U ŽARIŠTU
U psihologiji, odgojnim i drugim društveno-humanističkim znanostima, sve se više podcrtava važnost odnosne dimenzije kao temelja za razvoj pojedinca. Termin „odnosno ja” osvjetljava važnost interakcije s drugima u kojoj izgrađujemo sebe i svoju stvarnost. Odnosi tako postaju sve važniji i u procesu učenja, odnosno usvajanja znanja, vještina i ponašanja. Poznato je da je u nekim afričkim i azijskim zemljama pojam osobnog identiteta neodvojiv od skupine kojoj pojedinac pripada, za razliku od zapadnih zemalja u kojima se pojedinac dugo – ili ponegdje još uvijek – promatrao izolirano, iako su ljudi oduvijek pripadali skupinama. Brojna istraživanja u psihologiji pokazala su kako se pojedinac ne može promatrati samo zasebno kako bismo objasnili njegovo ponašanje i karakteristike. Naravno, rizik kolektivističkih kultura jest promovirati i upasti u nekritičnost i jednoumlje, gdje se pojedinac gubi u mnoštvu, gubeći tako i svoju jedinstvenost, kao i dio osobnih potencijala, što sigurno ne želimo (ponovno!) iskusiti. No, to nas dovodi do pitanja metode odgoja i podučavanja novih naraštaja, putem kojih možemo u najvećoj mogućoj mjeri pobuditi razvoj zdravih i zadovoljnih pojedinaca koji će, istodobno, moći doprinositi zajednici svojim talentima i osobnošću.
Svjedoci smo brzih, radikalnih promjena u društvu koje, uz brojne dobrobiti, dovode i do nekih negativnih utjecaja na obitelj i odgojno-obrazovni sustav, time i na one najranjivije, djecu i mlade: uloga autoriteta je oslabila, djeca i mladi manje su skloni pukoj poslušnosti, jačanje ljudskih prava dovodi do pitanja kada i gdje postaviti granice i pravila, a gubitak jasnih, čvrstih vrijednosti zbog slobode govora i djelovanja izaziva katkad zbunjenost i podjelu u društvu oko toga što je važno, što trebamo štititi i prenositi kao vrijednosti idućim generacijama. Stoga, pitanje kako danas odgajati postaje kompleksno pitanje, kako za roditelje tako i za sve stručnjake koji dolaze u doticaj s djecom i mladima. U ovom tekstu nikako nećemo uspjeti dati cjelovit odgovor, već ćemo naznačiti određena temeljna promišljanja i polazne smjernice za stručnjake, osobito nastavnike pred kojima je težak zadatak podučavanja i odgajanja čitave generacije djece koja potječu iz različitih obitelji, kultura, navika, obrazaca ponašanja, vrijednosti.
Možemo reći da postoje tri temeljna elementa cjelovitog odgoja: odnos s tradicijom (odgoj je smješten u određeni kontekst), sadržaj (vrijednosti) i ciljevi odgoja te odnos osoba (odgojitelj – odgajanik) u odgojnom odnosu koji ujedno predstavlja temelj odgoja. Kako ističu određeni mislioci u području pedagogije, odgoj se ne može odvojiti od „saveza među generacijama“. Taj savez podrazumijeva prijenos smisla, onoga što se primilo i unaprijedilo iz tradicije prethodnih generacija (Possenti, 2004). To znači da odgojni odnos nije nikada zatvoren u samoga sebe, već je ugrađen u vremenu i pripada kulturnoj baštini, koja podrazumijeva i način odgoja, norme, simbole, oblike ponašanja itd. (De Beni, 2006). Kulturna baština je, sukladno tome, esencijalna za odgoj jer kultura predstavlja sredstvo putem kojeg biološka individualnost postaje socijalna individualnost na kojoj se temelje nacionalni i lokalni identiteti (Zani, 2005.; Delors, 1997).
Veze starijih s mlađima temelj su oblikovanja našeg identiteta/ Snimio Marko Milivojević/PIXNIO
U današnje složeno i globalizirano vrijeme postaje još važniji osjećaj kulturnog identiteta, ali i dijalog između različitih kultura, iako se to može činiti izazovnim zadatkom. Odgoj čini osobe svjesnima vlastitih korijena, nudi im specifične referentne točke koje im pomažu pronaći svoje mjesto u svijetu, ali i cijeniti druge kulture (Delors, 1997). Razumijevanje drugih pomaže nam bolje upoznati sebe jer svatko je definiran odnosima s drugima. Otkriće da pripadamo raznim skupinama (osim obitelji, lokalne zajednice, države) potiče nas tražiti zajedničke vrijednosti koje možemo postaviti kao temelj intelektualne i moralne solidarnosti čovječanstva (Monti, 2005.). S obzirom na navedeno, kako ističe A. V. Zani, odgoj koji se ne može reducirati samo na obrazovanje, informiranje ili školstvo, ima temeljni zadatak dati dušu globalizaciji, humanizirati je, promovirati cjelovitu izgradnju osoba: inteligenciju, emocionalnost, tjelesnost, duhovnost.
Odgoj, osim što predstavlja prostor prijenosa kulturne baštine, vraća se uvijek iznova tradiciji jer mu tradicija pruža „hipoteze o životu, izvore za interpretaciju, modele ponašanja koji su provjereni kroz vrijeme i postali su mjerodavnima kroz iskustvo“ (Zbornik radova La sfida educativa, Odbor za kulturni projekt Talijanske biskupske konferencije, 2009).
