenciji učenika i mladih osoba bez teškoća. Može se reći da je umjet­nost siguran put za ostvarivanje razvoja i željenoga napretka te uspjeha, usprkos teškoćama i mimo njih. Umjetnost vodi osobe u posebne, individualno oblikovane i autentične svjetove.

Može li umjetnost pomoći da šira za­jed­nica prihvati osobe s autizmom?

Umjetnost ne poznaje granice i teškoće i zato mogu potvrditi da učenici i osobe s autizmom mogu izgraditi posebne načine likovnog izražavanja i stvoriti li­kovna djela koja uz zadovoljavanje svih likovnih kriterija odlikuje konzistentnost, autentičnost i individualni izričaj. Osobe o kojima ovdje govorimo žive, na ne­ki način, u vječnosti, a ne u sadaš­njem trenutku prema kriterijima suvremenih kretanja. One ništa ne imitiraju i ne kopiraju. Njihove su preokupacije au­tentične i rezultati često zapanjujući. Za njihovu bi promociju uvelike pomoglo da primjerice Grad Zagreb osnuje mjesto za redovite likovne radionice uz iskusne voditelje, s galerijom u kojoj bi bila stalna prodajna izložba likovnih i drugih radova osoba s autizmom i drugim većim teškoćama. Tada bi odgojno-obrazovne, socijalne i druge ustanove bile potaknute da intenziviraju umjetničke aktivnosti i zaposle više umjetnika kao voditelje, a možda bi i profesionalne umjetničke radionice i umjetnički studiji povremeno otvorili svoja vrata za populaciju koja dobivene poticaje može umjetnički preo­bli­kovati i na svoj način stvarati nova au­tentična djela. To bi bila prava inkluzija!

Ovako kako je sada organizirano, umjet­nošću se osobe s teškoćama rijet­ko ba­ve, najčešće u rekreativne i terapij­ske svr­he u ustanovama s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja – i to se nipo­što ne smije za­pustiti, nego treba proširiti i intenzivirati u inkluzivnom edukacijskom sustavu. Umjetnost je područje u kojem osobe s au­tizmom i drugim većim teškoćama mogu napredovati te u kojem ih šira zajednica može prihvatiti.

Primarijus Antun Kljenak, kirurg u Klinici za dječje bolesti Zagreb koji se bavi i djecom s autizmom/ Snimio Goran Stanzl/PIXSELL

Antun Kljenak, kirurg iz Klinike za dječje bolesti

Kreativna multime­dijska radionica

„U umjetnosti nema autizma pa upra­­vo tamo mogu biti vrata koja po­ve­zuju unutarnji i vanjski svijet svih nas. Umjetnost je i otvorena i zatvore­­na, mistična kao i djeca iz spektra au­tizma“, smatra primari­jus Antun Klje­­nak, kirurg iz Klinike za dječje bolesti i predsjednik Hrvatskog li­kov­­nog društ­va Hrvatskog liječ­nič­kog zbo­­ra koji je s pri­jateljem, aka­demskim sli­ka­rom Bra­nimirom Ćilićem, ostvario surad­­­nju s Udrugom za autizam Zagreb. Taj dvojac još je 2016. pokre­­nuo umjet­nički projekt pod na­zi­­vom Autarizam iz­rav­nu kreativnu multime­dijsku radioni­cu kojoj je cilj po­tak­nuti osobe s autizmom da sponta­no izraze svoje osje­ćaje umjetnošću.

„Kao stručnjak pedijatrijske medi­ci­ne svakodnevno se suočavam sa zdrav­stvenim izazovima djece obolje­le od različitih bolesti i ta zbiljnost učvr­sti­la me u uvjerenju da se nikada ne smi­je odustajati u pomoći te da je svako dijete ne samo briga i zabrinutost svojih roditelja i obitelji nego i neizmjeran i vrijedan svijet, mali dio svemira. Djeca iz spektra autizma toliko su raznolika od standardiziranog očekivanja da često i roditelji, ali i mi stručnjaci, ostanemo zatečeni spoznajom da naša naučena komunikacija ne dopire do sre­dišta njihove svjesnosti. Međutim, tu se ne smijemo predati i tu je prilika da takvu situaciju iskoristimo kao ishodište za uspostavu novog načina i oblika komunikacije s njima, a to je moguće kroz umijeće umjetnosti s pomoću koje dolazimo do njih i spoznajemo njihov svijet. Otkriveni svjetovi otkrivaju i svoju ljepotu. Svi smo se mi dogodili u vremenu kozmo­sa kako bismo bili ono što jesmo i to je vrijednost koju moramo čuvati“, zaključuje primarijus Kljenak i poziva sve nas da ne budemo rezervirani, nego da hrabro i otvorenog srca budemo spremni za susrete s tom djecom i odraslima.

Inkluzija 11

11 - 8. travnja 2021. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak