Vijenac 516 - 517

Kazalište

Kazališni globus – svijet

Jasen Boko

Bluzerska Elektra

Berlin – Sofoklova Elektra u režiji Stephana Puchera i produkciji berlinskoga Deutches Theatera suvremena je interpretacija klasične grčke tragedije. Priča o Elektrinoj čežnji za osvetom zbog smrti oca i pojavi njezina brata koji tu osvetu konačno i realizira pretočena je u snažnu i emotivnu predstavu. Pucher korske partije zadržava kakve su bile u antičko vrijeme, ali u suvremenoj glazbenoj obradi, na glazbu Christophera Uhea, koja se temelji na bluesu, pa cijela priča dobiva i snažnu glazbenu pratnju. Iako drama govori o Orestovoj osveti za ubojstvo majke, Elektrina želja da se ta osveta konačno dogodi jača je od sama čina ubojstva. Zato u uvodnoj sceni Orestova pojavljivanja videoprojekcijom i Elektra, u interpretaciji Katharine Marie Schubert, dobiva svoje mjesto na pozornici. Pilada u tekstu nema, on je prilagođen suvremenoj izvedbi, pa tragedijom dominiraju Orest (Felix Goeser) i sama Elektra. Premda kritika nalazi primjedbe – prije svega u scenografskom rješenju koje Elektru ostavlja samu na pozornici, dok je većina scena smještena na stubama koje se penju prema palači – te ne mogu umanjiti značenje tog „snažnoga, dinamičnog i suvremenog“ čitanja klasika.

O vibratoru i histeriji

London – U susjednoj sobi (ili drama o vibratoru), komedija Sare Ruhl, premijerno je izvedena u londonskom kazalištu St James na veselje kritike i publike. Priča te dojmljive komedije smještena je u New York osamdesetih godina 19. stoljeća, u doba izuma vibratora, koji liječnici koriste kako bi „liječili“ žene s dijagnosticiranom histerijom. No ispod tog sloja priče krije se emotivno i psihičko iskorištavanje i tlačenje žene u društvu kojim vladaju muškarci.

U režiji Laurence Boswell urnebesna komedija o liječniku oduševljenu mogućnostima električnih igračaka i njihovoj primjeni na žene puna je tamnih tonova. Na kraju, to je ipak priča o ženskoj frustraciji i osamljenosti u doba brzih tehnoloških promjena i samim tim priča o poziciji žene danas. Premda Ruhl komediju zaključuje pozitivnim tonovima i premda smijeh odjekuje sve vrijeme izvedbe, gorak ukus ne može se skriti. Odlično režirana i igrana komedija koja se bavi spolovima, klasama i tehničkim dostignućima rezultira kritikom otuđenja koje često prati tehnički napredak.

Laž zatvorenoga svijeta

New York – Praizvedba nove drame A. R. Gurneyja Obiteljski namještaj (Family Furniture) u njujorškom kazalištu Flea izazvala je vrlo pozitivne reakcije. Obiteljska drama smještena u pedesete godine dvadesetoga stoljeća u američkoj provinciji uz jezero Erie odlično je napisana i majstorski režirana (Thomas Kail). Konzervativnost i licemjerje društva uklopljeno je u dramu koja se referira na odrastanje pisca u takvu mjestu. Zatvoreni svjetovi gdje se prijevara tolerira – pod uvjetom da je diskretna – ali nikad javno ne priznaje tema su drame. Gurney očito situaciju poznaje jako dobro pa komad pokazuje poštovanje prema takvim karakterima. Njegov poznati humor i simpatija za osobe o kojima piše dramu čine odličnom građom za scenu. Ali Obiteljski namještaj istražuje i napetosti do kojih neizbježno dolazi i koje će, kako u dobroj drami već biva, eksplodirati i nepovratno promijeniti same temelje tradicionalnoga svijeta zatvorena u samozadovoljstvu koje počiva na laži.

Susret Nine Mitrović u Sloveniji

Nova Gorica – Susret, drama Nine Mitrović, doživjela je slovensku praizvedbu u Slovenskom narodnom gladališču Nova Gorica. U prijevodu Alje Predan i režiji Primoža Beblera intimna obiteljska drama o susretu sina i bolesnog oca nakon dugo vremena izvedena je na novogoričkoj maloj sceni. U istom kazalištu prije šest godina s uspjehom je prikazana i drama Nine Mitrović Ovaj krevet je prekratak. Inače, Susret je nagrađen nagradom Marin Držić, a premijerno je izvedena u Londonu.

Vijenac 516 - 517

516 - 517 - 12. prosinca 2013. | Arhiva

Klikni za povratak