Sveučilište je, kao što je dobro poznato, uz Katoličku crkvu jedna od dviju najstarijih europskih institucija. Ono je jedan od kamena temeljaca te europske ili, kako volimo reći, zapadne kulture i svijeta i ono je od XII. stoljeća do danas »proizvođač« i širitelj znanja bez kojega se zapadni svijet ne bi razvio tako kako se razvio, a ni sve ostale civilizacije i društva ne bi prihvatili obrazac europskog sveučilišta kao stožerni obrazac školovanja svojih stručnjaka da on nije tako učinkovit.
Pri obavljanju te svoje prevažne zadaće kroz vjekove sveučilište nije bilo maženo: ni vlasti, ni društvo, ni ono samo zbog svojih unutarnjih raskoraka u razmišljanju i trvenja često nisu bili skloni njegovim osnovnim postulatima, u prvom redu akademskoj slobodi i autonomiji, nužnim pretpostavkama intelektualnog razvitka. Ustrajući na objema, sveučilišta su opstala, ali su se katkad baš zbog opasnosti za svoj integritet i opstojnost teško odlučivala za promjene. Ta otpornost na promjene, ili otpor promjenama, sveučilištu je kroz povijest, a posebno u zadnjih 60–70 godina, priskrbila mnoge kritike. S druge strane, pobliži uvid u rad sveučilišta pokazuje da se ono nosilo s promjenama i kad to na prvi pogled nije tako izgledalo, a da se to posebno dobro vidjelo upravo u njegovoj inovatorskoj ulozi u tehnološkom razvoju društva.
Ova uvodna crtica mogla bi se dojmiti kao početak široke rasprave o sveučilištu, njegovim mijenama, njegovoj navodnoj i katkad stvarnoj tromosti, njegovu poslanju kroz stoljeća. Međutim, njezina je namjera u ovom slučaju uvesti kao temu jedno od važnih poslanja sveučilišta koje nije od jučer, ali izdaleka može izgledati kao isključivo suvremeni način promišljanja njegove uloge: to je istraživanje za tehnološki razvoj, odnosno inoviranje. Naravno, nas u prvom redu zanima taj proces na hrvatskim sveučilištima.
Sveučilište u Zagrebu, nekada jedino hrvatsko sveučilište (koje se je u vrijeme Hrvatskog proljeća jedno vrijeme i službeno zvalo Hrvatsko sveučilište), na sjednicama svoje tadašnje skupštine vodilo je potkraj šezdesetih godina rasprave o istraživanjima u svrhu tehnološkog razvoja s naglaskom na suradnji stručnjaka iz raznih disciplina. Rektor Ivan Supek je u govoru o tristotoj obljetnici Sveučilišta – koji je postavio kao odgovor intelektualne i akademske Hrvatske velikosrpskom rankovićevskom centralizmu – kao postignuća Sveučilišta naglasio i obrazložio povezivanje »osnovnih i aplikativnih smjerova u istraživanju i nastavi«: »da budu omogućene studijske kombinacije između različitih disciplina prema ličnom interesu i raznolikim potrebama bogatog društva: da se sastanu istraživači iste znanosti ili programa. Time, dakako, padaju ograde između fakulteta, a imperativi suradnje nalažu i nove sveučilišne strukture, u koje treba da se uključe i znanstveni instituti i privredni laboratoriji«. Pritom se Supek pozvao na postojeću tradiciju u razmišljanju o razvoju Sveučilišta u Zagrebu, u prvom redu na razmišljanja koja su dovela do inkorporiranja Visoke tehničke škole u Sveučilište 1923. po savjetu Stjepana Radića.
Naglašavajući novosti znanstvene revolucije XX. stoljeća u usporedbi s industrijskom revolucijom prethodnoga stoljeća, rektor u tada dopuštenim okvirima (koje je sam, kao što znamo, u tvrdim političkim okolnostima proširio do granica koje politika naposljetku nije htjela i znala odobriti) govori o modernom, integriranom sveučilištu koje bi i svojom inovativnošću u području novih tehnologija trebalo pomoći razvoju društva.
Od tada je proteklo više od pet desetljeća u kojima su sveučilišta ulagala velike napore u istraživanja za tehnološki razvoj. S oblikovanjem Europskog prostora visokog obrazovanja (EHEA) i Europskog istraživačkog prostora (ERA) na mnogim se europskim sveučilištima pojavila bojazan da u toj novoj nadnacionalnoj i kompetitivnoj sredini ne će uspjeti opstati kao istraživačka središta, pa ni kao središta znanja za tehnološki razvoj i napredak. Jedan od načina održavanja ili hvatanja koraka bio je sav niz udruživanja zahvaljujući brojnim modelima koje i EHEA i ERA zaista pružaju. Ali, nakon gotovo dvadeset godina mi znamo da cijela Europska unija u tehnološkom razvoju zaostaje za zemljama poput SAD-a ili Južne Koreje te da je prioritet Europske komisije, istaknut 2020. godine, upravo tehnološki razvoj.
Danas gotovo sva sveučilišta, i gotovo sva hrvatska sveučilišta, imaju predviđen tehnološki razvoj kao jedan od jakih prioriteta u svojoj strategiji. U ovom tematskom bloku bit će riječi o tom aspektu djelovanja sveučilišta, kao i o sustavu koji bi na nacionalnoj razini trebao omogućiti konkretno povezivanje sveučilišta s mogućim mjestima korištenja i primjene tog znanja proizvedena na sveučilištima. Unaprijed možemo reći da takav sustav nažalost nije dovoljno razrađen na nacionalnoj razini. U državnoj administraciji nema ministarstva koje u svom nazivu nosi termin »tehnologija/tehnološki«, a različita vijeća pokušavaju transverzalno i učinkovito objediniti ingerencije različitih ministarstava ne bi li nadoknadila taj očiti nedostatak državne uprave, nažalost zasad bez većeg uspjeha. Naziv se pojavljuje samo u nazivu Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj. Ono, međutim, ne raspolaže ni novcem ni mogućnošću donošenja odluka o konkretnim rješenjima u području tehnološkog razvoja. Na sveučilištima, međutim, postoji velik broj nukleusa koji su proizveli rješenja za mnoge od problema koji strateški nisu sagledani, ni nacionalno ni regionalno ni sektorski, i koji djeluju u prostoru koji u tom smislu nije zadovoljavajuće definiran. Prilozi koji slijede približit će neke od aspekata okvira u kojem se odvija rad na inovacijama i tehnološkim rješenjima na našim sveučilištima, poteškoće s kojima se suočavaju i nedvojbene uspjehe s kojima se mogu pohvaliti.
2, 2023.
Klikni za povratak