Vijenac 344

Glazba

Koncertni program 24. MUZIČKog BIENNALa ZAGREB, 19 – 28. travnja 2007.

Oči u oči s vukom

Muzički biennale Zagreb i Milko Kelemen dobili su ove godine Kultur Preis Europa za 2007. – vrijednu nagradu za kulturna postignuća, koju dodjeljuje KulturForum Europa

Koncertni program 24. MUZIČKog BIENNALa ZAGREB, 19 – 28. travnja 2007.

Oči u oči s vukom

Muzički biennale Zagreb i Milko Kelemen dobili su ove godine Kultur Preis Europa za 2007. – vrijednu nagradu za kulturna postignuća, koju dodjeljuje KulturForum Europa


U raznovrsnom i kvalitetnom programu koji je zemlja partner Švedska ponudila 24. MBZ-u (uz Stockholmsku kraljevsku filharmoniju, ansambl udaraljki Kroumata i Švedsku plesnu i elektroničku scenu) predstavljen je i odličan ansambl Camerata Nordica pod ravnanjem violinista i umjetničkog voditelja Terjea Tonnesena. Na koncertu održanu 23. travnja u HGZ-u, petnaestak gudača je na nogama, srčano i u punoj koncentraciji, izvelo zanimljiv program u kojem je praizvedena skladba Sanje Drakulić Licem u lice uz još nekoliko djela švedskih autora.

Iz opusa Karen Rehnqvist odabrano je djelo Taromirovo vrijeme, Andersa Eliassona Brz pogled... kratko pojavljivanje, a Ingvara Lidholma Glazba za gudače. Predstavljena je i skladba Boje jeseni rusko-švedske skladateljice Victorije Borisove-Ollas, dok je u do sada često izvođenoj i hvaljenoj skladbi U vučjem oku za altovski saksofon i vrpcu švedske skladateljice Marie Samuelsson solist bio Jörgen Pettersson, ugledni član Stockholmskoga kvarteta saksofona.

Posebno nas je zanimala nova skladba naše Sanje Drakulić, kojom je otvoren koncert. To jednostavačno djelo Licem u lice za gudački orkestar autorica je posvetila upravo ansamblu Camerata Nordica i MBZ-u 2007. Izbor tog sastava blistava zvuka, visoke profesionalne razine interpretacije i predanosti bio je idealan. Znalački napisano djelo u kojem je broj devet formalna i strukturalna okosnica pri sučeljavanju dvaju uvijek različitih lica, dobilo je tako precizna i uvjerljiva tumača, što je itekako važno prigodom predstavljanja novih djela, a to je toplim i dugim pljeskom potvrdila i publika.

Počast Kelemenu

Koncert Majstorskoga ciklusa HRT-a bio je 26. travnja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u znaku velikoga priznanja Milku Kelemenu, uglednom hrvatskom skladatelju, osnivaču i prvom predsjedniku MBZ-a. I MBZ i Milko Kelemen dobili su ove godine Kultur Preis Europa

za 2007. – vrijednu nagradu za kulturna postignuća, koju dodjeljuje KulturForum Europa. Nakon uvodnih riječi predsjednika te udruge Dietera Toppa nagradu je Milku Kelemenu uz opširno obrazloženje uručila supruga Krzysztofa Pendereckog, Elzbieta Penderecki, dobitnica Europske nagrade za kulturu 2002. (za Beethovenov festival u Poljskoj).

Između ostalog gospođa Penderecki je naglasila: »Beskompromisno stajalište i osebujan opus Milka Kelemena potvrdili su moje uvjerenje da je glazba univerzalni jezik koji može nadići granice nacionalnih specifičnosti i ujediniti pojedinačne vrijednosti u naše zajedničko kulturno nasljeđe.« Milko Kelemen s neskrivenim je uzbuđenjem podsjetio na vrijeme u kojem je MBZ rođen i na ugled koji je s vremenom stekao, uvjeren i u njegovu budućnost — zahvaljujući zalaganju mlađeg naraštaja njegovih nasljednika u tom poslu, predsjedniku Ivi Josipoviću i umjetničkom direktoru Berislavu Šipušu.

Prva skladba večeri simbolički se nadovezala na prethodnu svečanost. Bio je to Kelemenov koncert za violinu i orkestar Grand jeu classique iz 1981. Goran Končar i Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Nikše Bareze dostojno su predstavili to virtuozno djelo, koje vizionarski stoji na raskrižju starog i novog zvuka. To je reprezentativna koncertantna partitura, koja se temelji na jezgrovitoj misli artikuliranoj u solističkoj dionici, britka sloga koji izabrani oblik gradi oštrom izravnošću pokreta jasne zvukovne slike, u pomno oblikovanu i izdiferenciranu suodnosu s orkestrom.

U nastavku večeri čuli smo Dithyrambos, jednu od posljednjih skladbi lani preminula Stanka Horvata, ganutljiv hvalospjev životu, ipak protkan nelagodom, strepnjom i zlim slutnjama.

Uz prvu izvedbu revidirane inačice skladbe Adieux Viktorije Čop i prve izvedbe u Hrvatskoj Sutona za violinu, violu i orkestar Giye Kanchelija, u kojem su solisti bili članovi SO HRT-a Sergej Evseev i Hrvoje Philips, s dobrim je odjekom praizvedeno djelo 70 odgovora za orkestar i vrpcu Dubravka Detonija. Autor je tu skladbu napisao za ovogodišnji MBZ u povodu svojega sedamdesetog rođendana, odgovorivši na svoju raniju skladbu 47 pitanja, u obliku nadahnuta glazbenog autoportreta, s naznakama ulomaka iz različitih vlastitih kreativnih razdoblja.

Varaždinski komorni orkestar

Prinos 24. MBZ-u dao je i Varaždinski komorni orkestar na noćnom koncertu 27. travnja u maloj dvorani Lisinskog. Pod ravnanjem Ivana Repušića čuli smo vrlo dobre izvedbe dviju novijih skladbi — Emphates za gudače Dubravka Palanovića i Concerto grosso za violinu, violu, violončelo i gudače Anđelka Klobučara, u kojem su solisti bili članovi VKO-a Jože Haluza, Milan Čunko i Krešimir Lazar.

U sklopu programa praizveden je Diptih za bajan i orkestar Željka Brkanovića, svojevrstan koncert s dojmljivijim prvim (Siciliana) negoli drugim (Allegretto) dijelom. Skladba je posvećena Vitaliju Muntjanu, moldavskom umjetniku harmonike, od 1991. žitelju grada Pule, koji je potaknuo autora i koji je izvedbom potvrdio svoj virtuozitet i izvanrednu muzikalnost.

Ipak, najdojmljivija skladba večeri bio je Koncert za violinu i gudače Frana Paraća iz 1986. Vrlo zahtjevnu solističku dionicu naglašene emotivnosti, ali i virtuoziteta, odlično je izveo Jože Haluza uz solidnu i srčanu pomoć kolega iz orkestra pod temperamentnim ravnanjem maestra Repušića.


Višnja Požgaj

Vijenac 344

344 - 10. svibnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak