KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE
Inkluzija je relativno novi pojam i valja ga razlikovati od društvene integracije, iako im je cilj jednak. Pojam socijalne isključenosti prvi je 1974. upotrijebio francuski državni tajnik za socijalno djelovanje, René Lenoir, kako bi se osvrnuo na situaciju određenih skupina ljudi u kojoj su „mentalno i fizički hendikepirani, samoubojice, ostarjeli, invalidi, zlostavljana djeca, ovisnici o drogama, delikventi, samohrani roditelji, kućanstva s brojnim problemima, marginalne i asocijalne osobe“ – za koje je procijenio da čine desetinu stanovništva. Socijalna integracija želi ostvariti društvo za sve, u kojem će svaki pojedinac, sa svojim pravima i odgovornostima, igrati aktivnu ulogu.
Socijalna inkluzija u svojoj specifičnosti, prema dokumentima Ujedinjenih naroda koji se bave isključivanjem ljudi iz društva, predstavlja proces poboljšanja uvjeta sudjelovanja u društvu za ljude koji su u nepovoljnom položaju zbog dobi, spola, invaliditeta, rase, etničke pripadnosti, podrijetla, religije ili ekonomskog ili kojeg drugog statusa, tako da im se unapređuju životne mogućnosti i pristup društvenim resursima, da im se da glas i da im se poštuju prava. Iako su donekle različite, društvena integracija i inkluzija žele ipak isto: snažniju društvenu koheziju.
Socijalna isključenost nije jednostavan fenomen jer nije ograničena samo na materijalnu depriviranost, iako je i siromaštvo važna dimenzija isključenosti. Sukladno tome, procesi socijalne uključenosti znače više od poboljšanja pristupa ekonomskim resursima. Socijalna isključenost uvijek predstavlja stanje u kojem pojedinci ne mogu potpuno sudjelovati ne samo u ekonomskom, društvenom i političkom životu nego i u kulturnom. To sudjelovanje može biti ometeno kada ljudi nemaju prihoda, ili su čak beskućnici ili migranti, zbog čega nemaju pristup obrazovanju i zdravstvenoj zaštiti, ali i kada se ne čuje njihov glas i kada ne mogu komunicirati s drugima. Ne samo da im se tada ne pruža adekvatno poštovanje i zaštita nego nemaju utjecaj ni nad važnim društvenim odlukama koje se tiču njih, što izaziva osjećaj otuđenosti i inferiornost.
Francuski sociolog Pierre Bourdieu opisao je društvo kao polje u kojem se prelamaju konkurentni socijalni odnosi koji djeluju svaki prema svojoj specifičnoj logici ili pravilima. Polje je mjesto borbe za moć između dominantne i podređene klase, i unutar njega se dodjeljuje ili povlači legitimitet – ključni aspekt koji definira dominantnu klasu. Isto vrijedi i za kulturu: socijalno isključeni nemaju resursa da se uključe u društveno polje kulture.
Socijalna isključenost može snaći svakoga, jer je često riječ o spletu okolnosti, među koje se ubrajaju problemi poput nezaposlenosti, loših društvenih vještina i radnih sposobnosti, niskih primanja. U današnjim prilikama ekonomske krize, pojačane pandemijom, javljaju se dodatni faktori rizika, poput onog da sve više ljudi radi u neformalnom i nesigurnom zaposlenju, zbog čega nisu kreditno sposobni. Iako su isprepleteni, koncepti siromaštva i socijalne isključenosti su različiti. Siromaštvo je posljedica, a socijalna isključenost i uzrok i posljedica. Siromaštvo i isključenost ne moraju ići ruku pod ruku; nisu sve socijalno isključene skupine u jednako lošem ekonomskom položaju. Ljudi su, primjerice, često isključeni zbog invaliditeta, a ne moraju zbog toga nužno živjeti u siromaštvu.
Poticanje socijalne uključenosti može povećati sposobnost ljudi da žive zajedno u skladu, ali i ne mora. Društva koja su inače kohezivna mogu uvijek isključivati neke dijelove stanovništva. Također, socijalna uključenost nije isto što i socijalna integracija, iako ih katkada zamjenjujemo. Naila Kabeer, socijalna ekonomistkinja iz Bangladeša, upozorila je na dva tipa identiteta, oba konstruirana. Jedan se odnosi na „skupine ljudi koje priznaju svoje zajedničko članstvo, dijele uvjerenja i vrijednosti i djeluju kolektivno“, kao što se očituje kod pripadnika iste kaste, nacije ili religije. Drugi se odnosi na kategorije ljudi definirane na temelju nekih zajedničkih karakteristika, a ne zajedničkih vrijednosti i načina života. Ovi drugi ne moraju se nužno poznavati, a i dijele vrlo malo zajedničkog, osim toga da su suočeni s diskriminacijom – to su, primjerice, beskućnici, migranti ili, na početku pandemije, kada je zavladala panika, oboljeli od koronavirusa.
