REPORTAŽA
Da Istra uspješno provodi brojne projekte (su)financirane iz fondova Europske Unije osobno smo se uvjerili početkom ožujka. Vozeći se najvećim hrvatskim poluotokom lokalnim cestama, osobito središnjom Istrom, na svakom koraku zatječemo ploče s natpisom: sufinancirano iz fondova EU. Obnavljaju se ceste, kulturna dobra, gradi se kanalizacijska mreža i vodovod, sportski objekti, vrtići…
Osvijetljeni rudarski šoht u kompleksu labinskoga kulturnog centra Lamparna u povodu 100. obljetnice tzv. Labinske republike/ Izvor: Gobo Creative Solutions – Mateo Gobo
Istru smo posjetili uoči popuštanja lockdowna. Lijepo vrijeme i želja za druženjem izmamili su Istrane na terase lokala. Jednako u Rovinju, Puli, Labinu, kao i u pitoresknim malim mjestima u unutrašnjosti. Jedno od takvih je i Vižinada, općina smještena na sjeverozapadu Istre, poznata po slavnoj balerini Carlotti Grisi, plesačici upisanoj u povijest baleta kao prvoj Giselle, ali i kao divi za koju je napisan taj baletni klasik. To šarmantno istarsko mjesto iz kojeg puca prekrasan pogled na Motovun poslužilo je kao kulisa za holivudsku ratnu komediju Zlato za odvažne redatelja Bryana G. Hutona iz 1970. s Clintom Eastwoodom. Uz 50. obljetnicu, 2019. priređena je manifestacija s rekonstrukcijom toga holivudskog seta, a stariji stanovnici i danas prenose priče kako je Eastwood u Vižinadi jeo istarski pršut, pio rakiju i zaveo Hrvaticu.
Vižinadu smo, uz Labin i Pulu, posjetili radi izvještavanja o projektima koje su proveli u sklopu poziva Ministarstva kulture Umjetnost i kultura 54+ i Umjetnost i kultura za mlade, na kojima su za programe socijalne inkluzije kroz kulturu i umjetnost iz Europskog socijalnog fonda brojnim udrugama i organizacijama diljem zemlje dodijeljeni europski milijuni.
Dean Zahtila – predsjednik udruge Labin Art Express/ Snimio Goran Galić
U općinskoj Vijećnici dočekao nas je mladi načelnik općine Marko Ferenac, slikar Ante Potočnjak, voditelj radionica na projektu, te sudionice Gordana Bottezar i Neda Šainčić Pilato, predsjednica Zajednice Talijana i Općinskog vijeća Vižinade. „Projekt Umjetnost bez granica, vrijedan oko 329 000 kuna, prijavili smo na javni poziv Umjetnost i kultura 54+ Ministarstva kulture i Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva, i uspješno proveli tijekom 2018. i 2019. u suradnji sa Zajednicom Talijana Vižinada i Općinom Kaštelir-Labinci. Nastojalo se osobe starije od 54 godine uključiti u društvo tako da ih se približi umjetničkim aktivnostima. Projekt se sastojao od likovnih radionica za 25 sudionika, studijskog putovanja u Veneciju, izrade monografije, završne prezentacije projekta i dviju izložbi radova“, kaže načelnik Općine koja broji oko 1200 stanovnika i ističe: „Kada gledate te radove, to je kao da su ih radili pravi, profesionalni umjetnici. Za to su posebno zaslužni voditelji radionica i predavanja, Marino Baldini, magistar umjetnosti i naš prvi istarski zastupnik Europskog parlamenta iz Vižinade, koji je bio načelnik prije mene, zatim Eugen Varzić, poznati umjetnik iz Poreča koji je držao tehnike crtanja, te Ante Potočnjak iz Poreča koji se preselio tu kod nas. On je bio zadužen za radionice slikanja“, naglašava načelnik i posebno ističe studijsko putovanje u Veneciju gdje su se polaznici susreli s platnima najvećih majstora. „Programi su održani u povijesnoj kući Maraston, koju smo obnovili sredstvima EU“, zaključuje načelnik Ferenac, ističući da su zahvaljujući fondovima EU izgradili i novi vrtić, kanalizacijski sustav za naselje Ritošin Brig i dr.
„Vižinada je najuređeniji kraj u Istri. To su toliko vrijedni ljudi, uređuju svoj okoliš. Kada pogledate oko sebe, vidite redove loze, maslina... Iz takvog okružja raste umjetnički interes koji je vrlo pozitivan“, kaže voditelj likovnih radionica Ante Potočnjak, koji je polaznike podučio kako izraditi lijepu i smislenu cjelinu s porukom. „Jedna mala Vižinada ima mnoštvo kulturnih prostora. Zbog toga sam se odlučio preseliti tu u Vižinadu i ‘usred ničega’ otvoriti školu i atelje na nacionalnoj razini“, poručuje ugledni slikar, apostrofirajući zaključno multidisciplinarnost kulture.
Branimir Slijepčević – projekt menadžer Saveza udruga Rojca i glavni urednik Radija Rojc u Puli/ Snimio Goran Galić
Tu multidisciplinarnost osobito svjedoči Dean Zahtila, multimedijski umjetnik iz Labina, s Damirom Stojnićem dugogodišnji predvodnik avangardne umjetničke skupine i predsjednik udruge Labin Art Express koja upravo obilježavanja 30. godišnjicu djelovanja. Sve je počelo 1991. kada su ušli u napuštenu Lamparnu labinskog rudarskog kompleksa na Pijacalu, zatvorenog 1988. i postupno ga od derutna i zapostavljena rudničkoga kompleksa, kojemu je prijetilo rušenje, transformirali u alternativni kulturni centar koji je revitalizirao rudarski identitet grada.
„Nas ne interesira tradicionalna i komercijalna umjetnost, već nove umjetničke prakse koje prakticiramo. Nažalost, takva vrsta suvremene umjetnosti teško je shvatljiva prosječnom kulturnom konzumentu“, objašnjava nam Zahtila u svojem uredu s čijeg prozora gledamo u nedavno obnovljen rudarski šoht, visoki čelični toranj s dva kotača na vrhu koji su dizali i spuštali klijetke dizala za prijevoz rudara i tereta. Inače, za vrijeme našeg susreta sve je bilo u duhu 100. obljetnice tzv. Labinske republike, koja se danas „brendirala” kao „prvi antifašistički ustanak na svijetu“. Zahtila otkriva da je i njegov umjetnički kolektiv tomu dao obol i da bi točniji termin bio „prva radnička samouprava iza Oktobarske revolucije u Rusiji”.
Riječ je o kratkotrajnoj samoupravi rudara, nastaloj za vrijeme rudarske pobune na području Labina od 2. ožujka do 8. travnja 1921. kada su se labinski rudari pobunili protiv talijanskih vlastodržaca te stupili u 37-dnevni štrajk, ugušen u krvi. „Oni su zauzeli ne samo ovaj rudnik i teritorij Labina nego i cijelu Labinštinu. Imali su svoj komitet koji je upravljao sa svima, formirali su i policiju iako gotovo da nisu imali oružja, nastavili proizvodnju i organizirali funkcioniranje grada, opskrbu. De facto su funkcionirali poput republike. Zato je i nastao taj termin. Njima to nije bila ni ideja ni želja, niti su oni mislili na osnivanje nekakve lokalne samouprave. Oni su samo htjeli bolje uvjete rada i života“, objašnjava Zahtila čiji je kolektiv zaslužan za revitalizaciju rudarskoga nasljeđa. Tomu su pridonijeli i obljetnički programi koje su priredili ovoga ožujka – online koncert labinskih bendova, izložbu Rudnici kulture te veliku retrospektivnu izložbu kolektiva.
Pogled na Motovun iz Vižinade, prema riječima našeg sugovornika Ante Potočnjaka “najuređenijega kraja u Istri”. Općina Vižinada sredstvima EU izgradila je vrtić, kanalizaciju te obnovila povijesnu kuću Maraston/ Snimio Goran Galić
Povijest udruge i umjetničkog kolektiva seže u drugu polovicu 1990-ih, kad je L.A.E., daleko prije govora o ulasku Hrvatske u EU, koristio izdašne potpore Europske komisije kojima je obnovljen i 1998. i službeno otvoren KuC Lamparna. Zahvaljujući brojnim projektima sufinanciranima iz EU, Lamparna se iz alternativnog kulturnog centra do danas transformirala u društveni kulturni centar koji bi trebao zadovoljavati potrebe većine građana Labinštine.
Jedan je od programa udruge i labinski Bijenale industrijske umjetnosti, koji je L.A.E pokrenuo 2014, također sa željom da kroz projekt Podzemni grad XXI revitalizira bivše rudnike Labina i okolice, obilježene posljednjih desetljeća odumiranjem industrije i rastućom ovisnošću o turizmu. U sklopu Bijenala 2018. održan je i program za mlade u riziku od socijalne isključenosti, vrijedan gotovo 650 000 kuna. Projekt Iznad zemlje sufinanciran je iz ESF-a na natječaju Umjetnost i kultura za mlade, a partneri na projektu bili su Arheološki muzej Istre, MMSU Rijeka i kustoski kolektiv Što, kako i za koga/WHW, koji sljedećih pet godina upravlja jednom od najvećih austrijskih institucija suvremene umjetnosti – bečkom Kunsthalle. „To im je bio možda zadnji projekt u Hrvatskoj uoči odlaska u Beč”, objašnjava Zahtila i dodaje da je u sklopu projekta desetak umjetnika održalo radionice za marginalizirane skupine mladih iz kojih su proizašli radovi predstavljeni na Bijenalu.
