Vijenac 247

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Koolhaasu Premium Imperiale

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Koolhaasu Premium Imperiale

Nizozemski arhitekt Rem Koolhaas ovogodišnji je dobitnik Premium Imperiale za arhitekturu, koju svake godine dodjeljuje Japansko umjetničko udruženje petorici laureata kao nagradu za životno djelo u različitim umjetničkim disciplinama. U obrazloženju stoji kako je Koolhaas, nagrađen 2000. i Pritzkerovom nagradom, »avangarda arhitektonske prakse što slama važeća pravila funkcije i konstrukcije te virtualno stvara novu arhitekturu. Njegove inovativne građevine preispituju i revidiraju konvencionalnu ekspresiju, a krase ih iznenađujuća, ali pragmatična rješenja«.

To je evidentno kako u realiziranim ostvarenjima, u rasponu od obiteljskih kuća do urbanističkog planiranja, tako i u njegovoj edukaciji te teoretskim radovima, poput knjige o kineskom urbanizmu Veliki skok naprijed što ju je publicirao sa svojim studentima na Harvardu, gdje predaje posljednjih godina. Koolhaas, rođen 1944. u Rotterdamu, proveo je dio djetinjstva u Indoneziji, a u mladosti je bio novinar. Studirao je na znamenitoj arhitektonskoj školi AA u Londonu, a 1975. u Rotterdamu je osnovao Office for Metropolitan Architecture (OMA). U najvažnije realizirane građevine Koolhaasa i OMA-e ubrajaju se Nizozemsko kazalište plesa (1987) u Haagu, stambeni kompleks Nexus u japanskoj Fukuoki (1991), Kunsthal u Rotterdamu (1992), Educatorium Sveučilišta u Utrechtu (1996), obiteljska kuća u Bordeauxu, proglašena od magazina »Time« »najboljim dizajnom 1998«, a trenutno rade na svom najvećem projektu sjedišta Centralne kineske televizije (CCTV) u Pekingu, neboderu ukupne površine od 553 000 četvornih metara što će se podići do 2008. kao prvi od tristo tornjeva novoga pekinškog poslovnog središta.

Guggenheim na Tajvanu

Fundacija Guggenheim, jedna od najvažnijih kulturnih ustanova u svijetu, nedavno je obznanila planove za izgradnju novoga muzeja u Taichungu, trećem po veličini gradu na Tajvanu, za koji je projekte izradila arhitektica Zaha Hadid. Njezino oblikovanje karakterizira prepoznatljivi preplet volumena, čija »pokrenutost« ovaj put nije samo vizualna nego i doslovna. Naime, zapadno krilo građevine bit će mobilno i moći će se klizanjem po šinama postaviti u tri različita položaja, dok će se istočna galerija podizati/spuštati između prve i druge etaže. Muzej, procijenjen na 170 milijuna dolara, trebao bi postati dio većega kulturnog kompleksa, koji će uključivati novu operu prema zamisli Jeana Nouvela, autora projekta za Guggenheim u Rio de Janeiro te novu gradsku vijećnicu Franka Gehryja, autora znamenitoga Muzeja u Bilbau i prijedloga za novi njujorški Guggenheim. To je peti pokušaj širenja poznate fundacije na azijski kontinent — četiri prethodna na japanskom tlu propala su, a dođe li sada do realizacije očekuje se kako bi spektakularna arhitektura Zahe Hadid mogla polučiti još jedan Bilbao-efekt.

Eisenmanov projekt stadiona

Ideja o kombiniranju arhitektonskih zvijezda i spektakularnih rješenja u cilju privlačenja posjetitelja danas je sveprisutna u projektiranju arhitekture, od muzeja do Pradinih butika. No u planiranju stadiona i ostalih zdanja namijenjenih vrhunskom sportu takav je pristup relativno nov. Najsvježiji primjer koji potvrđuje nove tendencije projekt je poznatoga njujorškog arhitekta Petera Eisenmana za stadion NFL kluba Arizona Cardinals u američkom Phoenixu. Eisenman, sedamdesetogodišnji vatreni navijač njujorških Giantsa s plaćenom godišnjom ulaznicom u kontinuitetu od 1957, izradio je u suradnji sa specijalistima iz uglednog ureda HOK projekt za multivalentno zdanje namijenjeno osim utakmicama američkog nogometa još i održavanju koncerata te konvencija. Smjeli dizajn građevine, segmentirane poput ispresječene kore naranđe, karakteriziraju velikoformatni blistavi čelični paneli i sklopiva krovna membrana u kombinaciji čelične konstrukcije i napeta platna. Čak je i sam teren mobilan — prije utakmice borilište ukliže na pokretnim trakama s pozicije izvan arene u stadion. Prema riječima autora zdanje je osmišljeno kao »stadion s potpisom« i »nešto što nije namijenjeno samo igri loptom, nego i privlačenju ostalih posjetitelja«, a dovršenje se planira za 2006.

Stogodišnjica Wiener Werkstätte

Brojnim izložbama u Beču obilježit će se sto godina od osnutka Wiener Werkstätte, kooperacije arts-and-crafts što ju 1903. osnovaše, vođeni težnjom za Gesamtkunstwerkom, arhitekt Josef Hoffmann i umjetnik Kolo Moser. U Muzeju primijenjenih umjetnosti izložba pod naslovom Žudnja za ljepotom prezentirat će od 10. prosinca 2003. do 7. ožujka 2004. obilje eksponata — mode, posuđa, tkanina i razglednica, iznimnih po jedinstvenu oblikovanju. Wien — produkti, selekcija vodećih bečkih obrta ujedinjenih pod zajedničkim brandom, također nudi izložbu u znaku jubileja u Loosovoj kući (24. rujna 2003 — 3. siječnja 2004), a istodobno s prezentacijama u ekskluzivnim dućanima u središtu grada poput Lobmeyra i Backhausena. Također se od 11. rujna do 23. studenog održava izložba u Povijesnom muzeju grada Beča, zatim posebni postavi u raznim galerijama te prigodne aukcije.

Vinko Penezić

Vijenac 247

247 - 4. rujna 2003. | Arhiva

Klikni za povratak