Kada se prije nekoliko mjeseci pojavila knjiga Kneževi željeznoga doba netko reče da naslov knjige nije dobar jer je dvosmislen, očito shvativši izraz »željezni« kao metaforu i aludirajući na »željeznoga kancelara« ili »željeznu/čeličnu lady«. No, u ovome slučaju nije riječ o prenesenom značenju. Riječ je o željeznom dobu kao strukovnom nazivu za ono razdoblje u periodizaciji prapovijesti Europe kada je željezo kao metal ušlo u široku uporabu. Doduše, moglo bi se to doba opisati i kao kruto, tvrdo, okrutno – uostalom činili su to neki antički, grčki i rimski pisci smatrajući kako je prošlost ljudskoga roda počela idilično kao zlatno doba, da bi u njihovo, željezno doba, postala mračna, tvrda i okrutna. Knjiga Kneževi željeznoga doba ipak spomenuto razdoblje, okvirno datirano između kraja 9. i 5. stoljeća prije Krista, oslikava drugačijim, raznolikijim bojama. Ona je iscrpna antropološko-sociološka studija koja propituje različite aspekte života ljudske zajednice na isteku prapovijesnoga i početku povijesnoga razdoblja. A to znači da ćemo naša znanja o njoj još uvijek većim dijelom crpiti iz materijalne ostavštine i materijalnih tragova, dakle koristeći se arheološkim metodama, a manjim dijelom, i uglavnom posredno, iz pisanih i literarnih izvora nekih susjednih joj zajednica koje su zahvaljujući pismu i pismenosti već ušle u povijesni tijek vremena. Za dobar dio Europe, a tu su uključeni i prostori današnje Hrvatske, te su željeznodobne zajednice poistovjećene s pojmom halštatske kulture. Mnogi će reći kako je upravo halštatska kultura prvi pokušaj stvaranja europskoga jedinstva. Nije li se izlazak knjige s takvom tematikom simbolički zgodno poklopio s pristupom Hrvatske Europskoj uniji? Iako u uvodu autor navodi kako se današnje hrvatske zemlje nalaze na razmeđu triju velikih kulturoloških krugova, srednjoeuropskoga, sredozemnoga i istočnoga stepskoga, što često samo po sebi podrazumijeva položaj na periferiji svakoga od tih krugova, ova nam knjiga pokazuje da tomu i nije baš tako. Naime, zajednice koje su tu živjele zapravo su imale ponajbolji uvid u sve što se u tom vremenu događalo u sva tri spomenuta svijeta i to im je omogućilo kontrolu komunikacije među njima, ali i aktivno sudjelovanje u oblikovanju te komunikacije. Novi rezultati istraživanja, i našega prostora i onoga okolnoga, ali i nove, drugačije interpretacije dobivenih rezultata sele prostor naše zemlje s kulturološke periferije u središte važnih zbivanja koja vode prema stvaranju poznate nam slike željeznodobne, odnosno halštatske Europe.
Zašto kneževi? Taj pojam nipošto ne smijemo asocirati s jednakim nazivom ili titulom koja se koristi u društvenoj strukturi srednjega i novoga vijeka. On ovdje slikovito pokazuje raslojenost halštatskoga društva, postojanje nekakvih poglavara i/ili poglavica čija se sjedišta i grobovi ističu u masi običnoga puka i koji zorno pokazuju njihovo mjesto i važnost u društvu. U novije se vrijeme sve češće u stručnim i znanstvenim radovima rabi izraz »elita« kao neutralniji, ali »Kneževi željeznoga doba« ipak bolje i privlačnije zvuči nego »Elite željeznoga doba«. I bolje se slažu s ilustracijom na naslovnici!
Kako bismo upoznali željezno doba, važno je upoznati se i s onim događanjima koja mu prethode, a to je u ovome slučaju kasno brončano doba. Stoga knjiga i počinje poglavljem znakovita naslova »Vrijeme promjena«, u koje nas slikovito uvodi fotografija modela obrednih kola s pticama-vodaricama, načinjenog od bronce, ali i s detaljima od željeza. Slika tako simbolizira s jedne strane stari, brončanodobni svijet s njegovim ritualima, ali i označuje kretanje, seobe i promjene prema novom. Staromu brončanodobnom svijetu autor suprotstavlja osvit željeza, pri čemu će čitatelja upoznati s kronološkim dilemama i prijeporima (ponajprije se to odnosi na pitanje kada završava brončano, a počinje željezno doba), razvojem i važnošću tehnologije proizvodnje željeza i kako se to odražava na kulturu i društvenu strukturu ljudskih zajednica. Slijedi analitički prikaz sveobuhvatne slike halštatskoga kulturnoga kompleksa, odnosno Europe u starijem željeznom dobu ilustriran dvama značajnim vremenskim i prostornim markerima, gradinskim naseljem i velikim grobnim humkom-tumulom u nizini ispod njega. Unutar poglavlja posebno je i grafički izdvojeno 12 najvažnijih i najpoznatijih lokaliteta halštatskoga kulturnoga kompleksa, a među njima ćemo uz takve europske znamenitosti kao što su eponimni Hallstatt u Austriji ili Hochdorf u Njemačkoj ili pak francuski Vix-Mont Lassois bolje upoznati i dva naša: Budinjak na Žumberku i Kaptol u Požeškoj kotlini. Nije to bez razloga ili tek subjektivni odabir autora, nego zato što su ta nalazišta i objektivno našla svoje mjesto u europskoj prapovijesnoj znanosti.
Središnji, dakle, glavni dio knjige posvećen je pojedinim aspektima života halštatskih zajednica koji su ih i oblikovali kao izdvojene i prepoznatljive kulturološke skupine. Taj je dio doista prava antropološko-sociološka studija jednoga razdoblja u povijesnom razvoju ljudskoga roda. Zapravo je riječ o nekoliko zasebnih tematskih poglavlja od kojih svako može funkcionirati kao samostalna cjelina, ali opet su sva ona brojnim, jače ili slabije vidljivim sponama isprepletena u homogeno tkanje priče o jednome vremenu i njegovim sudionicima.
Tako se autor bavi trgovinom i razmjenom, odnosno mrežom i kontaktima između zajednica zapadne i srednje Europe te Sredozemlja i istočnih stepskih područja, što je bio vrlo važan čimbenik u njihovu gospodarskom, društvenom i duhovnom oblikovanju. I nije riječ tek o pukoj razmjeni određenih proizvoda, nego se tu govori i o lančanoj trgovini te o razmjeni prestižnih dobara, a autor pokušava utvrditi je li samo riječ o slobodnoj trgovini ili je već moguće govoriti o tržišnoj razmjeni dobara. Što su »barbarske« halštatske populacije mogle ponuditi razvijenom antičkom svijetu? Ponajprije sirovine, osobito rude različitih plemenitih metala, ali i kožu, krzno, med. Sami su pak, poglavito onaj elitni sloj, nabavljali grčke i etrurske proizvode umjetničkog obrta, ali i vino. Prateće karte zorno pokazuju putove kolanja i razmjene određenih dobara. U društvenoj hijerarhiji posebno mjesto zauzimaju ratnici pa je i njima kao društvenoj eliti posvećeno cijelo poglavlje. Oni su i u arheološkom smislu najvidljiviji, kako u prikazima situlske umjetnosti, tako i u grobnoj opremi i prilozima. Iz istih tih arheoloških izvora, ali i iz indirektnih pisanih izvora antičkih autora, vrlo lijepo možemo upoznati još jedno osebujno obilježje halštatskoga svijeta, a to je običaj gozbovanja. Navedeni nam izvori opisuju i pokazuju sudionike u gozbama, scenografiju prostora u kojima su se gozbe odvijale, pokućstvo, pribor za pripremanje hrane, posude za piće, popratne manifestacije poput glazbe i plesa, sportskih igara i natjecanja, priča i predanja kojima je svrha naglasiti štovanje predaka itd. Sve to pokazuje koliku su važnost imale gozbe kako u društvenom tako i religijsko-kultnom smislu. Nije autor zaboravio ni ulogu i položaj žene u halštatskom društvu pa se u posebnom poglavlju pita je li njezin društveni status bio tek pripisan, dakle odraz njezina muškog partnera, ili postignut, što bi značilo da su i žene mogle biti vladarice u punom smislu te riječ. Za ta je pitanja našao dovoljno materijala u bogatim ženskim grobovima poput onoga kneginje iz Vixa. Halštatska religija također je tema o kojoj nam spoznaje nude arheološki ostatci, ali i drevni literarni izvori koji autora navode da o njoj razmišlja u kontekstu mitova i heroja antičkoga svijeta (grčkoga, etrurskoga) i da propitkuje egejske koncepte, osobito u tzv. istočnom halštatskom krugu. U ocrtavanju religijskoga sustava halštatskoga svijeta autor će se ponovo dotaknuti i ritualnih gozbi i uloge žene i religijskih dimenzija pogrebnih rituala. A izvrsnu ilustraciju za sve te aspekte naći će u osebujnom umjetničkom izričaju nekih halštatskih zajednica, u tzv. situlskoj umjetnosti – umijeću izrade metalnih, uglavnom brončanih posuda i dijelova nošnji koji su ukrašeni iskucavanjem različitih geometrijskih i vegetabilnih motiva te osobito zanimljivim narativnim prizorima. Oni vrlo jasno pokazuju različita događanja u životu halštatskih populacija: lov, gozbe, utrke, pogrebne povorke, bitke...
Pogrebni ritual duboko je ukorijenjen u svim prethodnim temama, ali njegova složenost i višeznačnost zahtijevala je i zasebnu raspravu jer odnos prema pokojnicima i postupanje s njima nisu samo odraz religijskih shvaćanja i potreba nego i težnji za prostornim i vremenskim kontinuitetom. Iako autor ističe kako je kulturna povijest halštatskih zajednica više povijest mrtvih nego živih s obzirom na činjenicu da daleko više podataka o njima dobivamo iz grobova, ipak se u posljednjem poglavlju osvrće i na naselja kao prostor živih. Razmišlja o njihovu oblikovanju u prostoru, odnosu prema prirodnim izvorima, ali i međusobnom odnosu te o njihovu značenju u društvenoj stratifikaciji. Pita se jesu li ona monumentalna, dobro utvrđena naselja bila tek pribježišta u vremenu općih opasnosti, rezidencijalna sjedišta poglavara-kneževa, vojne ili vjerske elite ili upravna središta centraliziranih, hijerarhijski ustrojenih zajednica.
U čemu je vrijednost ove knjige? U znanstvenom pogledu ona je temeljit i podroban sintezni prikaz i analiza najnovijih dostignuća u različitim oblicima proučavanja halštatske kulture u onome dijelu Europe koji obuhvaća i neka područja današnje Hrvatske. U tom smislu pripada korpusu proučavanja povijesti hrvatskih zemalja i čini neizostavnu kariku u poznavanju kronološkoga razvoja povijesnih događanja. Svakako valja naglasiti da se knjiga temelji na izvornim autorovim terenskim istraživanjima, u prvome redu sada već i u europskim relacijama poznatog i priznatog nalazišta u Kaptolu kod Požege, potom na komparativnim studijama s drugim nalazištima i nalazima te na vrsnom poznavanju i kritičkom sagledavanju i vrednovanju relevantne literature. Svojim je interdisciplinarnim antropološko-sociološkim pristupom knjiga pionirsko djelo u okvirima hrvatske arheološke literature, ali unatoč tomu ostaje čvrsto utemeljena na konkretnim arheološkim nalazima i kontekstima, odnosno tradicionalnim pristupima srednjoeuropske arheološke škole. Teme kojima se knjiga bavi općeljudske su i zajedničke raznim kulturama i zajednicama pa, iako su u ovoj knjizi proučavane na primjeru halštatske kulture i njoj pripisanih zajednica, modeli koje autor iznosi mogu su primijeniti i na druge zajednice istoga, ali i drugih razdoblja. Ne manje važna činjenica jest i to da knjiga ima sva obilježja vrsnoga sveučilišnog udžbenika, što je određeno i samim habitusom autora, arheologa-istraživača i sveučilišnog nastavnika. No, osim studentima arheologije korisna će biti i studentima povijesti, povijesti umjetnosti, povijesti religije, antropologije. Pisana pristupačnim i zanimljivim stilom, raskošno ilustrirana crtežima, fotografijama, kartama i preglednim tablicama kroz koje se čitatelj upoznaje s najvažnijim i najreprezentativnijim nalazima halštatske kulture, knjiga može privući pozornost i širega čitateljstva, osobito onoga koje upoznavanjem, spoznavanjem i razumijevanjem prošlosti želi bolje spoznati i sebe sama.
4, 2014
Klikni za povratak