Kultura je stvar identiteta, ali se uvijek očituje u društvu. Sociolog Georg Simmel smatrao je da kultura predstavlja kultiviranje pojedinaca posredstvom vanjskih oblika koji su objektivizirani tijekom povijesti. Kultura bi se iz te sociološke perspektive mogla definirati kao način razmišljanja i djelovanja koji oblikuju način života ljudi. Iako, dakako, kultura može biti i materijalna, ona je ponajprije nematerijalna, a obuhvaća ideje koje pojedinci imaju o svojoj kulturi, uključujući vrijednosti, sustave vjerovanja, pravila, norme, moral, jezik, organizacije i institucije – dok je materijalna kultura fizički dokaz kulture u objektima i arhitekturi. Pokazalo se da je kultura simbolično kodirana i da se tako može prenositi s jedne osobe na drugu – ali iz toga je slijedilo da se kulture, iako ograničeno, mogu mijenjati; kulture su i predodređene za promjene i otporne na njih. Kreativnost je tu ključni pojam. Naime, današnji pojmovi kulture, u kojima je pojam stvaratelja središnji, nastali su tijekom vremena. U antici pojam stvaralaštva nije postojao, ni za Grke ni za Rimljane. Pojam stvaralaštva ušao je u našu kulturu putem religije: latinski izraz creator, koji je značio jednostavno otac, tek je u srednjem vijeku dobio teološke dimenzije, a prije 19. stoljeća nije nikako mogao značiti umjetnik. Kreativnost danas, međutim, predstavlja čak i imperativ i traži se gotovo od svakoga, a znači sposobnost pojedinca da proizvodi određenu novinu u već postojećem stanju, materijalnom ili duhovnom – ideju, umjetnički oblik, teoriju ili proizvod – i još k tome ekonomičnu, primjenjivu i korisnu.
Antropologija nam je pokazala mnoge putove za mijenjanje kultura. Na primjer, u teoriji difuzije, neki se oblik premješta iz jedne kulture u drugu, ali ne mijenja se njegovo značenje. To vidimo napose danas, u globaliziranoj new age kulturi, kada civilizacijski i religijski simboli lebde slobodno na sve strane. Kontakt između različitih kultura također može rezultirati akulturacijom. Akulturacija ima različita značenja, ali u ovom kontekstu odnosi se na zamjenu osobina jedne kulture onima druge, što je također proces koji se očituje u brojnim današnjim migracijama. Srodni su procesi na pojedinačnoj razini asimilacija i transkulturacija, što se događa kada pojedinci usvoje različite kulture od strane pojedinca.
Američka sociologinja Wendy Griswold izložila je sociološki pristup kulturnim promjenama prema kojoj kultura samo djelomično dolazi od pojedinaca, ali postoji i veća, kolektivna i dugotrajna kultura koju nisu mogli stvoriti pojedinačni stvaratelji; kultura, prema njoj, prethodi i nadilazi svakog čovjeka koji doprinosi kulturi. Griswold smatra da se kultura ipak mijenja. Kultura na makrorazini utječe na pojedinca koji, povratno, može utjecati na tu istu kulturu; kultura se s vremenom može mijenjati, ali ipak ostaje pomalo konstantna. Zbog toga se smatra da su i u našoj kulturi iskorjenjive njezine težnje da isključujemo one koji su drukčiji, a brojne zemlje i institucije poduzimaju aktivne inkluzivne korake kako bi se izašlo u susret svim osobama u društvu i kako bi se prihvatila veća jednakost.
Kultura se u inkluziji javlja, dakle, kao dvoznačni pojam: ona predstavlja i zatečeno stanje, koje se može promijeniti, ali i područje borbe u kojem se može zahtijevati pravo na vlastiti glas. UN-ovo izvješće o društvenom uključivanju zahtijeva da se adresiraju pokretači isključenja, uključujući i određene politike i institucije, kao i diskriminatorni stavovi i ponašanja. Onoliko koliko politike i institucije definiraju pravila igre za socijalne interakcije i distribuciju moći i statusa te kontrolu nad resursima, toliko mogu voditi socijalnoj isključenosti ili, alternativno, ublažiti njegove učinke. Neke institucije sustavno poriču određene skupine ljudi kako bi im onemogućile puno sudjelovanje u društvu. Diskriminacijski stavovi i ponašanja dodatno potiču na isključivanje. Ljudi koji žive u udaljenijim područjima možda neće moći poput onih iz gradskih središta potpuno sudjelovati u društvenom, kulturnom ili političkom životu, nego će ostati i zakonski i društveno diskriminirani. Traže se, također, i načini za mjerenje socijalne isključenosti, kao i kriteriji za određivanje tko je isključen, kao i načini za praćenje napretka i procjenu učinka mjera poduzetih za promicanje uključivanja, kako bismo na koncu bili sigurni da nismo nikoga ostavili iza sebe.
Diskriminacija može ometati pristup i kulturi, kao što može omesti i pristup uslugama, pravdi i općenito životnim mogućnostima. Isključivanje obeshrabruje napore isključene socijalne skupine da unaprijedi svoje interese, što sve vodi u začarani krug. No kultura i taj krug može razbiti.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak