Vijenac 340

Glazba

CD soundtrack: Duh u močvari, sklad. Dalibor Grubačević, Croatia Records

Rijedak fenomen

Kolekcionarima bi disk trebao biti iznimno vrijedan, jer je jedan od rijetkih u Hrvatskoj, ali i jer zadovoljava sve standarde koje postavljaju strane filmske partiture

CD soundtrack: Duh u močvari, sklad. Dalibor Grubačević, Croatia Records

Rijedak fenomen

Kolekcionarima bi disk trebao biti iznimno vrijedan, jer je jedan od rijetkih u Hrvatskoj, ali i jer zadovoljava sve standarde koje postavljaju strane filmske partiture

Partitura filma Duh u močvari rijedak je fenomen u hrvatskoj filmskoj glazbi. Najprije, skladatelj Dalibor Grubačević za film redatelja Branka Ištvančića napisao je orkestralnu partituru (već je i to fenomen po sebi, jer rijetki su skladatelji – trenutno se mogu sjetiti jedino Igora Kuljerića – koji su smogli snage da okupe orkestralne glazbenike i da napišu vrsnu orkestralnu partituru). Zatim, Grubačević je majstor orkestracije. On nadzire svaki orkestralni segment – od gudača do puhača i udaraljki, pa i ono malo dodane sintetske glazbe – te se koristi ponajprije orkestralnom bojom da uvede u fantastiku dječje priče o duhu koja izvire iz seoskih tračeva, bajki i legendi. Zahvaljujući Grubačeviću, nije se teško uživjeti u film, čak i ako se glazba sluša odvojeno, na soundtracku. Osim toga, Grubačević potpuno razumije i funkcionalnost i komercijalnost filmske glazbe. On sklada nekoliko tema koje uglavnom izviru iz slavonskoga melosa, ali ne gradi partituru isključivo uz pomoć lajtmotiva. Prateći kako se sklada filmska glazba vani, Grubačević je naučio da su lajtmotivi popularno, ali zastarjelo sredstvo izražavanja. Zato njegove teme funkcioniraju na općenitoj razini (naslovna tema filma tema je duha koji zapravo uopće ne postoji) i samo povremeno dotiču poneki lik (na primjer, Kovačevićeva tema govori o tragediji i budućem razvoju događaja). Komercijalnost filmske glazbe odražava se u standardima. Jedan je od njih pjesma na odjavnoj špici Ostvari san, koju, u obliku komentara sadržaja, ali i budućeg hita, izvodi Saša Lozar. A komercijalnost odražava i sama fizička prisutnost kompaktnoga diska u izdanju Croatia Records. Naime, kada sam na početku napisala riječ fenomen, ona se ponajprije odnosila na CD–soundtrack, koji je u hrvatskoj filmskoj glazbi iznimna rijetkost. Dalibor Grubačević zna koliko je važno sačuvati glazbu izvan filma – i ne boji se toga, jer svjestan je kakvoće glazbe. Kolekcionarima bi disk trebao biti iznimno vrijedan, jer je jedan od rijetkih u Hrvatskoj, ali i jer zadovoljava sve standarde koje postavljaju strane filmske partiture.


Irena Paulus

Vijenac 340

340 - 15. ožujka 2007.

Klikni za povratak