„Odgoj za vrijednosti”, prema W. Brezinki, pedagogu-znanstveniku, predstavlja zadatak poticanja pozitivnih sveza s određenim kulturalnim vrijednostima koje su na poseban način važne i nužne u ostvarivanju individualnog i socijalnog blagostanja. Što bismo trebali smatrati najvažnijim vrijednostima unutar školskog sustava koji predstavlja važan odgojni i obrazovni medij u povezivanju pojedinca s društvom? Prema Izvješću UNESCO-ova Međunarodnog povjerenstva za razvoj obrazovanja za 21. stoljeće Učenje: blago u nama (J. Delors), koji datira još iz 1997, ali je vrlo aktualan i danas, škola bi prije svega trebala izazvati želju i zadovoljstvo učenja te sposobnost življenja u društvu u kojem je svatko i učenik i podučavatelj. Dakle, škola predstavlja prostor zajedničkog učenja nastavnika i učenika; naučiti učiti jedan je od osnovnih zadataka škole.
Također, suočavajući se s dubokim promjenama u tradicionalnom načinu življenja, prepoznavajući sve veću međuovisnost ljudi, sve više postaje važno odgajati u smjeru boljeg razumijevanja drugih i svijeta. To podrazumijeva uzajamno razumijevanje koje vodi ka miroljubivim odnosima i pravoj harmoniji. Zbog toga, izvješće Delors, između četiriju stupova odgoja koje sugerira, pridaje posebnu važnost sljedećem: naučiti živjeti zajedno, s poštovanjem do drugih i njihovih tradicija, njihovih vrijednosti. Na tom temelju počivaju zajednički projekti, kao i mogućnost da se sukobi rješavaju na inteligentan i miroljubiv način. Drugi je stup naučiti spoznavati, što je važno u vrijeme brzih promjena uzrokovanih napretkom u znanosti i novim oblicima ekonomske i društvene aktivnosti. Postoji potreba za ravnotežom između općeg obrazovanja i dubinskog rada u specifičnim disciplinama. Treći je stup naučiti raditi, dakle naučiti neki zanat/zanimanje i usvojiti kompetencije koje omogućuju fleksibilnost u radu, prilagodbu na različite situacije, često nepredvidive i naučiti raditi u skupini. Posljednji je stup naučiti biti, autonomno i kritički djelovati, uz osjećaj osobne odgovornosti u ostvarivanju zajedničkih ciljeva. To implicira i mogućnost razvijanja skrivenih talenata svake osobe, primjerice mašte, osjećaja za estetiku, komunikacijske vještine, fizičkih sposobnosti itd.
Brezinka izdvaja tri cilja odgoja koje naziva „konstantama ljudske prirode“: sposobnost funkcioniranja psihičkih alata za orijentaciju i djelovanje (perceptivne, intelektualne i voljne sposobnosti); samodisciplina, odnosno sposobnost i mogućnost samodiscipline (prirodne pretpostavke samodiscipline nalaze se u kombinaciji oslabljenih instinkata, snažne motivacije, psihičke plastičnosti, sposobnosti kontroliranja želja); sposobnost življenja s drugima (socijalne vještine), odnosno mogućnost prosocijalnog ponašanja (Brezinka, 2011).
Projekti poput filozofije za djecu, odgoj za prosocijalnost i učenje kroz služenje zajednici primjeri su koji integriraju spomenute odgojne sadržaje, vrijednosti i ciljeve. Filozofija za djecu potiče razvoj sposobnosti rasuđivanja, oblikovanja koncepata i istraživanja značenja problema još od djetinjstva. Odgoj za prosocijalnost razvija dječje emocionalne, kognitivne i socijalne kompetencije te građansku odgovornost, s obzirom na to da prosocijalnost pripada kompleksnim ponašanjima, a ima za cilj poboljšanje dobrobiti drugoga ili umanjenje tuđe boli, bez iščekivanja nagrade ili vanjske kazne. Učenje kroz služenje zajednici pruža djeci i mladima mogućnost unapređenja vlastitih znanja i kompetencija zahvaljujući iskustvu pomaganja u lokalnoj zajednici kroz različite humanitarne, znanstvene, ekološke i druge projekte, unutar formalnog ili kroz neformalno obrazovanje. Učenici rješavaju probleme zahvaljujući onome što su naučili na nastavi pa time teoretsko znanje postaje primjenjivo i praktično.
No odgajati za vrijednosti ne znači samo prenositi ih, već ih konkretno živjeti u osobi odgajatelja. Prema profesoru pedagogije D. Bruzzoneu, djecu je važno priviknuti na postavljanje pitanja o smislu i vrijednostima, umjesto nuditi im odgovore. On tvrdi kako odgovori imaju smisla jedino kada ih potiče kakvo autentično pitanje, inače odlaze „u prazno”. Viktor Frankl služio se terminom „izoštriti savjest” za metodu odgoja i učenja. Cilj takvog podučavanja i odgoja trebao bi biti razvijanje svijesti (više nego „poznavanje stvari”), shvaćenu kao spoznaju i kao sposobnost izbora vrijednosti uz pomoć kritičkog promišljanja. Uloga odgajatelja stoga je presudna i nije svejedno tko će ju izvršavati. Zanimanje je to koje zaslužuje posebnu pozornost i nagradu društva, kao i kvalitetnu formaciju uz visoka očekivanja prema kandidatima, s obzirom na to da se radi o osobama koje će se brinuti o „dušama“ budućih generacija.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak