Vijenac 316

Likovnost

Izložba Ivana Faktora Autoportret 1980–2006, galerija aneks, multimedijalni centar Luka, Pula, 24–31. ožujka 2006.

LJUDSKO TIJELO U ŽARIŠTU

Umjetnik se prikazuje fragmentarno izvana i iznutra, a ipak je dio cjeline ljudskoga tijela rastavljajući vlastito tijelo, dakako vizualno dio po dio

Izložba Ivana Faktora Autoportret 1980–2006, galerija aneks, multimedijalni centar Luka, Pula, 24–31. ožujka 2006.

LJUDSKO TIJELO U ŽARIŠTU



Umjetnik se prikazuje fragmentarno izvana i iznutra, a ipak je dio cjeline ljudskoga tijela rastavljajući vlastito tijelo, dakako vizualno dio po dio


U Aneksu Multimedijalnog centra Luka u Puli postavljena je instalacija Autoportret 1980 –2006 osječkog umjetnika Ivana Faktora u organizaciji Hrvatskoga društva likovnih umjetnika Istre. Faktor u Aneksu MMC Luka sebe predstavlja kao subjekt/objekt promatrača na dva zida. Umjetnik se prikazuje fragmentarno izvana i iznutra, a ipak je dio cjeline ljudskoga tijela rastavljajući vlastito tijelo, dakako vizualno dio po dio. Na prvom platnu vidimo dijelove njegova vanjskog oblika — segment po segment. Drugi je videozapis daleko osobniji, provokativniji, ali ne šokantan, jer Faktor nije umjetnik koji provocira neukusom i lošim odnosom prema vlastitom tijelu. To je zapravo presjek njegove anatomije ultrazvukom u nemedicinske, dakle, umjetničke svrhe. Promatrajući Faktora iznutra kao objekt možemo promatrati sustav njegovih organa, likvor, želučane sokove i druge kao i presjek unutarnjih organa (želuca, jetre, žuči). Faktor u ovom postavu konfrontira Autoportret iz 1980. onom novijeg datuma — iz 2006. godine. Prvi je snimljen u boji 5–8–milimetarskom kamerom uz odsutnost zvuka, tako da smo suočeni samo s vizualnom komponentom. Drugi iz 2006. snimljen je u crno–bijeloj tehnici, čime pojačava spoznaje o unutrašnjosti i složenosti ljudskog organizma. Uvod u drugi autoportret citat je dijaloga prisvojen iz romana Čarobna gora Thomasa Manna, koji kontekstualizira prikaz Faktorova unutrašnjeg portreta…U odnosu na prvi, donekle statičniji autoportret, ovdje vidimo upravo život organizma iz druge perspektive, nedostupne golom oku. Kako u popratnom katalogu navodi Ana Marija Koljanin »vremensko premošćivanje od Autoportreta iz 1980. do Autoportreta iz 2006. otvara niz pitanja o mogućnostima konstrukcije identiteta putem reprezentacijskih praksi i kroz značenjski prostor umjetničkog djela«. Faktor sebe detaljno ogoljuje kao zdrav organizam, kojim nas možda i upućuje na razvoj samosvijesti o stanju naše unutarnje tjelesnosti, koje najčešće nismo ni svjesni. Tek s dolaskom pred oko kamere, ultrazvuka ili nekog drugog čuda suvremene medicine, kao objekt možemo i ne moramo steći objektivan prikaz (dis)funkcionalnosti sklopa niza organa koje nazivamo tijelom. Faktor je rođen u Črncu u Slavoniji. Bavi se esperimentalnim filmom, fotografijom, videom i videoinstalacijama. Od 1975–1977. urednik je Tribine Kluba ljubitelja filma u Osijeku, potom voditelj filmskoga programa Studentskog centra (1981–1988), a od 1992. urednik filmskoga programa Kinematografa Osijek. Filmove i videodjela snima neprekidno od 1975. Od 1979. sudjeluje u konceptualističkim akcijama i izložbama, izvodi performanse s videom i filmom, postavlja instalacije, radi multimedijalne izložbe. Sudjelovao je na 46. bijenalu u Veneciji. Predstavljao je Hrvatsku na 25. bijenalu u Săo Paulu 2002. Dobitnik je brojnih nagrada, među ostalima i Velike nagrade na 11. danima hrvatskog filma 2002, Godišnje nagrade Vladimir Nazor za film 2002. te Velike nagrade 39. zagrebačkog salona 2005. Osnivač je i voditelj Galerije Kazamat (2002–2004) i Performans art festivala od 2001. godine. Živi i radi u Osijeku. Izložba u Aneksu MMC–a Luka realizirana je potporom Grada Pule, Istarske županije i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, nakladnici su Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Istre iz Pule i Hrvatski filmski savez iz Zagreba, za nakladnike Andi Pekica i Vera Robić Škarica, prijevod teksta u katalogu Mirela Škarica, organizator Natalija Floričić, predgovor u katalogu Ana Marija Koljanin, a grafičko oblikovanje i prijelom Igor Kuduz i Pinhead ured Zagreb.


Ante Kovač

Vijenac 316

316 - 13. travnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak