KLJUČ ZA UKLJUČIVANJE
Kada se papa Franjo jednom prilikom susreo s djecom s Downovim sindromom, jedna djevojčica, imenom Serena, požalila mu se da se ne osjeća dobrodošlo u svojoj župi i da ne razumije zašto ne može primati pričest. „Serena“, odgovorio joj je papa, „govorila si o jednoj od najružnijih stvari koja postoji među nama: diskriminaciji!“ Nikom se ne smije reći: „Odlazi, ti nisi kao ja!“ rekao je tada papa, dodavši: „U Katoličkoj crkvi mogu biti svi ili nitko.“
Kada je 2015. godinu papa Franjo proglasio godinom milosrđa, želeći istaknuti važnost koju bolesnici imaju u kršćanskom nauku i zauzimanju Crkve za njih, na svakoj su općoj audijenciji u prvom redu sjedile osobe s invaliditetom, koje je papa odlazio prve pozdraviti. „Način na koji se suočavamo s patnjom kriterij je naše slobode u tome da damo smisao životnom iskustvu. Valja ići dalje od lijekova, jer liječenje je ponajviše u nježnosti, u ljubavi koju treba pružiti. Svaki je bolesnik ljudsko biće te se tako prema njemu treba i odnositi”, rekao je o bolesti općenito, a napose o invalidnosti: „Bolesnici i osobe s invaliditetom imaju neotuđivo dostojanstvo i misiju u životu. Nikad ne postaju jednostavno objekti. Koliko se osoba s invaliditetom otvara životu kada osjete da su voljeni? Isus razumije našu nemoć, jer ju je osobno isprobao.“
Netom prije pandemije, povjerenik Varaždinske biskupije za pastoral osoba s invaliditetom, vlč. Leonardo Šardi, održao je izlaganje na Katehetskoj školi za vjeroučitelje na temu Osobe s invaliditetom u crkvenim dokumentima. Tada je priopćio da se u gotovo svim dokumentima Katoličke crkve, kada je riječ o ljudskoj osobi, govori i o osobama s invaliditetom. On smatra da se u pojmovima poput bolesni, slabi, potrebni, nemoćni, pritisnuti patnjom i nevoljom može prepoznati govor koji se odnosi i na osobe s invaliditetom. Od dokumenata II. vatikanskog sabora, napose je izdvojio konstituciju Gaudium et spes koja u 29. poglavlju ističe: „Dakako, svi ljudi nisu jednaki s obzirom na različitu fizičku sposobnost, ni s obzirom na razliku umnih i ćudorednih moći. No, svaki oblik bilo društvene bilo kulturalne diskriminacije u temeljnim pravima osobe zbog spola, rase, boje kože, društvenog položaja, jezika ili religije mora se prevladati i ukloniti jer se protivi Božjem naumu. Premda među ljudima postoje opravdane različitosti, jednako dostojanstvo osoba zahtijeva da se dođe do čovječnijih i pravičnih uvjeta za život.
Belgijski povjesničar i svećenik Charles Moeler ovako je bio ocijenio važnost saborskog teksta Gaudium et spes i teme o čovjekovu dostojanstvu: „Tema čovjeka stvorena na sliku Božju nova je za jedan saborski tekst i zbog toga je važan događaj. Radi se o kršćanskoj slici čovjeka čije je istraživanje i tumačenje možda najvažniji zadatak ovog stoljeća.“ Hansa Brügger, u časopisu za filozofiju i religijske znanosti Obnovljeni život, napisan na temu dostojanstva osobe s invaliditetom, postavlja sljedeća pitanja: Što je s čovjekovim dostojanstvom u današnjemu svijetu? Kojim mjerilima svijet mjeri dostojanstvo osobe? Koji su kriteriji mjerodavni? Poznata nam je skala po kojoj se čovjek općenito vrednuje – inteligencija, zdravlje, ljepota, radna sposobnost – kaže Brügger i nastavlja: Tko se kreće izvan ovih normi upravo je ne-normalan; ako ga se uopće ozbiljno uzima, onda samo pod nekim uvjetima; njegovo se mišljenje obično ne traži pa zbog toga nema ni težine. Taj je čovjek na rubu društva jer je bolestan, s invaliditetom ili nesposoban za život. On je u očima svijeta u pravome smislu riječi bez dostojanstva. Međutim, u Stvoriteljevim očima stvar izgleda posve drukčije. I čovjek s invaliditetom punovažna je ličnost. Vrijednost osobe, argumentira Brügger, ne ovisi o stupnju inteligencije i duševnog blještavila, o fizičkom integritetu i psihičkom zdravlju, ne ovisi o službenoj karijeri, a ponajmanje o materijalnom posjedu ili društvenom položaju. Vrijednost osobe, prema kršćanskoj antropologiji, ovisi o činjenici da je čovjek – pa i s invaliditetom – stvorenje koje je Bog stvorio i koje ljubi, „dijete Božje i baštinik neba“, kako piše u Poslanici Rimljanima. I čovjek s najtežim invaliditetom stvoren je „na sliku i sličnost Božju“, prema Knjizi Postanka. On ostaje u srodstvu s Bogom ma što prouzrokovalo njegovu invalidnost koja ga sputava u kretanju, izražavanju, priopćavanju sebe i u sudjelovanju u društvenom životu sukladno tzv. normama. U tome leži njegova veličina, njegovo nepovredivo dostojanstvo, kaže Brügger.
U skladu s time je papa Ivan Pavao II. u svojem nagovoru osobama s invaliditetom u Quebecu 1984. rekao sljedeće: „Želio bih jasno reći i istaknuti: čovjek s invaliditetom punovrijedno je ljudsko biće sa svim odgovarajućim urođenim svetim i nepovredivim pravima, neovisno o tome je li njegov nedostatak prirođen ili je nastao zbog kronične bolesti ili nesretnog slučaja, pati li od duševne ili staračke slabosti i koliko je teško njegovo oštećenje. Njemu se mora olakšati sudjelovanje u društvenom životu u svim dimenzijama i na svim razinama koje bi mu mogle biti dostupne: obitelj, škola, posao, socijalna zajednica, politika, religiozni život. To praktično pretpostavlja apsolutno poštovanje ljudskoga života već nakon njegova začeća, a po tome i u svim stadijima njegova života.“
Šardi je u svojem izlaganju bio naglasio i da osobe s invaliditetom imaju jednaka prava primati duhovne stvarnosti poput svakog drugog vjernika te da su i oni aktivni i djelatni graditelji Tijela Kristova. Spominjući pak Smjernice hrvatskih biskupa o pastoralnoj skrbi osoba s invaliditetom, koje je Hrvatska biskupska konferencija objavila 1996, Šardi je istaknuo da biskupi preporučuju važnost prilagođavanja prostora župnih crkava, pastoralnih prostora i značajnih ustanova invalidskim kolicima te pristupačnost svetištu i ambonu i da se razmišlja o redovitoj, a ne tek povremenoj pastoralnoj skrbi osoba s teškoćama u razvoju. Biskupi naglašavaju i da djecu i mlade s teškoćama u razvoju treba što više uvoditi u zajednički život i redovite životne odgovornosti, a ne preporučuju posebne mise, molitve ili vjeronauk za njih. Dokument završava riječima: „Veličina velikih pokazuje se upravo u njihovu odnosu prema potrebama malenih.”
Brügger je ukazao i na mnoge uzroke koji napadaju čovjekovo dostojanstvo, iako po sebi nepovredivo i sveto. S jedne strane, to su zemlje u kojima je ateizam postao državna ideologija i gdje se svjesno radi na tome da ta vjera u napredak prožme čitav društveni život – ondje se gazi osnovno pravo na religioznu slobodu i ispovijedanje vjere, a time i čovjekovo dostojanstvo. Analogno tome, ondje gdje pod isprikom slobode i tolerantnosti cvjetaju određeni oblici liberalizma i subjektivizma, nadmoćno se povećava niveliranje svih vrednota, a time i ravnodušnosti prema Bogu i njegovoj Crkvi, a ugroženost ljudskog dostojanstva poprima zastrašujuće razmjere. Brügger uočava, također, da tamo, gdje se standard i bogatstvo toliko povećavaju tako da se ohlade ljudska srca i zamuti pogled za potrebe bližnjih, nastaju novi mehanizmi moći koji razaraju čovjekovo dostojanstvo.
Rezultat je, prema njemu, da osobe s invaliditetom budu isključene iz društvena života zbog toga što ne odgovaraju uobičajenim normama radne sposobnosti; istodobno nedostaju odgovarajuće socijalne ustanove, kao i mogućnosti školskog i stručnog osposobljavanja osoba s invaliditetom; a sve to zato što se život s invaliditetom promatra kao nevrijedan život, a moderna znanost zloupotrebljava za to da se takav život odstrani već u klici, pobačajem ili manipuliranjem genima. Na čovjeka s invaliditetom gleda se samo kao na jadno, slabo i žaljenja vrijedno stvorenje kojemu su potrebni jedino sućut i skrb – tako, eto, Brügger sažima prevladavajući pogled na osobe s invaliditetom. Srž takvog odnosa jest u tome da se pretpostavlja da postoje neki „zdravi“ i neki „bolesni“. Tipični apeli za humanitarne akcije uvijek glase isto: pomozimo im! Dakle, postojimo „mi zdravi“ koji pomažemo „njima“! Papa Franjo u najnovijoj enciklici Fratelli tutti izričito kaže da ne postojimo mi koji bismo bili drukčiji od nekih onih. „Ne postojimo mi i oni.“ Ta rečenica briše sve granice između ljudi, pa i one između onih s invalidnošću i onih bez invalidnosti.
Brügger uzroke za odbijanje čovjeka nalazi u odbijanju Boga. To odbijanje čovjeka, kaže on, najočitije se pokazuje tamo gdje taj čovjek, posve ili uopće ne odgovara normama koje je postavio čovjek. Tada invalidnost i bolesti „obezvređuju“ čovjeka; takav se čovjek isključuje iz društva ili se u najmanju ruku izgura na rub, izloži diskriminaciji. Šardi, naprotiv, poziva na inkluziju: „Kroz osobe s invaliditetom obilje duhovnih plodova biva obasipano na čovječanstvo, a na nama ih je prepoznati i pomoći osobama s invaliditetom prikazivati svoje životne teškoće na tu nakanu.“ Ili, kako je poručio Ivan Pavao II. 1981. iz Castel Gandolfa: „Vjera nas uči da u svakome čovjeku gledamo Božju sliku koja sjajno prosijava i iza zastora kojom ju je mogla zastrti invalidnost. Čovjek s invaliditetom je čovjek u punoj vrijednosti čija naravna prava ostaju sveta i nepovrediva. S pomoću uzajamne otvorenosti i srdačne velikodušnosti izolacija će ustupiti mjesto zajedništvu, a posljedica će biti uzajamno obogaćivanje i zajednički rast.“
Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti
Nakladnik
Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb
Za nakladnika
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Voditelj projekta
Goran Galić, glavni urednik Vijenca
Koordinatorica projekta
Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca
Urednik Inkluzije
Boris Beck
Projektna administratorica
Tamara Kvas
Prijelom i dizajn tiskanog izdanja
Borovac i Bence d.o.o.
Lektura
Elizabeta Pernar
Adresa uredništva
Redakcija Vijenca - Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb
E-adresa
Tisak
Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb
Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr
Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.
Klikni za povratak