Vijenac 357

Glazba

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Albanska pjesma

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Albanska pjesma

Koncertna direkcija Zagreb ugostila je 23. listopada u ciklusu Forte fortissimo u Lisinskom uglednu albansku sopranisticu Invu Mula, koju publika Zagreba, Splita i Dubrovnika već dobro poznaje po dojmljivim nastupima na opernoj sceni i koncertnom podiju. Rado se spominje podatak da je u filmu Peti element posudila svoj lirski glas liku Dive i da je nakon pobjede na Natjecanju Placido Domingo s velikim tenorom obišla svijet. Ovaj put nastupila je u netipičnom programu popijevki u suradnji s vrsnom ruskom pijanisticom Kirom Parfeevets i francuskim Gudačkim kvartetom Gaudi.

Program je bio sastavljen u skladu s naslovom koncerta San o ljubavi. U prvome dijelu obuhvaćene su četiri pjesme katalonskog skladatelja s početka 20. stoljeća Ferrana Jaumandréua Obradorsa i pet pjesama romantičara Franza Liszta (uključujući tri Petrarcina soneta i popularni Ljubavni san), a u drugome dijelu predstavljene su albanske narodne pjesme u obradama za gudački kvartet te za glas uz kvartet, dijelom uz autorski potpis Paloka Kurtija, Hasana Preze i Dhimitëra Kovaçija.

Uz odlične suradnike umjetnica je osvajala toplinom i ljepotom piana i kristalnih visina, iako bismo je radije čuli u osmišljenijem programu Lieda, jer ponuđen izbor nije posve odgovarao karakteru njezina glasa (osobito u Lisztovim skladbama). Stoga je najuvjerljivija bila njezina interpretacija albanskih pjesama, iako su one posebna priča. Bilo ih je zanimljivo upoznati, kao i čuti u dodatku njezinu interpretaciju pjesme Lehku noć iz Pet međimurskih pjesama za bariton i gudački kvartet Vladimira Ruždjaka, koju se potrudila otpjevati na hrvatskom jeziku.


Praizvedba Njirićeve skladbe

Prelijepu Ruždjakovu popijevku Lehku noć čuli smo i iduće večeri (24. listopada u HGZ-u) na jesenskom koncertu ciklusa Godišnja doba Gudačkog kvarteta Rucner. Povod je bila dvadeseta obljetnica skladateljeve smrti, pa je ciklus u cjelini izveo skladateljev učenik bariton Miroslav Živković. Tih pet nadahnutih minijatura (Tri dni mi je, Snočka sam ti kesno, Zelena dobrava, Kaj se dogodilo i Lehku noć) Živković je otpjevao prekrasnim, uzorno školovanim glasom, izvrsnom dikcijom i sugestivnom interpretacijom, dostojno svojega učitelja.

Središnja točka večeri bila je praizvedba skladbe Contrasti accelerati za gudački kvartet Nikše Njirića, koji osamdesetu obljetnicu rođenja obilježava intenzivnom skladateljskom aktivnošću sa još jednom uspješnom skladbom nastalom na poticaj Kvarteta Rucner. Nisu to samo uobičajeni kontrasti u tempu i dinamici, nego i u ostalim tehničko-izražajnim skladateljskim manirama poput homofonije i polifonije, malih i velikih intervala, motoričnosti, metrici i sl. Nekoliko kratkih ulančanih stavaka nalik suiti tvore živu, dinamičnu i zaokruženu cjelinu, koju je publika toplo pozdravila.

Na kraju koncerta čuli smo nešto pregrubu i mjestimice preglasnu izvedbu Glasovirskoga kvinteta u a-molu, op. 84 Sir Edwarda Elgara u povodu 150. obljetnice skladateljeva rođenja. U izvedbi tog malo poznatog djela sudjelovala je vrsna (iako također preglasna) splitska pijanistica s britanskom putovnicom Zrinka Mikelić Bottrillo.

Uspješnija je međutim bila izvedba Gudačkog kvarteta u C-duru, op. 33, br. 3, Ptičjeg, Josepha Haydna s početka večeri na čelu s odličnom prvom violinisticom Sidonijom Lebar, ali i s novom članicom – violinisticom Anom Paulom Knapić Franković, koja je prvi put za pultom druge violine Gudačkog kvarteta Rucner donijela novu kvalitetu ansamblu.


Podij za mlade virtuoze

Zaklada Musik & Jugend (Glazba i mladi) sa sjedištem u Liechtensteinu organizator je niza koncerata darovite djece u šest zemalja, koja tijekom čitave godine nastupaju u raznim gradovima Hrvatske, Slovenije, BiH, Austrije, Švicarske i Kneževine Liechenstein, solistički ili uz pratnju Dubrovačkoga simfonijskog orkestra i Zagrebačkih solista. Program koji je u suradnji umjetničkog direktora Dražena Domjanića i Zagrebačkih solista predstavljen 31. listopada u HGZ-u izveden je prije toga u Bjelovaru, Lendavi, Osijeku, Zagrebu (matineja za HGM), Rijeci i Varaždinu.

Nastupiti javno uz ugledne Zagrebačke soliste velika je čast za mlade umjetnike i prilika da se steknu nova iskustva. No, uza svu dobrohotnost i plemenitost potpore mladima, ipak bi bilo bolje izbjegavati javno sučeljavanje djece (ma koliko ona bila darovita i simpatična) s najtežom literaturom, kojoj ona nisu dorasla. A to je upravo bio slučaj s violinisticama Sarom Domjanić (10 g.) i Lalitom Svete (11 g.) u stavcima iz Bachova Koncerta u d-molu za dvije violine, gudače i continuo, BWV 1043, ili pak s pijanistom Andreasom Domjanićem (12 g.) u Mozartovu Rondu iz Koncerta u d-molu, KV 466.

Nešto su sigurniji bili petnaestogodišnji pijanisti Anja Xiaoxing Cui i Jure Goručan sa po jednim stavkom Chopinova Koncerta br. 1 u e-molu, op. 11 u izvornoj inačici za glasovir i gudače. Najbolji dojam pružila je najstarija i najzrelija sudionica koncerta, osamnaestogodišnja violončelistica Zita Varga u izvedbi 1. stavka Koncerta br. 3 u G-duru, g. 476 Luigija Boccherinija. Tehnički dobro potkovana, muzikalna i temperamentna, mlada je umjetnica na dobru putu da još više usavrši ljepotu tona i da ostvari zavidnu solističku karijeru.

Zagrebački solisti na tom su prvom koncertu u sezoni izveli i dvije samostalne točke Divertimento u D-duru, KV 136 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Pintarichianu Borisa Papandopula. Djelomično u novom sastavu, ali i dalje s umjetničkim voditeljem Borivojem Martinićem-Jerčićem na čelu, Zagrebački solisti istražuju mogućnosti boljeg uzajamnog sklada, a rezultati će se pokazati na idućim koncertima u sezoni.

Vijenac 357

357 - 8. studenoga 2007. | Arhiva

Klikni za povratak