Vijenac 256

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Europan 7

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Europan 7

S objavom nagrađenih projekata (autora) završeno je sedmo izdanje europskog natječaja za mlade arhitekte (mlađe od četrdeset godina) Europan 7. Tema ovogodišnjega natječaja, koji se provodi svake dvije godine, imala je naslov Izazov predgrađa, urbani intenzitet i raznolikost stanovanja, a među šezdeset i devet ponuđenih lokacija u devetnaest europskih zemalja bile su i tri hrvatske — u Rijeci, Splitu i Zagrebu. Hrvatski žiri, kojim je predsjedao akademik Velimir Neidhardt, u konkurenciji trideset i šest radova dodijelio je dvije prve nagrade: Saši Bradiću i Ines Nižić iz Austrije za lokaciju Sv. Katarina u Rijeci, te hrvatskoj arhitektici Valentini Lauš s njemačkim suradnicima Janom Bohnertom i Christianom Neuburgerom za lokaciju u Splitu; te tri druge nagrade: Stefanu Pfefferleu (Njemačka), u suradnji s Wolfgangom Leitgebom (Austria), i njemačkom tandemu Katrin Maja Rappenecker — Petra Lanschow, za riječku lokaciju, te autorskoj grupi, predvođenoj Robertom Bianchijem, u kojoj su još Leonardo Maria Brachetta, Amerikanac Michael Stahlmann, Paolo Bracaglia i Sabrina Lucibello za splitsku lokaciju. Dodijeljena su i dva počasna priznanja: za riječku lokaciju njemačkom tandemu Jorg Heiler — Peter Geiger te talijanskoj skupini, predvođenoj Lucom Farinellijem, u kojoj su još Giovanni Fortini, Sergio Fortini, Damiani Giovanni i Riccardo Furini, za lokaciju u Splitu. Nagrađeni radovi mogu se pogledati na stranici: www.tel.hr/europan-hrvatska.

Koolhaasu Royal Gold Medal

Rem Koolhaas (1944) dobitnik je nagrade Kraljevskog instituta britanskih arhitekata Royal Gold Medal za 2004. Zlatna medalja RIBA-e, čijeg laureata osobno potvrđuje engleska kraljica, dodjeljuje se svake godine kao priznanje za životno djelo »osobi ili grupi ljudi čiji je utjecaj na arhitekturu imao uistinu međunarodni karakter«. U ovogodišnjem su žiriju između ostalih uglednika struke bili i Sir Terry Farrell, Zaha Hadid i Farshid Moussavi. Predsjednik RIBA-e i žirija George Ferguson odluku o laureatu obrazložio je riječima: »Rem Koolhaas gigant je suvremene arhitektonske prakse i edukacije. On je ostavio trag širom svijeta, demonstriravši osobiti talent, duh i originalnost u svojim izgrađenim ostvarenjima.« Koolhaas je studirao na znamenitoj AA School u Londonu (1968-72), gdje je 1975, zajedno sa E. i Z. Zenghelis i M. Vriesendorp, osnovao Office for Metropolitan Architecture (OMA), danas stacioniran u Rotterdamu, čija su najvažnija ostvarenja: Nizozemski plesni teatar u Haagu, Galerija Kunsthal u Rotterdamu i masterplan za gradsko središte Lillea. Trenutno rade na svom najvećem projektu — postaji Kineske centralne televizije. Koolhaas je 1995. u zajedništvu s Bruceom Mauom objavio knjigu SMLXL, a 2000. primio Pritzkerovu nagradu.

Izložba o Peteru i Alison Smithson

U londonskom Muzeju dizajna do kraja veljače 2004. postavljena je izložba posvećena stvaralaštvu životno-profesionalnog para Alison (1928-1993) i Petera (1923-2003) Smithsona. Osim što se ubrajaju među najutjecajnije arhitekte pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, Smithsonovi su bili pioniri britanskog pop-art pokreta zahvaljujući suradnji s umjetnicima poput Richarda Hamiltona. Izložba u Muzeju dizajna trasira razvoj njihovih ideja i arhitekture od početnoga remek-djela neobrutalizma — škole Hunstanton i djelovanja u okviru Independent Group pa sve do izgradnje važnih projekata poput Economist Building i stambenoga kompleksa Robin Hood Gardens u Londonu, stavljajući težište na dva istaknuta rada — projekt Kuća budućnosti iz 1956. i malo poznato ostvarenje Kuće današnjice u ruralnom krajoliku u Njemačkoj.

Wiener Werkstätte u bečkom MAK-u

U bečkom Muzeju primijenjenih umjetnosti, popularnom MAK-u, do 7. ožujka 2004. postavljena je izložba pod naslovom Žudnja za ljepotom, posvećena stogodišnjici osnutka Wiener Werkstätte, kooperaciji arts-and-crafts što je 1903. osnovaše, vođeni težnjom za Gesamtkunstwerkom, arhitekt Josef Hoffmann i umjetnik Kolo Moser. Izložbom se analizira i valorizira postojanost kvalitete oblikovnih rješenja nastalih iz potreba društva na početku dvadesetog stoljeća. U skladu s njihovim sveobuhvatnim oblikovnim pristupom na izložbi je predstavljena lepeza proizvoda Wiener Werkstätte — od arhitekture i unutrašnje dekoracije do oblikovanja tkanina, mode, posuđa i razglednica. Središnje mjesto na izložbi, u setingu koji je osmislio Heimo Zobernig, dato je Wiener Werkstätte arhivu, nikada do sada prezentiranom u takvom obimu. Izložbu će pratiti serija predavanja pod naslovom Dizajn ili dizajn u sklopu koje će modni dizajneri i teoretičari suprotstaviti suvremene trendove dizajna, usmjerene specijalizaciji, sveobuhvatnom WW-pristupu, te raspraviti dogme modernizma s početka dvadesetog stoljeća u odnosu na današnja globalizacijska kretanja.

Vinko Penezić

Vijenac 256

256 - 25. prosinca 2003. | Arhiva

Klikni za povratak