Inkluzija 1

Inkluzija

Ključ za uključivanje

Pun, bogat i čist svijet

Piše Boris Beck, urednik Inkluzije

Inkluzija je samo jedan vid projekta Matice hrvatske namijenjen stvaranju medijskog sadržaja što će do­prinijeti razbijanju stereotipa i predrasuda


Ovo je prvi broj posebna Vijenčeva dodatka Inkluzija koji će izvješćivati o kul­tur­noj sceni i kulturnim potrebama so­­cijalno ranjivih i rubnih skupina u hr­­vatskom društvu. Svaki peti naš sugrađanin je umi­rovljen, svaki sedmi s invaliditetom, svakom drugom nezaposlenom prijeti si­romaštvo, zbog čega su oni, a i mnogi dru­gi, od djece i studenata, do beskućnika i azilanata, isključeni i iz društva i iz kulture. Srećom, na njihovu uključivanju rade mnogi, i postižu lijepe i vrijedne rezultate – o kojima ne možemo doznati ništa, ili tek ponešto sporadično, jer su oni isključeni i iz medija.

Riječ kultura danas nisko kotira. Po­stoje dnevne novine koje nemaju tu rubriku i nacionalne televizije koje joj ne po­svećuju nijednu emisiju, a još je gore s no­vinskim portalima. Nije to zato što bi ta­mo medijski djelatnici bili nekulturni, iako i tu ima katkad žalosnih pri­mjera ne­pismenosti i neupućenosti, nego z­ato što kultura publiku ne privlači koliko neki drugi sadržaji. Ako podaci o posje­će­nosti portala pokažu da je samo mali postotak čitatelja pročitao na inter­netu  knji­ževnu kritiku, izvješće s kaza­lišne pre­­­mije­re ili ozbiljnu društvenu analizu, ali da je zato vojska njih kliknu­la na naslov Nećete vjerovati što je odjenula – onda se urednici, pogotovo u ovim teš­kim vremenima, neće dvoumiti oko toga kakve će sadržaje naručivati za svoj medij. I tako se upalo u zatvoreni krug: nekulturni mediji daju sve nekulturnije priloge, a iz tako preparirane publike regrutiraju se novi čitatelji i novi medijski djelatnici.

Isključivanje iz društva može biti potaknuto zbog niza predrasuda

Medijska slika društva slika je uspješ­nih i istaknutih, mladih i nasmiješenih. Glumci iz sapunica, prominentni poli­ti­čari, influenceri i youtuberi, i svima, čini se, odlično ide. Čak i kroz crnu kroniku paradiraju uspješni: iz dana u dan čitamo kako kriminalci i pronevjeritelji posjeduju ul­tramoderne vile s bazenima, naj­skup­­lje limuzine sa stranim registracija­ma i izvrsne društvene i političke veze. Na drugoj su strani oni o kojima se piše samo kao o isključenima – eko­nom­ski emi­granti i azilanti, umirovljenici u ilegalnim staračkim domovima ili otpušteni bez otpremnine. Čak i kada dođu u fo­kus javnosti, ne prijeđu prag uključivanja u društvo; njihove su medijske priče ispričane tako da nemaju sretan kraj.

To što su isključenima zbog lošeg socioekonomskog statusa uskraćeni brojni plodovi tisućljeća kulturne djelatnos­ti čitava čovječanstva, u takvoj se kon­ste­laciji smatra nečim nebitnim. Me­dij­ska je slika kulture ionako da je to ne­što nepo­trebno, dosadno, pljesnivo i za­mor­no. Uostalom, kakve su tipične vijesti iz kulture? Stotinu godina od ovog, tri stotine godine od onog, polaganje vijenca, postavljanje spomen-ploče, izvješ­će o smr­ti i sprovodu zaslužne ili zaslužnog, dječji zbor izvodi neku pjesmicu – sve je to ono što je Andrea Zlatar jednom prikladno nazvala hladnom kulturom. Međutim, po definiciji, kultura ne može biti mrtva jer je ona čitavo društveno naslijeđe neke zajednice – to su naši obrasci mišljenja, osjećanja i djelovanja kako smo ih dobili i preuzeli, u obitelji, raznim skupinama kojima pripadamo, pa do cijelog druš­tva. Kultura se, osim toga, odražava u sve­mu što smo načinili, u svim očitova­njima naše gradnje, tehnike i umjetnosti. Kultura je naša životna stvarnost, ona je duhovna i materijalna, kao što se vidi i u izvornom značenju latinske rije­či cole­re koja znači nastanjivati, uzgajati, štititi, štovati, značenje koje je danas velikim dijelom sačuvano u riječi agrikultura – kultura je nešto što nas hrani; ona nije umjetna nego je prirodna; nesumnjivo možemo reći da je ljudsko društvo bez kulture nezamislivo.

Isključivanje iz društva može biti po­taknuto zbog niza predrasuda, a u listopadu se već desetljećima nastoji prevla­dati isključenost ljudi zbog specifična urođena stanja – sindroma Down. Listopad kao mjesec namijenjen informira­nju javnosti o sindromu Down i poticanju na uključivanje osoba s tim kromosomskim poremećajem promiče od 80-ih godina američko Nacionalno društvo za sin­drom Down, koje su 1978. utemeljili Betsy Goodwin i Arden Moulton čija se kći tada rodila s tim poremećajem. Druš­tvo su pokrenuli jer je tada medicinska i društvena pomoć takvim obiteljima bila vrlo ograničena, a tako su potakli i druge da porade na uključivanju osoba sa sindromom Down. Otada se situacija znatno poboljšala – primjerice, 1983. prosječni životni vijek osobe s Down sindromom bio je 25 godina, a danas se povisio na 60. Mnoge su predrasude, nažalost, još uvijek prisutne, kako piše Tamara Vos­kresensky-Baračić, pedijatrica iz KDB-a Zagreb, na portalu hrvatske Zajednice Down: pogrešno se smatra da većina djece sa sindromom Down ima starije roditelje, no njih 80% rodile su majke mlađe od 35 godina; zabluda je da je osobe sa sindromom Down potrebno smjestiti u poseb­ne institucije, no danas sve više njih živi kod kuće s obiteljima, obavljaju jednostavne zadatke i sudjeluju u svako­dnevnim aktivnostima zajednice – druže se i sa zdravima, i s osobama koje imaju neke poremećaje, sklapaju prijateljstva, rade i bave se sportom; zapošljavaju se, sudjeluju u sportskim aktivnostima; stereotipno se smatra da djeca sa sindromom Down moraju biti smještena u posebne edukacijske programe, no sve više djece sa sindromom Down potiče se na uključenje u normalne učionice sa svojim vršnjacima; krivo je mišljenje da je odrasle sa sindromom Down nemoguće zaposliti, ali mogu biti službenici ili biti na mnogu i raznu ispomoć – iskus­tvo je pokazalo da tako dobivaju osjećaj da su korisni i da se ponose postignućima, a na radno mjesto uvijek donose svoj entuzijazam, pouzdanost i predanost po­slu; na koncu, nije točno da osobe sa sindromom Down ne mogu održavati bliske međuljudske veze ili stupati u brak: djeca sa sindromom Down osjećajna su i topla, gotovo uvijek unose vedrinu, vrlo su to­lerantna, blage naravi i stječu izra­zitu naklonost ljudi s kojima dolaze u kontakt. Umjetnost, kultura i digitalni mediji mogu biti značajan katalizator uklju­čivanja djece s Down sindromom jer ona jako vole crtati i slikati, svako peto dijete može svirati, a mnogi su pokazali veliku okretnost u služenju s računalima.

Neka društva, poput nordijskih, radi­kalno isključuju ljude s tim sindromom pa se majke potiče na pobačaj otkrije li se na začetom djetetu prekobrojni kromosom na amniocentezi tijekom trudnoće; zbog toga u nekim zemljama na sjeveru Europe uopće nema ljudi sa sindromom Down. Isključenost iz druš­tva stvara ne­razumijevanje i izaziva odbojnost, kao u nemilom slučaju kada je baš početkom listopada iz jednog kafića u Zadru, na Kalelargi, konobar potjerao djevojčicu s Down sindromom, jer mu „narušava ugled lokala”. S druge strane, veoma lijep primjer toga kako se može povećati svjesnost o sindromu Down, i kako u tome mogu pomoći mediji i umjet­nost, našli smo u Sloveniji. Ona, tjedni prilog najuglednijih slovenskih novina Delo, i mjesečna ženska revija Onaplus – oboje s veoma velikom čitanošću – bili su pro­ljetos raspisali anonimni natječaj za krat­ku priču. Sada su objavili rezultate, a po glasovima čita­teljica i čitatelja najbolja priča ima za temu upravo rođenje djeteta sa sindromom Down. Autorica je mlada slovenska umjetnica Klara Kastelec, koja je magistrirala kazališno pjeva­nje na ljubljanskoj Akademiji za kazalište, radio, film i televiziju, i to joj je prva pripovijetka koju je uopće napisala. O svojoj priči Tako bijelo srce, koje nije sram biti tako bijelo, u kojoj evocira svoje odrasta­nje u obitelji s djetetom koje je rođeno sa sindromom Down, Klara Kastelec kaže sljedeće: „Že­lje­la sam izraziti svijet svoje sestrice Karoline, svijet nje­zina bijelog srca, koji je, una­toč nedostacima na našoj ljestvici i mjerilima, mnogo puniji, bogatiji i čišći nego što će ikada biti naš. I podijeliti ga s drugima. S ljudima koji ga poznaju, onima koji misle da ga poznaju i onima koji ga i ne sanjaju.“

Kultura je naša životna stvar­nost, ona je nešto što nas hrani

Inkluzija je samo jedan vid projekta Ma­­ti­ce hrvatske Uključiva kultura – potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca, a tu su i edukacije novi­nara, radionice i webinari te izrada elek­troničkih i tiskanih publikacija kojima će se nasto­jati potaknuti stvaranje medij­skog sa­dr­žaja što će doprinijeti razbija­nju ste­reo­tipa i predrasuda. U svemu tome ured­­ništvo i novinari Inkluzije savjetovat će se sa stručnjacima iz partnerskih organi­zacija, Društva za komunikacij­sku i medijsku kulturu i udruge Pragma, ali i ne samo njih. Takav projekt nije jeftin: za iduće dvije godine dodijeljeno mu je 1.393.707,02 kune, od čega je 85% osigurano iz sredstava Europskoga socijalnog fonda, a 15% daje Ministarstvo kulture i medija, koje je i provelo javni natječaj, zajed­no s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnog društva.

Kao i Vijenac, Inkluzija će izlaziti svaka dva tjedna, a osim tiskane, bit će dostupne internetske i audioverzije za slije­pe i slabovidne osobe. Riječ inkluzija – uklju­čivanje – sadrži riječ ključ: kao da je za sva­ko uključivanje potrebno naći ključ kojim će se otključati ono što je dosad bilo zatvoreno. Kultura je previše često zaklju­čana. Nadamo se da ćemo zajedno otkriti što više ključeva za otključavanje kulture.

Inkluzija 1

1 - 5. studenoga 2020. | Arhiva

Impressum

Inkluzija

Prilog Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Nakladnik

Matica hrvatska
Ulica Matice hrvatske 2
10000 Zagreb

Za nakladnika

Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske

Voditelj projekta

Goran Galić, glavni urednik Vijenca

Koordinatorica projekta

Jelena Gazivoda, izvršna urednica Vijenca

Urednik Inkluzije

Boris Beck

Projektna administratorica

Tamara Kvas

Prijelom i dizajn tiskanog izdanja

Borovac i Bence d.o.o.

Lektura

Elizabeta Pernar

Adresa uredništva

Redakcija Vijenca - Matica hrvatska

Ulica Matice hrvatske 2, 10 000 Zagreb

Tisak

Tiskara Zagreb d.o.o.
Radnička cesta 210, 10000 Zagreb

Za više informacija o EU fondovima
strukturnifondovi.hr

Prilog Inkluzija izdan je u okviru projekta Uključiva kultura - potpora socijalnoj inkluziji kroz kulturu putem Vijenca koji provodi Matica hrvatska s partnerima Udrugom Pragma i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Sadržaj priloga Inkluzija isključiva je odgovornost Matice hrvatske.

Klikni za povratak