U sklopu kolektiva od 1994. djeluje i glazbeno-umjetnička frakcija Metal Guru (čiji je član i Massimo Savić, porijeklom iz obližnje Raše), koji je na Svjetskoj izložbi u Lisabonu 1998. prvi put objavio ideju osnivanja prvoga podzemnog grada na svijetu, umjetničke utopije koja polako postaje stvarnost. Sljedeći korak k njezinoj realizaciji jest izgradnja dizala, s kojim će se sa šohta moći spustiti 150 metara ispod zemlje, a koji je najavljen za 2022. ili 2023. „Tada ćemo moći realizirati umjetničku komponentu ovoga projekta, tj. ideju futurističkog grada ispod zemlje kao umjetničkog djela u neprestanom trajanju i razvoju, što je prema brojnim stručnjacima njegova najveća originalnost i vrijednost u globalnim okvirima”, zaključuje Zahtila.
Zgrada Društvenog centra Rojc – najveća građevina u Puli/ Snimio Goran Galić
Još jedan dobar primjer kako pametno koristiti europska sredstva za revitalizaciju napuštenih objekata projekti su Saveza udruga Rojca, smještena u istoimenom društvenom centru, najvećoj građevini u Puli iz 1870. „Ovo je bila vojna zgrada do 1990, sve su se vojske tu izmijenile: austrougarska, talijanska i jugoslovenska. Onda su 1991. došli prognanici, a 1998. grad daje prve prostore udrugama i onda počinje naša priča. Prvo se volonterski uređuje jedno krilo, pa drugo, a uskoro u suradnji s gradom počinjemo upravljati s centrom koji danas ima ugovore s više od 100 udruga. Ovdje jedni do drugih djeluju primjerice navijači, udruga hrvatskih branitelja i Društvo Josip Broz Tito”, objašnjava nam Branimir Slijepčević Brada, projektni menadžer Saveza udruga Rojca koji čine 23 organizacije, glavni urednik Radija Rojc i koordinator programa Dnevnog boravka, zajedničkog prostora u kojem se održavaju izložbe, književne večeri i sl.
Kako je došlo do projekta FreeZURA – Slobodna zajednica umjetnika u razvoju“, pitamo, a naš sugovornik odgovara: „Riječ je o projektu vrijednom oko 508 000 kuna, koji smo proveli s Gradskom radionicom, Udrugom za proizvodnju kulture Zvona i Nari te Udrugom Kontakt. Napravili smo program od pet radionica za mlade: muralno slikarstvo, strip i ilustracija, glazbena radionica, radionica suvremenog plesa i radionica nakladništva i kreativnog pisanja, koje su rezultirale publikacijama. Sve su radionice ispunile ono što su trebale, a napravili smo i tjedan završne prezentacije svih radionica. Svi su bili jako sretni, došli su roditelji i bio je to lijep susret“, ističe Slijepčević i dodaje da sada provode novi projekt GRAD(imo) Rojc, također sufinanciran iz fondova EU, u sklopu kojeg je izrađen nacrt novog plana upravljanja društvenim centrom.
U Vižinadi je uspješno proveden EU projekt Umjetnost bez granica – na slici načelnik Općine Marko Ferenac, voditelj radionica slikanja Ante Potočnjak i polaznica Neda Šainčić Pilato/ Snimio Goran Galić
Slijepčević dodaje i da je intencija Saveza da razvija i svoje medije, poput novina Veznik i neprofitnog radija koji je dobio desetogodišnju koncesiju i od ovog mjeseca proširio opseg emitiranja na cijelo područje grada Pule. „Smatramo da se u javnom prostoru ne prati dovoljno rad civilnog društva, a kada se o tim temama i govori, govori se jako površno“, navodi i dodaje da njihovi mediji otvaraju teme koji drugi ne žele te predstavljaju rad DC-a Rojc. A da su rezultati već vidljivi svjedoči i istraživanje Ipsos pulsa iz 2019, također sufinancirano iz fondova EU, koje je pokazalo da Rojc, koji je prije bio na glasu kao okupljalište narkomana, redovito posjećuje više od 90% građana Pule.
Tragom projekta sufinanciranih iz fondova EU na području Istre, posjetili smo i srednjovjekovni gradić Svetvinčenat i njegova donačelnika Deana Perkovića te Društvo osoba s invaliditetom Rovinj, gdje smo razgovarali s agilnom suradnicom na EU-projektima, Jelenom Petranović. No te istarske priče ostavljamo za neki sljedeći susret.
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak