Politika kao ultima ratio regis
Jedan od glavnih razloga pokretanja aktivnosti Odjela za politologiju temelji se na konstataciji da u hrvatskoj znanstvenoj zajednici još ne postoji prostor za „angažiranu politologiju“ kao generator rasprava, dijaloga, polemika i istraživanja, i kao čimbenik stvaranja opće kritične političke kulture. Naime, naša vizija „politologije“ dijametralno se razlikuje od dosadašnje „neutralne“ i fakultetski sterilne tvz. znanstvene politološke discipline koja se desetljećima getoizira u službi korporativnih režimskih ideoloških ili osobnih karijerističkih interesa. Odjel za politologiju nastojat će nadomjestiti taj nedostatak državotvorne hrvatske politologije utemeljene ne samo na politološkoj hrvatskoj baštini nego i na europskoj historističkoj kontinentalnoj političkoj, pravnoj, filozofskoj i sociološkoj tradiciji. Također, iznad binarnih dogmatskih i ideoloških podjela, nastojat ćemo rehabilitirati i promicati heterodoksne i alternativne idejne težnje u politologiji, političkoj ekonomiji, filozofiji, što ne trpi ideologizirane i konstruktivističke obrasce političkog jednoumlja i političko-društvenu uniformizaciju. Naime politologiju ne sagledavamo isključivo kroz znanstveno-diskurzivnu prizmu niti je smatramo odvojenom od drugih znanstvenih područja kao neutralnu disciplinu, već kao nositeljicu alternativne političke kontrakulture koja će znati generirati nove simbolične, misaone i metapolitičke matrice. Ukorijenjenost političkog fenomena u povijest, društvenu realnost, singularnost političke tradicije naroda, jedan je od našh ključnih zadataka, što podrazumijeva i naše distanciranje od rigidinih ideoloških programa i desno-lijevih umjetnih dioba. Kao što smatramo da je filozofija oblik neprestane borbe ideja, tako držimo, na tragu francuskog politologa Juliena Freunda, da političko nosi u sebi nešto fundamentalno, esencijalno i ontološko. Politika određuje niz vitalnih pojedinačnih i kolektivnih orijentacija u društvu u kojem nastaju i sukobi različitih interesa i snaga. Temeljni je cilj djelovanja Odjela za politologiju izgradnja i promicanje odgovorne i državotvorne političke kulture u Hrvatskoj, koja će na temelju prenošenja i razmjene drugih europskih nacionalnih političkih iskustava nastojati de-provincijalizirati politološki znanstveni prostor, uključivši ga u postojeće globalne i europske idejne i znanstvenoistraživačke tokove. Misliti politiku upravo znači i prihvaćati sukobljavanje kao integralni dio povijesti čovječanstva. Stoga su osnovne kategorije političkoga teleološke i prakseološke, a temelje se na raznim dihotomijama poput privatno/javno, prijatelj/neprijatelj, zapovijedanje (autoritet)/pristanak. Svaka od tih dihotomija suočena je s neizbježnim dijalektičnim procesom u kojem se prožimaju razni filozofski pravni i politološki koncepti poput suverenosti, sile, revolta, zajednice, slobode, nasilja, globalnog, lokalnog. Naš je politološki pristup eminentno pluridisciplinaran i pragmatičan jer ne posvećuje političkom fenomenu apsolutni ekskluzivitet, vrednujući druge ekonomske, religiozne, umjetničke i tehnološke dimenzije i esencije koje impregniraju politički fenomen. Držimo da geneza regresije suvremenog oblika politike proizlazi iz postupnog, od renesanse sve do današnjega doba, odvajanja politike (kao idealne politeje i uzvišene djelatnosti u službi za opće dobro) od duhovnih znanosti, te njezino reduciranje na društevni inženjering u službi neoliberalne političke i financijske oligarhije.
Julien Freund u djelu L’essence du politique dokazuje kako esencija politike ima ontološki karakter te definira orijentacije i vitalne aktivnosti humane egzistencije. U tom kontekstu politika djeluje na trima razinama: teleološkoj – koju određuje specifičan cilj politike, tehnološkoj – koja se odnosi na ostvarivanje konkretnih ciljeva te eshatološka – koja se odnosi na ostvarenje konačnosti. Iz Schmittove perspektive, političko kao takvo bitna je kategorija koja obuhvaća čitavu ljudsku egzistenciju. To znači da političko ostaje sveprisutno i sveobuhvatno u svim društvenim sferama, gospodarstvu, umjetnosti, moralnom poretku, tako da je nemoguć a priori neutralan stav prema političkom fenomenu.
Mišljenja smo kako je današnji sekularizirani i utilitaristički oblik politike sveden na svojevrsno umijeće zavođenja i manipuliranja javnim mnijenjem. Odvajanje politike od etičkih dimenzija i duhovnih znanosti dovršava proces sekularizacije u kojem prevladava ekonomicistička koncepcija politike. Stoga se zalažemo za uspostavu primata politike nad ekonomijom koja neizbježno privatizira politički život i državnu strukturu te za vraćanje političkog u autonomno javnu sferu. U vrhovnom konceptualnom i etičkom smislu politika bi trebala biti vrhovno zvanje ljudi posebna kova koji znaju u danom trenutku pomiriti dva suprotna, ali komplementarna etička načela: načelo uvjerenja i načelo odgovornosti. Umjesto ta dva navedena načela u modernom obliku politike vlada pragmatičnost i taktiziranje.