Vijenac 591

Glazba

Održan 11. zagrebački međunarodni festival komorne glazbe

Novo desetljeće, nova prostranstva

Marija Saraga

Nakon što je s velikim uspjehom zaključio prvo desetljeće postojanja, Zagrebački međunarodni festival komorne glazbe, poznatiji po skraćenici Zagreb kom, u 11. je izdanju, održanom od 7. do 15. listopada, publici predstavio neke odmake od već ustaljena i očekivana izgleda svog rasporeda. Jedno od prepoznatljivih obilježja festivala svakako je bila i omiljena zagrebačka dvorana za koncerte klasične glazbe – Hrvatski glazbeni zavod. No, 11. Zagreb Kom otisnuo se iz te dvorane u nove prostore. A to su bili prostori Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti – Preporodna dvorana, Gliptoteka i Palača HAZU-a. S promjenom prostora izgubilo se možda tek na broju posjetitelja što ih je pojedini koncert mogao primiti, čineći ovo izdanje festivala još ekskluzivnijim, dostupnim užem krugu istinskih ljubitelja glazbe, stalnih pratitelja festivala, ali dobivena je promjena energije i ugođaja, kao i neposrednija komunikacija umjetnika s publikom, što je uvijek prednost i plus u iskustvu posjetitelja koncerta.

Ono što je ostalo staro jest jedinstven spoj vrhunskih inozemnih i hrvatskih glazbenika, koji se u okviru Zagreb KOM-a upoznaju ili ponovno susreću, prelazeći iz jedne kombinacije komorne glazbe u drugu, ostvarujući nadahnute glazbene izvedbe koje uvijek iznova oduševljavaju publiku, kako umjetničkim dojmom, tako i snažnom i pozitivnom energijom koja struji među glazbenicima. Umjetničke osobnosti odabrane za 11. izdanje festivala bili su, uz umjetničku voditeljicu festivala, violinisticu Susannu Yoko Henkel, violinisti Stefan Milenković, Anđelko Krpan i Marin Maras, violisti Tomoko Akasaka (Japan), Roland Glassl (Njemačka) i Marko Genero, violončelisti Monika Leskovar, Pavle Zajcev i Jing Zhao (Kina), pijanisti Milana Chernyavska (Njemačka / Ukrajina), Ohad Ben-Ari (Izrael) i Danijel Detoni, klarinetist Chen Halevi (Izrael), gitarist Petrit Çeku te jedan domaći ansambl – Zagrebački solisti. Respektabilnom se nizu umjetnika nenajavljeno pridružio i violončelist Isag Enders (Koreja / Njemačka), koji je zamijenio bolešću spriječenu violončelisticu Jing Zhao. Zbog zdravstvenih problema klarinetista Chena Halevija još su se neki programi morali izmijeniti u odnosu na najavljene, no organizatori su brzo i vješto ponudili jednako kvalitetne programske i umjetničke zamjene.

Kao i dosad, umjetnici su snage rasporedili na tematski koncipiranim koncertima, kojih je ove godine bilo ukupno šest (uz već tradicionalni koncert za djecu koji je bio rasprodan danima prije početka festivala, što svakako govori mnogo o potrebi organiziranja ovakvih projekata i velikom interesu za njih u Zagrebu). Koncert otvaranja 11. Zagreb koma, održan u petak, 7. listopada u Preporodnoj dvorani HAZU-a, ponudio je raznolik program u kojem su Monika Leskovar, Tomoko Akasaka, Petrit Çeku i Stefan Milenković u različitim kombinacijama predstavili djela Niccolóa Paganinija te Srđana Dedića, a u drugome dijelu pridružili su im se još i SusannaYoko Henkel, Anđelko Krpan, Marin Maras, Marko Genero te Pavle Zajcev, kako bi zajedno izveli Mendelssohnov popularni Oktet za gudače u Es-duru, op. 20. Idućega dana u istom je prostoru održan koncert s francusko-španjolskim predznakom. Djela Debussyja, Granadosa, Poulenca te Ravela, u rasponu od dua do kvarteta, predstavili su Monika Leskovar, Milana Chernyavska, Petrit Çeku, SusannaYoko Henkel, Stefan Milenković te Tomoko Akasaka. Treći je koncert bio posvećen romantičkim visinama, s izvedbama skladbi umjetničkoga, prijateljsko-ljubavnog trokuta, Clare i Roberta Schumanna te Johannesa Brahmsa (otuda vjerojatno i naslov koncerta – Triangulum), a umjetnicima iz prethodne dvije večeri pridružio se klarinetist Chen Halevi u izvedbi Brahmsova Kvinteta za klarinet i gudače u B-duru, op. 115.

Nakon stanke od dva dana, 11. Zagreb kom nastavio se 11. listopada, kada je u Gliptoteci HAZU-a izveden još jedan već ustaljeni koncertni program festivala – Contemporary Music Lounge. Ove godine, SusannaYoko Henkel, Anđelko Krpan, Roland Glassl, Danijel Detoni i gošća-pijanistica Renata Hil predstavili su djela Bartóka, Regera, Horvata, Klobučara, Detonija, Dešpalja i Takemitsua. Na pretposljednjem koncertu 13. listopada, naslovljenu Bach and Beyond, trio u sastavu SusannaYoko Henkel, Roland Glassli, Isang Enders u Palači HAZU-a predstavio djela Bacha i Regera, dok je festival zaključen u 15. listopada, Mozartovim soarejom održanom u Preporodnoj dvorani HAZU-a, a u izvedbama Mozartovih djela sudjelovali su SusannaYoko Henkel i Roland Glassl, koji su u drugome dijelu koncerta podijelili solističke dionice u djelu Sinfonia concertante, za violinu, violu i orkestar, KV 364, uz orkestralnu podršku Zagrebačkih solista.

Uz navedene koncertne rasporede treba spomenuti i vrijednu inicijativu organizatora koji su se potrudili da njihov festival, uz umjetničke dosege najviše razine, dodatnu vrijednost Zagrebu donese i s majstorskim tečajevima festivalskih umjetnika, održanim na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

S obzirom na izvrsnu posjećenost koncerata, čak i usprkos nevelikoj oglašenosti festivala, čini se kako je publika promjenu prostora itekako dobro i brzo prihvatila i zasigurno se može veseliti budućim izdanjima jednog od, umjetničkom kvalitetom programa, najuglednijih hrvatskih festivala.

Vijenac 591

591 - 27. listopada 2016.

Klikni za povratak