Vijenac 414

Likovna umjetnost

FOTOGRAFSKE TEHNIKE: SNAPSHOT

Propitivanje, interakcija, inspiracija

piše Dina Ivan

Snapshot u doslovnom prijevodu znači brzo okidanje. Riječ je o fotografskoj tehnici u kojoj se prizori koji su u neposrednoj blizini autora snimaju brzo i spontano. Zbog toga je snapshot vrlo subjektivna fotografija, uz to i jeftina, a zbog brzine fotografiranja lakše je ostvariva digitalnim aparatom.

Fotografski snapshot pripada načinu fotografiranja bez mnogo razmišljanja, bez pomne kompozicije kadra, bez promatranja fotografije kao prizora i općenito estetske namjere. Upravo zbog takva, gotovo revolveraškog, pa i instinktivnog snimanja stvarnosti, snapshot-fotografije često ostavljaju dojam amaterizma ili nesavršenosti.


Ivan Dorotić, iz ciklusa Fragmenti Oscara Niemeyera


No i u fotografskom snapshotu stvari se ipak ne događaju posve slučajno. Izbor motiva, upravo stoga što je intuitivniji i manje svjestan, odašilje poruke koje su bogatije značenjem od promišljenih fotografija. Tako barem misle ljubitelji snapshota. A nastanak njihove poetike bio bi nezamisliv bez digitalne tehnologije, koja omogućuje besplatno ispucavanje stotina i tisuća fotografija nasumično uhvaćene stvarnosti, među kojima se onda traži ono najzanimljivije.

U prosincu je prošle godine u Kuli Lotrščak bila otvorena izložba First Shot, drugu godinu zaredom, koja je nastavak ciklusa što se u ondje odvija već petu godinu, a posvećen je snapshot-fotografiji. Troje mladih fotografa: Ana Mihalić, Ivan Dorotić i Matej Grgić, zauzeli su tako Kulu Lotrščak, i s kustosicom Marinom Viculin napravili zanimljiv projekt.

Ponajprije, može se reći da je riječ i o svojevrsnom kustoskom snapshotu. Marina Viculin željela je u Kuli Lotrščak napraviti muzejski antipod, poligon za novo i neprovjereno, za radove koji su još u eksperimentalnoj fazi, ali bi upravo u kontaktu s publikom trebali dobiti ili ne dobiti značenje. Izložene su nove fotografije, u razvojnoj fazi autora, za koje ni sam autor još nije siguran što će unijeti u njegovo stvaralaštvo.

Fotografije svih troje umjetnika sadržajno su i stilski različite. Ana Mihalić, jedina s Akademije, odijeva prijatelje u renesansne kostime, Ivan Dorotić, po usmjerenju arhitekt, u čistim linijama stvara japanski čistu fotografsku simfoniju, a Matej Grgić u crno-bijelim, ponekad šokantnim, fotografijama starih ljudi u njihovoj intimi i svakodnevnici daje pogled izbliza koji u gledatelja izaziva nelagodu.

Izbor autora i fotografija je dobar, a zanimljivo je da su ga napravili autori koji su izlagali na prošlogodišnjem First Shotu: Stefan Ivanović, Pavel Posavec i Alma Pašić.

Ciklus snapshot-fotografije započeli su u Kuli Lotršak profilirani autori poput Mije Vesovića, Stanka Hercega, Ivana Posavca, Marija Kučere, Jasenka Rasola. No tko god je izlagao, uvjet je bio da su fotografije izloženo brzo i jeftino te da su nedavno snimljene, zbog čega su otvorenije za komunikaciju s publikom, jer snapshot zapravo pripada živoj i napose aktualnoj fotografiji.


Vijenac 414

414 - 14. siječnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak